Håkan var och uppträdde på ett ålderdomshem.

Håkan önskade den sängliggande mannen efter en trudelutt med ett: God bättring

Då svarade mannen: Jag får önska dig detsamma.

• Haha
  • Gilla
Anneli Wirdby och 5 till
  • Laddar…
Vad det nu hade med vildsvin att göra... Ursäkta TS

BT

Redigerat:
Nissens
maxmsm skrev:
Håkan Hellströms samlade verk ska visst göra susen.
Ja, men då vissnar väl hela trädgården.. 😂😂

• Haha
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Nissens
H Hybro skrev:
Alaska är en kula som ofta splittras om den
t ex träffar en kvist på din väg mot målet.
Alaska är en blöt kula från urtiden som gör jobbet. Den är mjuk och svampar och deformeras relativt lätt.

Oryx är en modernare kula som är i mitt tycke bättre. Men det finns många andra, och allt fler blyfria alternativ.

• Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Jo då... Den splittras vid träff i t ex gren! Sett det med egen erfarenhet och nyss läst det.

Oryx är bondad och håller ihop kärnan bättre.

Nissens
H Hybro skrev:
Jo då... Den splittras! Sett det med egen erfarenhet och nyss läst det.
Det beror på vad man lägger i ordet splittras, det är en mjuk kula, så deformeras är ett bättre ord.

Splittras i dess ordliga betydelse.

Nissens
H Hybro skrev:
Splittras i dess ordliga betydelse.
Jag vet inte hur många Alaska kulor jag tagit ut ur älgar, och visst tappar de lite vikt, men de jag hittat i älgen har aldrig varit splittrade oavsett vad de träffat. Däremot blir de deformerade på olika sätt. Älgben är hårt för en kula.

P
Nissens Nissens skrev:
Ja, men då vissnar väl hela trädgården.. 😂😂
SVT ska köra alla samlade konserter av honom på kommande långfredag för att påminna om Jesu lidande.

• Gilla
Edvert och 3 till
  • Laddar…
Nissens
maxmsm skrev:
SVT ska köra alla samlade konserter av honom på kommande långfredag för att påminna om Jesu lidande.
Jag anade inte att det var så stort. Lidandet alltså…

• Gilla
  • Haha
Miot och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag är jägare och kan dementera det. Vildsvin är svårjagade, och det kan komma nya efter hand.
Ja, de är svårjagade men stammen måste minskas. Vi har vansinniga mängder. För deth jälper inga elstöngsel.

Nissens
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, de är svårjagade men stammen måste minskas. Vi har vansinniga mängder. För deth jälper inga elstöngsel.
Stammen har totalt gått ner kraftigt i Sverige. Det är några år sedan man fällde fler grisar än älgar, och på den vägen är det.

Lokalt kan det ju finnas tätare bestånd…

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Finns bara ett sätt:

TheImprovisor
Låt oss trycka upp broschyrer och informationsblad till de små grisarna och deras familjer.

Det gör susen.

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Får man inte ihjäl ett vildsvin med en 308 då är det nog han som håller i bössan det är fel på. 308 är väldigt populär bland björnjägare.
Kanske envisas killen med att skjuta dem i arslet och behöver därför .50 eller liknande.
För tusan, tom .223 används för att fälla älg etc i andra länder.

Svar på frågan: elstängsel eller jägare. Det är dina alternativ…eller rigga en åtel på grannens mark och hoppas att de stannar där ;)

• Gilla
Du och 19till och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.