Håller på att renovera den gamla delen av vårt hus och här är det tidigare ett skafferi som sedan blev badrum innan vi flyttade in.
Nu ska jag ha in en luft-vatten pump till vänster, flytta hydropress med mera till det nya utrymmet där jag öppnat upp under trappan. Det hålet är alltså gjort av mig
Hur gör jag för att få den lila delen reglad så det blir rakt?
Funderar på att sätta en OSB på den bakre delen (längst bort från kameran) först och regla på den men hur vet jag var dom ska vara i förhållande till öppningen?
Kan jag använda en krysslaser på något sätt?
Nu ska jag ha in en luft-vatten pump till vänster, flytta hydropress med mera till det nya utrymmet där jag öppnat upp under trappan. Det hålet är alltså gjort av mig
Hur gör jag för att få den lila delen reglad så det blir rakt?
Funderar på att sätta en OSB på den bakre delen (längst bort från kameran) först och regla på den men hur vet jag var dom ska vara i förhållande till öppningen?
Kan jag använda en krysslaser på något sätt?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 719 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 719 inlägg
Pythagoras sats för att få ut 90 grader. Snickare brukar/de använda en 3:4:5-variant för att slå ut räta hörn. En sida 30 cm, den andra sida 40 cm och diagonalen (hypotenusan) 50 cm.
Dubblerar man måtten så blir 60, 80 och 100.
Dubblerar man måtten så blir 60, 80 och 100.
Så du tänker kort och gott en nog stor vinkel på golvet för att få ut de nedre punkterna rakt på den bakre väggen?S sinuslinus skrev:
Sedan vattenpass mot den främre diagonala kanten och märka rätt höjd baktill?
Förstår jag dig rätt om du vill att utrymmet skall vara like brett längst fram som i bakkant? Eller är det 90° vinkel på reglarna o framkant du är ute efter?
Du kommer ganska långt med ett vattenpass och måttstock
Skall du isolera och behöver en regelstomme eller vad är tanken?
Du kommer ganska långt med ett vattenpass och måttstock
Skall du isolera och behöver en regelstomme eller vad är tanken?
Nej du förstår precis, det ska vara lika stort på alla sätt i bakkant som i framkanten. Det är ytterväggen i bakkant så tänker inte isolera något där, funderar på att isolera mellan snedtaket och trappen mest för ev ljudisolering. Sneglade på cellulosa lösiolering att trycka in för hand genom någon diskret lucka.Semiproffset skrev:
Här är en bättre bild jag tog idag... tänker att jag sätter liggande 45x95 runt hålet närmast och låter det sticka ut 30mm så jag kan regla upp resten av väggen rakt senare ut till den nivån.
Golvet ska ju tas bort och isoleras om såklart och kommer bli våtrumsmatta överallt sedan då det ska bli "pannrum" och grovtoalett.
Frågan är hur jag gör "väggarna" i den här alkoven eller vad man ska kalla det... Ska jag försöka göra en exakt likadan konstruktion på den bakre väggen och skapa ett regelverk mellan dom för att fästa OSB & Gips på eller vad har ni för förslag?
Golvet ska ju tas bort och isoleras om såklart och kommer bli våtrumsmatta överallt sedan då det ska bli "pannrum" och grovtoalett.
Frågan är hur jag gör "väggarna" i den här alkoven eller vad man ska kalla det... Ska jag försöka göra en exakt likadan konstruktion på den bakre väggen och skapa ett regelverk mellan dom för att fästa OSB & Gips på eller vad har ni för förslag?
Klicka här för att svara