peternicklas
KnockOnWood skrev:
Ja, det låter ju knappast idealiskt, det måste jag erkänna :o

Men det finns ju separata antenner att koppla till APn. Ut via ett fönster kanske?
Är verkstan också byggd som ett skyddsrum?

Det positiva är ju att du går säker för NSA och FRA :)
Men, då får jag ändå dra kabel....

peternicklas skrev:
Kan ju använda en kanal som ingen annan använder.
Hur skal du veta vilken kanal det är? I ett scenario där dina grannar sänder med 100mW och du med 500mW....

peternicklas
pelle242 skrev:
Hur skal du veta vilken kanal det är? I ett scenario där dina grannar sänder med 100mW och du med 500mW....
Samtidigt så förstår jag inte hur det kan störa ut andra. Hur fungerar det då i ett hyreshus där det kan finnas 10 WIFI sändare inom 5 m. radie. Jag har 20 m. till närmsta granne och avståndet kapar effekten rätt snabbt.

pelle242 skrev:
Genom att scanna och se vilka som används välja en ledig eller den med minst användare

peternicklas
Andy78 skrev:
Genom att scanna och se vilka som används välja en ledig eller den med minst användare
Att hitta en ledig är inga problem, har 3 eller 4 WIFI sändare i området som jag får upp och det finns väl 15 olika kanaler.

Det är ju det som är grejen. Om alla sänder med samma effekt så ser du dina grannar och dom ser dej och antingen så kan välja kanal manuellt eller att routern väljer automatiskt. Men om du sänder med 5 ggr högre effekt kommer det finnas grannar som du inte ser men som kommer att se din signal.

Sedan iom at det bara finns tre ickeöverlappande kanaler så blir det snabbt trångt om utrymmet.

Anledningen till att det "fungerar" med många sändare på liten yta är dels att väggar stänger inne signalen och begränsar räckvidden, dels att wifi använder spread spectrum teknik vilket innebär att frekvensen hoppar runt hela tiden med en viss algoritm. Detta gör att det blir frekvenskrock ibland men inte hela tiden så signaler kommer fram, dock sämre och sämre ju fler som använder samma frekvensutrymme. Detta kallas grace full degradation men det är fortfarande stora försämringar jämfört med den teoretiska datahastighet som annonseras.

peternicklas
Måste ändå skaffa en ny router, funderar på denna Netgear R7000, den är för mycket stora hus vad nu det betyder.

M
peternicklas skrev:
Att hitta en ledig är inga problem, har 3 eller 4 WIFI sändare i området som jag får upp och det finns väl 15 olika kanaler.
Nä, inte riktigt. Det är 15 20MHz kanaler, men det går åt 2st 40MHz kanaler för 300mbit. Du får bara plats med två olika 300mbit system på 2.4GHz-bandet.

Angående 500mw, är det inte så lämpligt om det är nära huvudkudden - det är ju ändå mikrovågor :D

Micke64 har ju redan skrivit om att det är flera kanaler som används för att skicka, men tänkte att jag lägger med denna bild som förklarar hur trångt det egentligen är på 2,4 GHz bandet.

720px-2.4_GHz_Wi-Fi_channels_(802.11b,g_WLAN).svg.png

Det är kanal 1-13 som är godkända att använda i sverige, varje kanal är 5Hz vilket gör att det bara finns 3 kanaler som inte överlappar varann om man använder 20Hz. Men ska man köra 300Mbit som Micke64 säger så används 40Hz bredd och det blir genast ännu trängre.

peternicklas skrev:
Samtidigt så förstår jag inte hur det kan störa ut andra. Hur fungerar det då i ett hyreshus där det kan finnas 10 WIFI sändare inom 5 m. radie. Jag har 20 m. till närmsta granne och avståndet kapar effekten rätt snabbt.
Det är det som är problemet i ett hyreshus, man stör ut varann. En polare hade jätteproblem med sitt WiFi i lgh, kom aldrig över 3Mbit. Jag använde då en "Wifi Analyzer"-app till telefon och letade upp den minst "sönderpratade" kanal och kom över 20Mbit, bättre men fortfarande inte jämförbart med om man är helt ensam på bandet.

• Gilla
bobas
  • Laddar…
Varför krångla med WiFi och gräva kabel????!!!!
Köp PowerLine från Devolo. Dvs ethernet över elnätet. Devolo´s produkter är de bästa på marknaden helt klart!
Driftsäkra och garanterar räckvidd på upp till 300 meter. Vet flera personer som har skaffat sådana när de haft samma fall som du att de har ett extra boningshus eller en verkstad på tomten som de vill få internetaccess till.
Om du skall köpa Devolo så köp då deras nya http://www.devolo.com/se/Produkter/dLAN-500-WiFi
Då får du samtidigt en WiFi accesspunkt plus att du även har trådburen internetkoppling.

Kanske för att powerline-prylar är betydligt störningskänsligare? I garaget kör man antagligen en del elektriska handverktyg, de är ganska bra på att spy ur sig störningar.

Möjligt att Devolo är enormt mycket bättre än t.ex. Netgear, men jag försökt hjälpa bekanta att få igång nätverk via elnätet och det fungerar bara 20% av tiden (har inte lyckats lokalisera vad som stör).

peternicklas
Har beställt fiber som jag ska gräva ner när väl tjälen har lagt sig. Sedan 2 st TP-Link och jag har en 1 Gb länk till garaget. Köra över elnätet är inte aktuellt och jag vill ha en trådanslutning. WIFI på Devolo har en gammal standard och jag får endast mellan 15-20 Mb på WIFI då grannar stör. 1500:- plus 2 timmars grävarbete får det kosta för en riktig anslutning.

peternicklas skrev:
Har beställt fiber som jag ska gräva ner när väl tjälen har lagt sig. Sedan 2 st TP-Link och jag har en 1 Gb länk till garaget. Köra över elnätet är inte aktuellt och jag vill ha en trådanslutning. WIFI på Devolo har en gammal standard och jag får endast mellan 15-20 Mb på WIFI då grannar stör. 1500:- plus 2 timmars grävarbete får det kosta för en riktig anslutning.
Glöm nu inte bort att skriva hur det gick, och en inköpslista om du är nöjd med grejorna! :)

Nerre skrev:
Kanske för att powerline-prylar är betydligt störningskänsligare? I garaget kör man antagligen en del elektriska handverktyg, de är ganska bra på att spy ur sig störningar.

Möjligt att Devolo är enormt mycket bättre än t.ex. Netgear, men jag försökt hjälpa bekanta att få igång nätverk via elnätet och det fungerar bara 20% av tiden (har inte lyckats lokalisera vad som stör).
Det som brukar kunna störa PowerLines är framförallt trafon till elprylar. Om man vill vara på den säkrare sidan köper man då Devolo´s pluggar med genomgående eluttag. De har integrerade filter som tar bort störningar ifrån elnätet. Vet flera som haft andra varumärken och haft megaproblem med att de tappar mottagning osv. De har skaffat Devolo och det bara fungerar. Devolo är marknadledare av PowerLine och har flera patent på deras teknik. Egen utveckling och tillverkning i Tyskland. De andra tillverkarna sätter bara sina varumärken på en Kinatillverkad produkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.