1 804 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hur får jag denna vägg rak?
Hejsan,
Jag har pillat bort lite (all) puts som satt löst i köket samtidigt som jag passade på att riva en vägg.
Väggen består nu av större murblock (ca. 25 x 50 cm) och bruk. Väggen är inte speciellt rak men än mindre slät.
Jag vill nu göra väggen så rak som möjligt, hur skulle ni gå tillväga?
Uppskattningsvis så är det upp till 1-1,5cm som kan behöva fyllas ut på vissa ställen. Är det 6mm gipsskivor som gäller eller är det smidigare med gipsputs?
Går det att bredspackla eller kommer den men största sannolikhet att spricka?
Undviker gärna reglar så köket redan är relativt smalt.
mvh
Jag har pillat bort lite (all) puts som satt löst i köket samtidigt som jag passade på att riva en vägg.
Väggen består nu av större murblock (ca. 25 x 50 cm) och bruk. Väggen är inte speciellt rak men än mindre slät.
Jag vill nu göra väggen så rak som möjligt, hur skulle ni gå tillväga?
Uppskattningsvis så är det upp till 1-1,5cm som kan behöva fyllas ut på vissa ställen. Är det 6mm gipsskivor som gäller eller är det smidigare med gipsputs?
Går det att bredspackla eller kommer den men största sannolikhet att spricka?
Undviker gärna reglar så köket redan är relativt smalt.
mvh
Tack för ditt svar!mexitegel skrev:
Är det bara att lassa på naturgipset på väggytan när putsbanorna är på plats och stocka av eller behöver ytan primas innan? Går det att putsa i omgångar eller skall hela väggen samt tjockleken som behövs putsas i en omgång? Går det att spackla ovanpå gipsputsen sedan?
Inomhus ska det normalt inte behövas någon primer, men det kan vara klokt att du fuktar ytan lite så suger inte blocken lika mycket ur putsbruket.
Man brukar inte rekommendera att putsa tjockare påslag än c:a 10mm, behöver du putsa mer så dela upp det. Vad gäller ytan behöver du inte ta hela på en gång utan du kan sektionera den, men du får antagligen en synlig skarv. Glöm inte att slätskura ytan.
Det går bra att spackla på puts.
Man brukar inte rekommendera att putsa tjockare påslag än c:a 10mm, behöver du putsa mer så dela upp det. Vad gäller ytan behöver du inte ta hela på en gång utan du kan sektionera den, men du får antagligen en synlig skarv. Glöm inte att slätskura ytan.
Det går bra att spackla på puts.
Klicka här för att svara