3 024 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Hur får jag bort märken på Kaklet efter kakelskäraren?
Hur får man bort märken på kaklet efter kakelskäraren. Det har blivit blanka grå/silvriga märken på kaklet när man skurit/knäckt kaklet, dvs ”färgat” av sig från verktyget. Vårt kakel är matt i finishen och är i färgen offwhite.
Så någon välbeprövad metod som inte förstör kaklet men samtidigt tar bort märkena efterfrågas, skulle bli oerhört glad och tacksam för hjälp.
Vänliga hälsningar
Emmie
Så någon välbeprövad metod som inte förstör kaklet men samtidigt tar bort märkena efterfrågas, skulle bli oerhört glad och tacksam för hjälp.
Vänliga hälsningar
Emmie
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
Börja med lite matolja och diskmedel, går inte det så T-sprit
Renoverare
· Skåne
· 7 710 inlägg
Finns speciella suddgummi att köpa i kakelbutikerna. 

JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 577 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 577 inlägg
Jag brukar dra ett lager maskeringstejp på verktyget så att metallen inte kommer i direktkontakt med kaklet. Har funkat bra i många år.
Edit: men det hjälper ju såklart inte om man redan har märken, mer ett tips för framtida projekt.
Edit: men det hjälper ju såklart inte om man redan har märken, mer ett tips för framtida projekt.
Renoverare
· Skåne
· 7 710 inlägg
Själv har jag silvertejp på skärarnas klackar för jag tröttnade på att maskeringstejpen "gneds" i sönder så snabbt.JanneJanne123 skrev:
Renoverare
· Skåne
· 7 710 inlägg
Här är en länk till det jag syftar på. 
I princip alla välsorterade kakelbutiker har detta i sitt sortiment.
https://byggkatalogen.byggtjanst.se/nyheter/suddgummi-tar-bort-flackarna-fran-kaklet/994
I princip alla välsorterade kakelbutiker har detta i sitt sortiment.
https://byggkatalogen.byggtjanst.se/nyheter/suddgummi-tar-bort-flackarna-fran-kaklet/994
T Turbo_Tail skrev:
Jag fick tipset om att ta lite av fogmassan man använder till kakelsättningen och smeta ut på utsatt område, sedan polera med fingret lite försiktigt. Det hjälpte! Blev som ett litet fint sandpapper och alla fula märken försvann!