Behöver rengöra filtret men jag ser då ingen låsring ... hur gör jag för att avlägsna filtret för rengöring?
Första gången jag gör det så hjälp tas tacksamt emot.

• Närbild på en avstängningsventil med rött handtag på ett rörsystem, användaren har problem med att hitta en låsring för att rengöra filtret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett metallfilter i en röranslutning utan synlig låsring, med tydlig gänga synlig.
    Skapa konto
svårt att se på bilden men det ska sitta en låsring där

Ser ut som att det sitter en 8-kant invändig mutter där?
Närbild av en metallkomponent med en åttakantig invändig mutter.
Skapa konto

Redigerat:
D Dilato skrev:
Ser ut som att det sitter en 8-kant invändig mutter där?
[bild]
Ok, ser det. Är det specialverktyg som gäller då?

O oveåfasa skrev:
Ok, ser det. Är det specialverktyg som gäller då?
Inte nödvändigtvis.
En blocknyckel med rätt mått fixar det, en skiftnyckel eller polygrip också, man använder spetsen.
Kanske till och med handkraft, den behöver ju inte sitta hårt fast efterom det sitter ett lock utanpå.

• Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
Lossa inte muttern, det är form av segersäkring där, syns lite otydligt, men till höger på bilden är det som en halvmåne. Kolla ordentligt på vänster sida om det inte är som små vingar med hål i, den kanske inte sitter i spåret ordentligt.

• Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Lossa inte muttern, det är form av segersäkring där, syns lite otydligt, men till höger på bilden är det som en halvmåne. Kolla ordentligt på vänster sida om det inte är som små vingar med hål i, den kanske inte sitter i spåret ordentligt.
Drog upp bilden till max och du kanske har rätt, ser inte ut att sitta helt rätt utan att den dragit in lite till vänster.
Ska kolla om jag kommer åt att rätta till den så jag kommer åt låsringen om det är det som det sitter där.

J jonaserik skrev:
Och för att lossa ringen måste du ha ett vertyg "" låsringstång """som ser ut så här och finns på Biltema och Jula. köp en som sats, så har du både för invändig och utvändig låsring

• Låsringstångssats med fyra delar och röda handtag, pris 84,90. Finns på Biltema och Jula.
    Skapa konto
  • Gilla
oveåfasa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.