Jomenvisst! Att gifta sig är ett strategiskt beslut. Grattis! ;)

Håll hårt i henne!
/Ronnie

Totte_S
andersmc skrev:
Ni är ju helt fel på det. Grejen är ju att välja rätt fru från början!
Nu har jag köpt en GCM10S, en GST135CE, en sågbänk, en spikistol från Bostich, en DeWalt roterande laser, en Hultafors MST180 och en 6-meters Talmeter. Tror ni det är något gnäll? Nejdå, frugan är lika entusiastisk som jag. Kanske ännu mer. Sticksågen var faktiskt hennes idé. (Jodå, hon kan laga mat också.)
Min sambo(=kvinna) har i ett par års tid tjatat om att hon vill ha en betongblandare och en bandsåg, men där har jag bromsat lite, jag vill ha en ny kap/gersåg så vi kan bygga om uthuset så vi har plats för bandsågen. Hon brukar bli som mest lycklig på mors dag när hon får en ny sandvikskrapa eller en slipmus eller helt enkelt ett par nya snickarbrallor med hängfickor. Tror hon ska få ett par stålhätteskor med spiktrampskydd det här året. :D

Precis, så ska det vara! Frugan frågar alltid vad man önskar sig i present och när man svarar olika verktyg och maskiner så är det inte så poppis. Nu har hon gett upp och insett att de faktiskt är det jag önskar mig mest. En GST135:a senast =)

Sånt gillas Pottan!!!!

Vi var på Bauhaus i lördags och så gick vi förbi handmaskinerna och jag tittade kärleksfullt på en liten laser och berättade hur bra det skulle vara med en sån nu när jag renoverar vårt sovrum.
"Men köp en sån då" sa hon med ett leende.......
Sa att jag skall köpa en handöverfräs, "visst " vart svaret, men jag är lite osäker på vilken jag skall köpa......

Denna är bättre. Vi var hos hennes morfar på landet och jag sa att jag vill skaffa en motorsåg så jag dels kan kapa ner lite skog hos gubben. "Men köp en" vart svaret. visst, när jag berättade att det skulle säkert bli ca 7000:- för en liten husqvarna, skyddskläder mm så såg hon inte direkt motvillig ut men att vi skulle skjuta på det ett tag..... men jag har fått klartecken :)
Låtsasbror är en van skogsarbetare så han har lovat att lära upp mig :) mot endast några öl och någon liter av min BBQ-sås :P

Mitt problem är att min fru är 1) Inbiten smålänning och 2) Ekonom

Problemet är att hon inte bara är ekonomisk, det är bra att hon är det för att balansera min tendens att vilja ha allt _nu_, men hennes ekonomiska sinne är i det närmaste att betrakta som snålhet: Min kära fru är nämligen kategoriskt emot att köpa någonting överhuvudtaget någonsin och om man ändå måste köpa någonting så ska det vara billigast möjliga.

Jag vill exempelvis nu köpa en gersåg med stativ, inte bara en ny leksak, utan att använda vid bygget av vår altan samt i höst övervåning, dvs den kommer att bli flitigt använd. Min fru tyckte initialt att "det går väl med handsåg", men efter att hon själv hade fått kapa några brädor för hand insåg hon att vi nog måste ha en elektrisk. Jag har inte tänkt mig några excesser, men en kvalitetssåg då det ändå är mycket som ska sågas och det är viktigt att det blir bra (hatar snedgerade lister). Dock har min kära hustru sett att det minsann finns sågar för 500 spänn både på Biltema, Rusta och ÖB och hon kan inte för sitt liv förstå varför vi skulle köpa något annat än en sådan. Att dyra saker skulle vara bättre och att man får vad man betalar för är enligt henne bara dravel. Antagligen kommer jag bli tvungen att köpa skitsågen och använda den tills den går sönder eller hon ser att resultatet inte blir så bra, vilket i slutänden naturligtvis innebär att det hela blir dyrare och tar längre tid.

Suck...

I en annan tråd, den med studsmattor och bollsparkande ungar, har du en sprillans BMW... Hur har du fått lov att köpa en sån för din frau? ;)

BobbyEwing:

Varför inte bara vara lite tuff? Säg att hon får anlita hantverkare istället, då får hon ju att se att de inte handlar skitverktyg på t.ex. lidl eller biltema.

Stop being girlymen!!! (arnold) Vägra göra någonting utan rätt verktyg, så får de se att hantverkare kostar betydligt mer.

Cinolin: BMWn är registrerad som tjänstebil så hon ser aldrig hur mycket den faktiskt kostar ;) Nej men ärligt, det är en av de grejer jag verkligen har satt hårt mot hårt, jag sa helt enkelt redan när vi flyttade ihop (hade dyr bil redan då) att en av anledningarna till att jag hade utbildat mig och slitit för att få ett välavlönat jobb var för att kunna ha såna bilar och det var inte förhandlingsbart ;) Så bilkontot är delat i vår familj, jag åker BMW för 500 tusen, hon åker Renault Clio för 50, men har massa pengar över till annat (som hon aldrig gör av med...)

screaming-daemon: Ja det är ju ett alternativ, men jag vete fasen vad det skulle leda till. Hon kanske skulle göra det och spara in på materialvalen istället, det är konstig nog mer jag än hon som vill ha lite mer påkostade grejer i huset istället för billigast möjliga även där ;)

BobbyEwing skrev:
Hon åker Renault Clio för 50.
Förklara för henne att det fortfarande finns Trabanter kvar, och det är det hon vill köpa på ÖB.

bax skrev:
Förklara för henne att det fortfarande finns Trabanter kvar, och det är det hon vill köpa på ÖB.
Hehe nej risken är ju att jag får stå ut med att titta på en gammal Trabant på uppfareten och det är snäppet värre än Clion (som jag faktiskt kan erkänna är ganska ok för att vara en småbil..). Köper hon en Trabant så måste jag ju bygga en uppfart som går bakom huset så man inte behöver skämmas ;)

...och det kräver ju absolut nya maskiner, så vad är problemet?...

bigsnucke skrev:
...och det kräver ju absolut nya maskiner, så vad är problemet?...
Gillar ditt tänk byggsnucke!

Trabanter är väl hårdvaluta idag, det finns inte så många kvar längre och får man tag i en sådan i bra skick så är det ett ganska högt samlarvärde, precis som med gamla Volvo Amazoner och 142or.
Kräng BMW'n och skaffa en riktig klassiker :D

Själv har jag efter att ha inhandlat följande på hyffsat kort tid (under 6 månader):
Fein Multimaster Top, Makita Sticksåg, Kärcher grovdammsugare, diverse skruv/virke, kanske motorsåg (konstig deal), lite diverse handverktyg som "man behöver" och nästan en såg. (sen finns det en hel del på nöjeskontot som spel till xbox och dylikt)

Nu har det börjat komma lite hot om juvelsalongen på NK... och jag suktar efter en sänksåg med skena och en Makita gersåg. Vi får se hur det slutar... men jag har ett staket att bygga, ett barnrum och en hall att renovera och en undervåning som skall genomgå total makeover nästa år.

Dock har frugan förstått vitsen med att köpa vettiga verktyg och inte billigt skit på biltema och dylikt. T.ex. har vi idag en gerkap från Jula (best tools) som jag lånat av polarn, den låter utav h-vete och även hon har klagat på den. Sen har jag pekat på en Makita cirkelsåg där det står i ett test att den är tyst som en symaskin. :)

Att svärfar är lika galen i bra verktyg som jag gör det lite lättare för mig, var av honom vi fick vår Makita skruvdragare. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.