2 790 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hur få wifi att fungera med Panasonic luftvärmepump?
Jag fick installerat en ny Panasonic luftvärmepump förra veckan, i min sommarstuga. Modell Super 25; HZ25ZKE. Installationen gick fint, men installatören kunde inte koppla samman värmepumpen med mitt wifi. Vi har Google nest, som växlar mellan 2,4 GHz och 5 GHz. Kan alltså inte ställa in enbart 2,4 GHz frekvens. Har fått råd att koppla in en gammal router, inställd på 2,4 GHz, i en form för seriekoppling. Om detta skulle fungera, är det då troligt att vi efter konfigurationen, kan få wifi att fungera, med vår Google router?
Med dyr fiberanslutning och välfungerande wifi också i gäststugan, tack vare de små Googlepuckarna, så är det inte önkvärt att få en permanent sämre anslutning. Vi måste kunna dra igång temperaturen med appen, så att det är varmt när vi kommer till stugan, som vi använder också på vintern.
Med dyr fiberanslutning och välfungerande wifi också i gäststugan, tack vare de små Googlepuckarna, så är det inte önkvärt att få en permanent sämre anslutning. Vi måste kunna dra igång temperaturen med appen, så att det är varmt när vi kommer till stugan, som vi använder också på vintern.
Hej!
Detta är inte riktigt mitt område. Har inte koll på Google Nest.
Tycker det verkar konstigt att den inte skickar ut båda signalerna samtidigt och att man kan koppla upp sig mot den ena - antar 2,4GHz.
Tycker det låter som en lösning - den routern skickar ju sen en låst 2,4GHz signal som värmepumpen kan koppla upp sig mot. Förstår inte riktigt hur andra produkter klarar att hålla sig uppkopplade om signalerna växlar.
Skulle pröva lösningen - och annars ta kontakt med support för Panasonic - men kanske ännu hellre Google Nest.
MVH
Robin
Detta är inte riktigt mitt område. Har inte koll på Google Nest.
Tycker det verkar konstigt att den inte skickar ut båda signalerna samtidigt och att man kan koppla upp sig mot den ena - antar 2,4GHz.
Tycker det låter som en lösning - den routern skickar ju sen en låst 2,4GHz signal som värmepumpen kan koppla upp sig mot. Förstår inte riktigt hur andra produkter klarar att hålla sig uppkopplade om signalerna växlar.
Skulle pröva lösningen - och annars ta kontakt med support för Panasonic - men kanske ännu hellre Google Nest.
MVH
Robin
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Gör en Hotspot (surfzon, internetdelning) från någon annans mobil med samma SSID samt lösen som ditt ordinarie wifi. Se till att surfzonen bara använder 2,4 GHz.
Stäng gärna av ditt ordinarie wifi under konfigurationen.
Använd din mobil till att slutföra konfigurationen enligt bruksanvisningen för pumpen. Efter att konfigurationen är klar stänger du av hotspoten och startar ditt ordinarie wifi.
Det borde funka att pumpen kopplar upp sig då
Använd din mobil till att slutföra konfigurationen enligt bruksanvisningen för pumpen. Efter att konfigurationen är klar stänger du av hotspoten och startar ditt ordinarie wifi.
Redigerat:
Exakt![SKPG]Zamora skrev:
Gör en Hotspot (surfzon, internetdelning) från någon annans mobil med samma SSID samt lösen som ditt ordinarie wifi. Se till att surfzonen bara använder 2,4 GHz.
Det finns en beskrivning här: https://www.reddit.com/r/GoogleWiFi/comments/xaspj4/access_24_ghz_network
Du måste först använda Panasonic app för att ansluta till dit Wifi antar jag och då kan du välja vilket wifi du vill ansluta till och ange lösenord. Därefter kan du kontrollera den med Google. Så var det på min Fuji när den skulle anslutas. Det följde väl med en bruksanvisning samt snabbguide för anslutning av wifi.S Sollan2022 skrev:Jag fick installerat en ny Panasonic luftvärmepump förra veckan, i min sommarstuga. Modell Super 25; HZ25ZKE. Installationen gick fint, men installatören kunde inte koppla samman värmepumpen med mitt wifi. Vi har Google nest, som växlar mellan 2,4 GHz och 5 GHz. Kan alltså inte ställa in enbart 2,4 GHz frekvens. Har fått råd att koppla in en gammal router, inställd på 2,4 GHz, i en form för seriekoppling. Om detta skulle fungera, är det då troligt att vi efter konfigurationen, kan få wifi att fungera, med vår Google router?
Ett enkelt sätt är att gå ut med mobilen en bit bort från huset. Då når inte 5 GHz mobilen och den kopplar upp på 2,4 istället som har en avsevärt längre räckvidd. Jag fick göra så eftersom just Google Wifi inte går att spärra till 2,4 GHz.
Väl parat och klart fungerar kopplingen utan problem med ditt wifi eftersom ditt wifi då vet att luftvärmepumpen är parad med 2,4. I mitt fall gick jag typ 5-10 meter bort bara där ute.
Väl parat och klart fungerar kopplingen utan problem med ditt wifi eftersom ditt wifi då vet att luftvärmepumpen är parad med 2,4. I mitt fall gick jag typ 5-10 meter bort bara där ute.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sauna satu fästa lättbetong/leca
Bastu -
Riva plastmatta, farligt?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Har någon varit med om att golvfästet till en duschdörr har gått av?
Badrum -
Pump för avlopp attefallshus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bättre wifi med fast nätverk och befintlig router
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G