Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Bygger ett förråd med kallvind men med lösullsisolering i bjälklaget.
På ena gaveln vill vi ha en ingång till vinden för att kunna stoppa in saker/gå in och hämta prylar. Kommer alltså lägga ett golv däruppe.
Fasaden kommer vara cembrit fasadskivor. Se bild nedan. Tänk er ett hål på 1x1 meter i fasaden där.
Jag bygger en egen liten lucka med 45x95 och sätter sen likadana fasadskivor på. Enkelt.
Men hur får jag det riktigt tätt på bästa sätt? Kan tänka mig både inåt- och utåtgående lucka.
Om utåtgående dörr, så kan man sätta fast en liten list runtom som täcker springan mellan lucka och fasad. Men på gångjärrnssidan kommer den slå i fasaden när man öppnar.
Om inåtgående, skulle dessa lister kunna sitta fast i fasaden i stället med gummilist på insidan som dörren går mot. Men i nederkant har man då skapat sig ett ställe där vatten kan bli stående och om det då inte är absolut tätt så kommer det rinna in där mellan list och dörr. Inte så bra.
Vill gärna ha det snyggt då detta kommer ligga i blickfånget.
Idéer?
Visa bilaga 390293
På ena gaveln vill vi ha en ingång till vinden för att kunna stoppa in saker/gå in och hämta prylar. Kommer alltså lägga ett golv däruppe.
Fasaden kommer vara cembrit fasadskivor. Se bild nedan. Tänk er ett hål på 1x1 meter i fasaden där.
Jag bygger en egen liten lucka med 45x95 och sätter sen likadana fasadskivor på. Enkelt.
Men hur får jag det riktigt tätt på bästa sätt? Kan tänka mig både inåt- och utåtgående lucka.
Om utåtgående dörr, så kan man sätta fast en liten list runtom som täcker springan mellan lucka och fasad. Men på gångjärrnssidan kommer den slå i fasaden när man öppnar.
Om inåtgående, skulle dessa lister kunna sitta fast i fasaden i stället med gummilist på insidan som dörren går mot. Men i nederkant har man då skapat sig ett ställe där vatten kan bli stående och om det då inte är absolut tätt så kommer det rinna in där mellan list och dörr. Inte så bra.
Vill gärna ha det snyggt då detta kommer ligga i blickfånget.
Idéer?
Visa bilaga 390293
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lister runt om på utsidan och ett fönsterbleck på luckan lagom över nedre listen, du behöver även ett bleck ovan övre listen med.
så inte vattenpåslag kan rinna in bakom övre listen, täta med en silikon i färg med fasaden och det finns silikon som tål100C det Kan bli varmt under blecket
så inte vattenpåslag kan rinna in bakom övre listen, täta med en silikon i färg med fasaden och det finns silikon som tål100C det Kan bli varmt under blecket
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Tack för svar.
Jag valde till slut att öppna luckan inåt. (slipper se gångjärn plus mindre risk för att vinden slår upp luckan).
Skruvar lister i fasaden runt om som går in några cm i hålet, med tätningslister, så att när luckan stängs så går den mot dessa tätningslister.
Inget överbleck då luckan i verkligheten ligger nära taknock. I underkant en slags tröskelplåt.
Om jag kommer ihåg det ska jag posta en bild när allt är klart
Jag valde till slut att öppna luckan inåt. (slipper se gångjärn plus mindre risk för att vinden slår upp luckan).
Skruvar lister i fasaden runt om som går in några cm i hålet, med tätningslister, så att när luckan stängs så går den mot dessa tätningslister.
Inget överbleck då luckan i verkligheten ligger nära taknock. I underkant en slags tröskelplåt.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
48 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Så här ser det ut hos oss, luckan till stallvinden.
Har tyvärr "glömt" sätta ett snöre som hindrar luckan att blåsa upp, så det nedre gångjärnet har krökts lite. Men det går ju att fixa när våren kommer
Inget läckage in som jag har märkt. Men luckan är från den vanliga vindriktningen, mot NO.
Har tyvärr "glömt" sätta ett snöre som hindrar luckan att blåsa upp, så det nedre gångjärnet har krökts lite. Men det går ju att fixa när våren kommer
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inget läckage in som jag har märkt. Men luckan är från den vanliga vindriktningen, mot NO.
Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Har du bild eller ritning på hur du gjorde? Ska nämligen bygga något liknande..M martinradbo skrev:Tack för svar.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Skall se om jag kan hitta någon bild så småningom.I Intershade skrev:
Men huvudprincipen är att jag byggde den inåtgående. När den är stängd är den helt slät med fasaden. Sen satte jag fast en list/bräda (skruvade den i fasaden) som täcker springan mellan fasad och lucka. På insidan av listen satte jag gummilist som luckan går emot när den stänger.
I nederkant ville jag inte ha en uppstickande list på några cm, eftersom vi ska krypa in där rätt ofta. Så om jag minns rätt nu så tillverkade jag en bra rostfri fotplåt med lutning utåt, att det ev vatten som letar sig in i underkant kan ta sig ut.
Alternativet är en utåtgående lucka med lister som man istället skruvar i luckan, (med tätning mot fasaden) men jag valde bort det av ngn anledning som jag inte kommer ihåg nu.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Utvändigt hörn fanertäckt akustikskiva
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur få tätt utvändigt avloppsrör källare?
Vatten & Avlopp -
Färgsättning utvändigt 20/30-talsvilla / vet du något "wow"-hus?
Byggnadsvård -
Färgkod på vit för utvändig dörrfoder
Färg, Måla & Tapetsera -
Inspiration sökes! Sekelskifteshus i trä, vilka färger har ni utvändigt?
Färg, Måla & Tapetsera