1 231 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Hur få riktigt varmt med Keddy, utan att elda sönder den?
Värmer 110 m2 av mitt hus med en Keddy 2000 insats.
Använt den i två år, men nu tipsade sotarn om att baffeln (tror jag den heter), plåttaket som röken rundar har blivit bränd, vid något tillfälle som han uttryckte det.
Hoppas att det någon som har provat ut före mig, hur man får mycket värme utan att förstöra något.
Alternativt provat fram att det håller i längden ändå eller att den plåten är billig och enkel att byta.
För den som har samma, så har jag kommit en bit på hur man eldar i denna högeffektiva men svåreldade insats.
Lägg in veden korsvis och åtminstone där du tänder tre lager.
Tändvätska en bit in, gärna före sista lagret, behövs bara på ett ställe.
Bäst effekt om det är en bit in och inte ute vid kanten.
När det slutat brinna, så är det dags att lägga på ny ved.
Avbryt och stäng så fort något börjar pyra.
Sedan gläntar jag lite på ena luckan, så jag kan sätta in metallpipen som jag satt på en luftmadrasspump.
Pumpar igång brasan med pumpen.
Spjället fullt öppet tills det brinner ordentligt.
Sedan halvt spjäll och tar det inte sig överallt så kan jag öppna ena luckan så jag får en glipa tills det brinner överallt.
Därefter stänger jag spjället maximalt, så det inte ska brinna för fort.
Ser jag att elden kvävs så öppnar jag spjället lite.
Går det inte att pumpa igång och det finns glöd i botten, så går det inte att använda tändvätska för den förgasas och det blir en explosion. Det syns och känns om tändvätskan förgasas. Då gäller det att ha en springa öppen och vänta ut att gasen försvinner upp i skorstenen.
Använder tändpåsar om jag inte kan pumpa igång brasan.
Tändvätska bara på morgonen när allt är kallt och ev kvarvarande glöd är tryckt in mot bakkanten.
Använt den i två år, men nu tipsade sotarn om att baffeln (tror jag den heter), plåttaket som röken rundar har blivit bränd, vid något tillfälle som han uttryckte det.
Hoppas att det någon som har provat ut före mig, hur man får mycket värme utan att förstöra något.
Alternativt provat fram att det håller i längden ändå eller att den plåten är billig och enkel att byta.
För den som har samma, så har jag kommit en bit på hur man eldar i denna högeffektiva men svåreldade insats.
Lägg in veden korsvis och åtminstone där du tänder tre lager.
Tändvätska en bit in, gärna före sista lagret, behövs bara på ett ställe.
Bäst effekt om det är en bit in och inte ute vid kanten.
När det slutat brinna, så är det dags att lägga på ny ved.
Avbryt och stäng så fort något börjar pyra.
Sedan gläntar jag lite på ena luckan, så jag kan sätta in metallpipen som jag satt på en luftmadrasspump.
Pumpar igång brasan med pumpen.
Spjället fullt öppet tills det brinner ordentligt.
Sedan halvt spjäll och tar det inte sig överallt så kan jag öppna ena luckan så jag får en glipa tills det brinner överallt.
Därefter stänger jag spjället maximalt, så det inte ska brinna för fort.
Ser jag att elden kvävs så öppnar jag spjället lite.
Går det inte att pumpa igång och det finns glöd i botten, så går det inte att använda tändvätska för den förgasas och det blir en explosion. Det syns och känns om tändvätskan förgasas. Då gäller det att ha en springa öppen och vänta ut att gasen försvinner upp i skorstenen.
Använder tändpåsar om jag inte kan pumpa igång brasan.
Tändvätska bara på morgonen när allt är kallt och ev kvarvarande glöd är tryckt in mot bakkanten.
Det är lite olika saker.F fribygg skrev:
Jag eldar precis varenda dag under eldningssäsongen och i princip hela dagarna, då måste det gå fort och enkelt.
Om man myseldar kan man hålla på och jobba med det, så en helt annan sak.
Jag har värmt mitt permanentboende med ved sedan november 1995, det har fungerat utmärkt utan tändvätska.L leif123 skrev:
Har en keddy 2001. Lägger ved korsvis i tre lager, ser till att översta är björk av lite finare dimension. Inte särskilt späntad, bara de smalaste klabbarna från klyven. Sen ett par tre tändkuber ovanpå. Öppet spjäll, glänta på dörren. Det tar sig utan problem varje gång, så kan man peta igen dörren när det elden krupit ner en bit genom stapeln.
Tändvätska, elda med luckan öppen och behov av blåsbälg. Rätt långt ifrån vad jag gjorde när jag hade en Keddy, eller vad som står i instruktionen. Börja med att läsa eller titta vad Keddy rekommenderar.
Använd inte petroleumbaserade produkter i en gjutjärnsinsats.L leif123 skrev:
Du kan överväga att göra en ny rökhylla av vermeculite om och när du bränt upp den i gjutjärn , vermeculite inklädnad av bef eldstad hjälper till att hålla hög temperatur och bra förbränning.
Första delen är av vermeculite, det är längst ut mot luckan, där röken vänder som det är metall.F fribygg skrev:
I och med att den är marknadsledande vad det gäller effektivitet, så tror jag på att behålla designen.
Frågan är inte hur jag ska tända utan hur jag ska få mycket värme.S Staffan-N skrev:Har en keddy 2001. Lägger ved korsvis i tre lager, ser till att översta är björk av lite finare dimension. Inte särskilt späntad, bara de smalaste klabbarna från klyven. Sen ett par tre tändkuber ovanpå. Öppet spjäll, glänta på dörren. Det tar sig utan problem varje gång, så kan man peta igen dörren när det elden krupit ner en bit genom stapeln.
Jag har ett hus på 170 m2 och under 9000 kWh i elförbrukning per år, trots direktverkande el.
Så jag använder insatsen som huvudsaklig värmekälla.
Kolla på kanten i överkant om den går i brunt, i så fall har du också bränt den.
Ditt sätt att elda påminner mycket om mitt sätt.
Det är mer ved än de rekommenderar, men det är mängden ved man eldar per dygn som bestämmer värmen man får ut.
Hur mycket stryper du luftflödet?
Blir ju en hel del tändved, flis och näver, när man kapa och klyver. För min del tycker jag der är ett bra sätt bli av med det när man använder det för att tända.L leif123 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Riktigt ogräsmedel på grusuppfart
Trädgård allmänt -
Led lister med varmt ljus (2700 K) som ”dimmar”/fadear fram
Belysning -
Termostatblandare – vattnet blir inte riktigt varmt (Mora Term)
Vatten & Avlopp -
Varför får jag varmt sedan kallt vatten? Nibe Eminent
Vatten & Avlopp -
Vad är detta för termostat (som har fastnat på varmt läge)
Värme allmänt