37 674 läst ·
36 svar
38k läst
36 svar
hur få plintar i samma höjd?
Vad Janne menar är nog att det kan vara käckt att använda ett "SLANGVATTENPASS". Man fyller en slang med vatten och om den är genomsiktlig så ser man ju vattennivån i våg om man håller den som ett stort U.estwing skrev:
Justerbara stolpskor att gjuta in finns det ju annars. Då kan man senare justera lite om bärlinorna eller balkarna säckar ihop lite/torkar ned/vrider sig eller om man bara slarvat lite. Inte så dumt alls faktiskt.
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
mitt trädäck på 160kvm är byggd så. min "byggmästar granne" sa som du men tji fick han. dessutom sa han att man alltid gjuter först för annars trycker tjälen upp den.. som om det skulle spela någon roll.estwing skrev:
en snickare bygger ej så det är detta vi menar.ossie_k skrev:
man kan bygga hur man vill egentligen.
vad vi pratar om e HUR man skall bygga rätt.
jag kan ge dig 20 st byggsätt om du vill???
tji fick du.
precis detta har jag sagt hela tiden.
låt ej plintarna gå upp så högt.
sluta me dom vid marknivån, därifrån bygger du ALLT i trä!
stolpar i 2"4" mm . väg av med instrument å bygg på...
mvh
snickar estwing
estwing skrev:en snickare bygger ej så det är detta vi menar.
tji fick du.
mvh
snickar estwing
haha. jag är snickare. min polare med. båda bygger lika. vi gör det som är enklast för oss. du vet estwing, alla vägar leder till rom.
till mina stolpar använde jag 95*95 för 2st 45*95or ser så tattigt ut.
95x95 e väl samma storlek som 2 st 2"4"??ossie_k skrev:
ja bygg som du vill...
skall man bygga en altan på 100m2 på en helg kan man ej hålla på som du gjort..
alla vägar leder ej till rom... ej en återvändsgränd...*asg*
estving, det spelar ingen roll vad man säger, du säger ändå emot. så vi säger väl att du vet allt.estwing skrev:
en 2" kan vara 46-47 mm ibland me!Maskot skrev:
så upptill så spelar ej detta måtten ingen roll!
vi bygger inget kök nu!
Hm,estwing skrev:en snickare bygger ej så det är detta vi menar.
tji fick du.
mvh
snickar estwing
Men majoriteten av plintarna sitter ju under altanen - kommer ju inte att synas då...
Ergo: Då kan man strunta i ovanstående och gjuta med rör hur högt man vill...
Dessutom har de flesta altaner jag sett någon form av inklädnad på framsidan som döljer ev. gjutrör, så å faller drt argumentet även för de rör som syns innan man klätt in...
Tji fick du!
Dessutom börjar det bli lätt tröttsamt med din översittarattityd.
Kanske är det så att de flesta inte är snickare här?
Kanske är det så att man vill ha objektiva åsikter och inte bli skriven på näsan?
Kanske är det just så att man kan bygga saker på olika sätt? Ditt sätt kanske inte är bäst?
/P
ojdå va du tog illa upp?pero skrev:Hm,
Men majoriteten av plintarna sitter ju under altanen - kommer ju inte att synas då...
Ergo: Då kan man strunta i ovanstående och gjuta med rör hur högt man vill...
Dessutom har de flesta altaner jag sett någon form av inklädnad på framsidan som döljer ev. gjutrör, så å faller drt argumentet även för de rör som syns innan man klätt in...
Tji fick du!
Dessutom börjar det bli lätt tröttsamt med din översittarattityd.
Kanske är det så att de flesta inte är snickare här?
Kanske är det så att man vill ha objektiva åsikter och inte bli skriven på näsan?
Kanske är det just så att man kan bygga saker på olika sätt? Ditt sätt kanske inte är bäst?
/P
skärpning på DIG!
i detta forum frågar folk hur dom skall gå tillväga, jag svarar på det sättet man BYGGER altanen enklast.
lägg av me ditt tji fjant nu.
med att ej skicka upp gjutrören så går det mindre betong- billigare.
snyggare att ha allt i trä
Enklare också.
visst kan man bygga in men sj tycker jag det blir en stor LÅDA av altanen när man gör detta.
nä snygga till med lite grus lr plattor under, det e RENT!
precis alla är ej snickare är väl därför folk frågar här- jag är snickare, byggt långt över 100 altaner.
så om du nu ej tål att man ger ideer lr lösningar tycker jag ej du skall titta in här å läsa å lära dig från folk som faktiskt vet.
kan nämna 20 olika sätt å bygga en altan men man vill väl ha enklaste å snyggaste sättet?
jaja jag tar kritik men då får den vara rätt.
hatar påhopp!
mvh
snickar estwing
Mja, det är nog inte fråga om att ta illa upp utan snarare en allmän känsla av att du skriver något onyanserade inlägg där du tenderar att skriva folk på näsan i stället för att mer nyanserat och objektivt tala om hur du gör - så gör de flesta andra här,estwing skrev:ojdå va du tog illa upp?
skärpning på DIG!
i detta forum frågar folk hur dom skall gå tillväga, jag svarar på det sättet man BYGGER altanen enklast.
lägg av me ditt tji fjant nu.
med att ej skicka upp gjutrören så går det mindre betong- billigare.
snyggare att ha allt i trä
Enklare också.
visst kan man bygga in men sj tycker jag det blir en stor LÅDA av altanen när man gör detta.
nä snygga till med lite grus lr plattor under, det e RENT!
precis alla är ej snickare är väl därför folk frågar här- jag är snickare, byggt långt över 100 altaner.
så om du nu ej tål att man ger ideer lr lösningar tycker jag ej du skall titta in här å läsa å lära dig från folk som faktiskt vet.
kan nämna 20 olika sätt å bygga en altan men man vill väl ha enklaste å snyggaste sättet?
jaja jag tar kritik men då får den vara rätt.
hatar påhopp!
mvh
snickar estwing
T ex:
Så du har monopol på vad som är snyggast då eller?
Försök istället att hålla dej objektiv och öppen för att det faktiskt finns olika sätt att göra saker på, och att ditt sätt inte nödvändigtvis är det bästa för alla.
/P
Jag har också byggt med den teknik som peegee4 och Pero använt, om än ingen bärlina i väggen.
Använde hembyggt slangvattenpass för att väga av de utlagda och uppallade bärlinorna. Blev hur bra som helst. Att ett sådant "mätinstrument" kanske inte är milimeter-exakt spelar inte stor roll, "vi bygger ju inget kök". Kan också leva med att ett par plintar sticker upp en bra bit ur marken, eftersom sidorna täcks in. Slapp därmed lite extra meck med stolpar i den delen.
Altanen är 7,3 x 4 meter. Jag kan så här i efterhand inte se att det skulle ha blivit svårare med en större altan.
Använde hembyggt slangvattenpass för att väga av de utlagda och uppallade bärlinorna. Blev hur bra som helst. Att ett sådant "mätinstrument" kanske inte är milimeter-exakt spelar inte stor roll, "vi bygger ju inget kök". Kan också leva med att ett par plintar sticker upp en bra bit ur marken, eftersom sidorna täcks in. Slapp därmed lite extra meck med stolpar i den delen.
Altanen är 7,3 x 4 meter. Jag kan så här i efterhand inte se att det skulle ha blivit svårare med en större altan.
skriva folk på näsan?pero skrev:Mja, det är nog inte fråga om att ta illa upp utan snarare en allmän känsla av att du skriver något onyanserade inlägg där du tenderar att skriva folk på näsan i stället för att mer nyanserat och objektivt tala om hur du gör - så gör de flesta andra här,
T ex:
Så du har monopol på vad som är snyggast då eller?
Försök istället att hålla dej objektiv och öppen för att det faktiskt finns olika sätt att göra saker på, och att ditt sätt inte nödvändigtvis är det bästa för alla.
/P
skärp dig nu.
hört talas om frågan? hur gör jag här: hur går jag tillväga för att få bästa resultatet m.m?
det e det jag svarar på.
skärpning.
slangvattenpass går bra me men absolut inte enklaste sättet.
kortpass går me
snörslå
långpass
linjelaser
pointer
mätinstrument
tiodilit
m.m.m
med avvägningsinstrument blir allt enklare.
vill man bygga in sidorna går det me bra om så att plintarna e höga.
vad jag menar vill man gjuta så högt måste man väga in dom me!
då kan man lika gärna sluta vid marknivån å bygga allt i trä.
därför Enklast!
mvh
snickar estwing