Jag skulle vilja lossa en flexslang från en eldosa och korta flexslangen ca 0,5 m, men den sitter fast och verkar väldigt svår att lossa. Det sitter ett hullingbleck i hålen, ser man. Se foto.
 
  • En elinstallation med rör och kablar i blå dosa; installationen är öppen och oavslutad, visas från två vinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå plastbygel, OSB-skiva i bakgrunden, en del av grå rörkonstruktion synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt_användarnamn_2024_12
A Arnodt skrev:
Jag skulle vilja lossa en flexslang från en eldosa och korta flexslangen ca 0,5 m, men den sitter fast och verkar väldigt svår att lossa. Det sitter ett hullingbleck i hålen, ser man. Se foto.
Du får köra in en tunn liten plattskruvmejsel på baksidan emellan slangen och ingångsmuffen där låsningen sitter..
 
Tack för tipset, det jag ska prova.
 
Eller så vrider du slangen fram o tillbaka medan du drar.
 
Det gick inte att få ner en smal skruvmejsel. Det sitter ju en svart krage också, som försvårar att få ner en skruvmejsel. Men genom att dra mycket kraftigt i flexslangen och vrida fram och tillbaka så gick första ca 15 mm biten av flexslangen av neri i hålen. Den stumpen fick jag misshandla och dra ur hålet. Så jag lyckades trots allt. Gammal är äldst.
 
  • Gilla
Srixon
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det gick inte att få ner en smal skruvmejsel. Det sitter ju en svart krage också, som försvårar att få ner en skruvmejsel. Men genom att dra mycket kraftigt i flexslangen och vrida fram och tillbaka så gick första ca 15 mm biten av flexslangen av neri i hålen. Den stumpen fick jag misshandla och dra ur hålet. Så jag lyckades trots allt. Gammal är äldst.
Och du har hittat den enda metod som fungerar, grattis 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.