Hej,

Har fått nedslag på OVK-besiktning i våran lägenhet. Framförallt köksfläkten som var motordriven, får ej vara det då det stör centralfläktens förmåga att suga bort matos. Har testat att montera bort motorn ur köksfläkten och koppla på köksfläkten igen utan motor på centralfläkten, men kan då inte få köksfläkten att kommunicera med centralfläkten att starta suget alls. Tror de tidigare ägarna hade "fixat" så det fungerade innan, delvis både interna motorn i köksfläkten och centralfläktens motor gick samtidigt.

Nu har vi köpt en ny köksfläkt (den gamla var rätt kass ändå), en korrekt sådan, alltså en utan intern motor. Trodde väl någonstans att det bara var att koppla på den nya köksfläkten med centralfläkten men fungerar såklart inte att starta centralfläktens motor iallafall...

Det är någonting med två svarta kablar som jag inte blir klok på (se bild 1). Vad gör dem, hur/var ska de kopplas om de ska användas? Misstänker att det är där skon klämmer men kan inte komma på vad jag ska göra med dem. Den ena var kopplad till motorn i köksfläkten tidigare tillsammans med brun, blå och jord.
Finns ett kopplingsschema inuti centralfläkten och den visar att det bara är brun, blå och jord som ska behövas (?) Begriper som sagt ingenting 🤔

Tacksam om det är någon som begriper mitt problem och kan ge mig förslag på hur jag ska lösa detta. Sista utvägen blir väl att ringa en elektriker men det är samtidigt kul att lära sig själv.

• Vit elbox med upphängda kablar i en köksinstallation, fokus på brunst, blå och jordkabelanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny köksfläkt utan motor ligger på bänkskiva. Ovan syns centralfläkt med blottade sladdar och en flexibel ventilationsrörsanslutning i köksskåp.
    Skapa konto
Det är väl kryddhyllefläkt du har i lägenheten som är kopplad till centralventilationen.
Vad är det för märke på kryddhyllefläkten och din nya volymkåpa?
Du nämner kopplingsschema men visar ingen bild på detta?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Som ytterligare förtydligande så är det där alltså inte vad man normalt kallar för central fläkt eftersom en sån är gemensam för flera lägenheter. Du kanske behöver en fläkt som är gjord just för kryddhyllefläkt och inte en spiskåpa för centralventilation.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Som sagt, du har inte en centralfläkt utan ett eget ventilationsaggregat monterat bakom luckan. Ta reda på tillverkare/typ av detta (leta fram typskylt el. dyl) aggregat så går det kanske att komma vidare. Som läget är nu så blir det bara gissningar.

Det kan antingen vara så att fläktkåpan bara ska ha ett spjäll som öppna luftflödet eller så är där någon styrsignal för att starta en fläkt eller öppna ett spjäll

• Gilla
Torbjörn Wahlgren2 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Kanske var lite otydlig, förstår inte riktigt hur det här fungerar. Jag pratade med besiktaren som var på plats och han rekommenderade den här fläkten vilket var den jag köpte:
https://www.elon.se/franke-spirit-1221b-10-60-cm?gad_source=1
Franke Futurum Spirit 1221B-10.

Nu när det fortfarande inte fungerar tror jag (om det verkligen är rätt fläkt jag lyckats köpa) det isåfall beror på jag kopplar elen fel (?) varför jag inte kan få min nya spiskåpa att kommunicera med ventilationsaggregatet.

Bifogade bilder är insidan på ventagget:

• Elektriska ledningar i ventilationsaggregat med kopplingsschema på insidan.
    Skapa konto
  • Elektrisk kopplingsbox med stickkontakt och kablar, markerad med etiketter för spiskåpa och ventaggregatets anslutningar.
    Skapa konto
S Spikpickan skrev:
Tack för svar. Kanske var lite otydlig, förstår inte riktigt hur det här fungerar. Jag pratade med besiktaren som var på plats och han rekommenderade den här fläkten vilket var den jag köpte:
[länk]

Nu när det fortfarande inte fungerar tror jag (om det verkligen är rätt fläkt jag lyckats köpa) det isåfall beror på jag kopplar elen fel (?) varför jag inte kan få min nya spiskåpa att kommunicera med ventilationsaggregatet.

Bifogade bilder är insidan på ventagget:
Okay du har en centralventilation som ventilerar våtutrymmen och tex garderob
den skall alltid gå med ett grund varav och du skall vid behov kunna forcera vent vid tex dusch
samt köra spiskåpan
detta kräver att din nya kåpe har omkopplare för min max normal
har den det?

din kåpa har ingen funktion för att köra centralfläkten
säljaren har lurat upp dig på läktaren och skrattar hela vägen till banken

returen returen skrev:
din kåpa har ingen funktion för att köra centralfläkten
säljaren har lurat upp dig på läktaren och skrattar hela vägen till banken
Haha, aldrig mer att jag kommer bo i sossebostadsförening. Luften är egentligen föreningens ansvar men när jag hör med dem vad jag ska ha för fläkt på deras system som de borde ha koll på hänvisar de till besiktaren som jag då hörde av mig till och slutar ändå med fel fläkt. Fattar inte vad jag ska ha där överhuvudtaget isåfall. Ska det heta alliance-fläkt? En annan typ av spiskåpa? Elda ner lägenheten och bo på gatan? Hur veta vad jag ska leta efter? Vad ska det stå i beskrivningen av produkten?

BirgitS
S Spikpickan skrev:
Jag pratade med besiktaren som var på plats och han rekommenderade den här fläkten vilket var den jag köpte:
[länk]
Så här skriver Franke:
för dig som bor i fastigheter med tryckstyrd centralfläkt
https://www.franke.com/se/sv/home-s...ar/product-detail-page.html/300.0600.368.html

Men det är ju inte vad du har. Du behöver gå tillbaks till Elon och visa bilderna samt fabrikat och modell.

• Gilla
Spikpickan
  • Laddar…
Tack så mycket för er hjälp. Den typen av fläkt som @returen länkade till har jag bara tittat förbi i sökandet efter rätt produkt. Ser ju ut som den skulle fungera vid närmare inspektion.

• Gilla
returen
  • Laddar…
S Spikpickan skrev:
Tack så mycket för er hjälp. Den typen av fläkt som @returen länkade till har jag bara tittat förbi i sökandet efter rätt produkt. Ser ju ut som den skulle fungera vid närmare inspektion.
kanske inte vacker men den har transformatorn du behöver för att ändra varvtalet på en extern fläkt

• Haha
Spikpickan
  • Laddar…
Det går alltså inte att typ bygla (?) denna fläkt till att lyckas styra aggregatet överhuvudtaget eftersom det språket är engelska och fläkten vi köpt inte pratar engelska, om ni förstår min liknelse? Tänker att det går att koppla om elen och få det att fungera med nuvarande fläkt. Hur ska man tolka detta kopplingsschema? Obs, kommer inte försöka göra något själv jag inte begriper fullt ut.

• Kopplingsschema och kablar i en elektrisk låda för fläktinstallation, med fokus på färgade ledningar och instruktioner för anslutning.
    Skapa konto
Fläkt brukar komma med en bygling som tas bort vid koppling till spiskåpa. Så kolla i manual för fläkt

S Spikpickan skrev:
Det går alltså inte att typ bygla (?) denna fläkt till att lyckas styra aggregatet överhuvudtaget eftersom det språket är engelska och fläkten vi köpt inte pratar engelska, om ni förstår min liknelse? Tänker att det går att koppla om elen och få det att fungera med nuvarande fläkt. Hur ska man tolka detta kopplingsschema? Obs, kommer inte försöka göra något själv jag inte begriper fullt ut.
nej för den saknar transformator till varvtalsstyrningen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.