Enligt min åsikt så finns det egentligen bara ett par orsaker till avloppslukt i ett hus: Antingen läckande rör eller tomma vattenlås som ofta beror på felaktig avluftning. Något annat hokus-pokus som beror på lufttryck eller liknande finns inte. I så fall påverkar luften ett redan befintligt problem. I ert fall tror jag det mest lutar åt läckage. Jag är även tveksam till att rörmokaren ni anlitade kontrollerade avloppssystemet tillräckligt noga.

Det finns firmor som sysslar med rörinspektion. Spolfirmor är också vana vid att filma avlopp. Det ni behöver göra är att inspektera hela avloppet med kamera noggrant, då får ni samtidigt helt svart på vitt hur och var rören är dragna, samt förslag på hur eventuella fel ska åtgärdas.

Men detta är som sagt min egen åsikt och hur jag skulle ha gjort i ett liknande fall.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F
Rökmaskin kan kanske vara ngt, såg på youtube en som hittade ett hål med en sån som råttor hade gnagt i ett rör.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
foreman foreman skrev:
Enligt min åsikt så finns det egentligen bara ett par orsaker till avloppslukt i ett hus: Antingen läckande rör eller tomma vattenlås som ofta beror på felaktig avluftning. Något annat hokus-pokus som beror på lufttryck eller liknande finns inte. I så fall påverkar luften ett redan befintligt problem. I ert fall tror jag det mest lutar åt läckage. Jag är även tveksam till att rörmokaren ni anlitade kontrollerade avloppssystemet tillräckligt noga.

Det finns firmor som sysslar med rörinspektion. Spolfirmor är också vana vid att filma avlopp. Det ni behöver göra är att inspektera hela avloppet med kamera noggrant, då får ni samtidigt helt svart på vitt hur och var rören är dragna, samt förslag på hur eventuella fel ska åtgärdas.

Men detta är som sagt min egen åsikt och hur jag skulle ha gjort i ett liknande fall.
hej,
Tack för svar.
Förstår vad du menar. Då är kanske en total rörinspektion nästa steg. Är dock som sagt skeptisk då den förra rörmokaren inte såg något. det som är klurigt är att det bara luktar ibland. Det kan gå många dagar mellan lukten sedan kommer det också luktar varje dag.
Inte försökt knyta det till väder före förra veckan. Sedan dess har det bara luktat när det varit fint väder. Men för tidigt för att dra några större paraleller..

F Fox Lane skrev:
Rökmaskin kan kanske vara ngt, såg på youtube en som hittade ett hål med en sån som råttor hade gnagt i ett rör.
Ja, tror det kunde varit något. Frågade rörmokaren som var här om det men han hade aldrig hört talas om någon som gjort det. Kanske är mer en youtube-grej?

Har rörmokaren verkligen kollat ALLA rör under grunden, dvs ända ut i servisledningen? Är ledningarna av plast eller gjutjärn? Det behövs inte stort läckage och det försvinner mestadels bara ner i marken. Men med tiden kan det skapas luktproblem, som kan vara beroende av rådande lufttryck.

Provtrycka med rök lär inte fungera, åtminstone inte för att se läckage under grundplattan.

foreman foreman skrev:
Har rörmokaren verkligen kollat ALLA rör under grunden, dvs ända ut i servisledningen? Är ledningarna av plast eller gjutjärn? Det behövs inte stort läckage och det försvinner mestadels bara ner i marken. Men med tiden kan det skapas luktproblem, som kan vara beroende av rådande lufttryck.

Provtrycka med rök lär inte fungera, åtminstone inte för att se läckage under grundplattan.
för att kunna se rören under huset, funkar en vanlig rörinspektion då?
Är plaströr. Radhus från 1984.

Givetvis ser man insidan på alla rör vid en rörinspektion. Om det nu inte skulle vara stopp eller rörkollaps någonstans som hindrar kameran. Men då hade ni troligen haft andra problem förutom lukten.

Kollade inte rörmokaren rören under grunden?

• Gilla
Odla
  • Laddar…
Har haft problem med läckande gummipackning som inte läckt vatten men illaluktande luft vid viss väderlek, samma problem med trasig vakumventil

• Gilla
Odla och 1 till
  • Laddar…
R reez skrev:
Har haft problem med läckande gummipackning som inte läckt vatten men illaluktande luft vid viss väderlek, samma problem med trasig vakumventil
tack för svar.
Känns som det absolut kan vara något sådant. Hur upptäckte ni var läckaget var när det inte läckte vatten?

foreman foreman skrev:
Givetvis ser man insidan på alla rör vid en rörinspektion. Om det nu inte skulle vara stopp eller rörkollaps någonstans som hindrar kameran. Men då hade ni troligen haft andra problem förutom lukten.

Kollade inte rörmokaren rören under grunden?
Kunde inte vara bredvid honom under inspektionen. Så fick lita på vad han sa. Då sa han att han kollat under huset.
Men han var också säker på att det skulle sluta lukta när han smort ett lock så kanske inte la så mycket energi i det. Kändes inte så motiverad till att felsöka ytterligare.

O Odla skrev:
tack för svar.
Känns som det absolut kan vara något sådant. Hur upptäckte ni var läckaget var när det inte läckte vatten?
Gick till slut att lukta sig fram till var det var, men det tog sin tid.

Mvh Alexander

• Gilla
Odla
  • Laddar…
Hade tidigare problem med avloppslukten i ett större badrum på bottenplan. Det luktade som värst mellan toaletten och en duschvägg så jag tog för givet att doften kom därifrån men det visade sig att det uttagbara vattenlåset i en golvbrunn 3m bort var problemet.
Det jag menar är att dofter kan ha en väldig förmåga att följa luftströmmar i huset och skapa lukt på helt andra platser än där den kommer ifrån.

• Gilla
Odla
  • Laddar…
I nio fall av tio (typ) så är det problem med uttorkade vattenlås, felaktiga luftare eller början till stopp i avloppsledningen.

Sedan finns det såklart de där specialfallen, med läckande avloppsrör eller dräneringar som är kopplade på spillvatten som har blivit översvämmade.

Är ledningarna redan filmade kommer man förmodligen inte se något på en ny film. Man kan fylla ledningarna med teaterrök och se om det läcker. Nästa steg är läcksökning med spårgas.

• Gilla
Odla
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
I nio fall av tio (typ) så är det problem med uttorkade vattenlås, felaktiga luftare eller början till stopp i avloppsledningen.

Sedan finns det såklart de där specialfallen, med läckande avloppsrör eller dräneringar som är kopplade på spillvatten som har blivit översvämmade.

Är ledningarna redan filmade kommer man förmodligen inte se något på en ny film. Man kan fylla ledningarna med teaterrök och se om det läcker. Nästa steg är läcksökning med spårgas.
tack för svar.
Det är inte uttorkat vattenlås. De har vi gått igenom flertalet gånger. (Tyvärr)

vad menar du med felaktig luftare? Ventilation?

O Odla skrev:
tack för svar.
Det är inte uttorkat vattenlås. De har vi gått igenom flertalet gånger. (Tyvärr)

vad menar du med felaktig luftare? Ventilation?
Om inte luftningen av avloppet är fullt fungerande kan det uppstå lokala övertryck i ledningarna när man ex. Spolar i toaletten. Vanligtvis har man rör upp genom taket eller vacuumveentiler på valda ställen. Jag har varit med om vacuumventiler som har blivit inbyggda i väggar och sedan slutat fungera med luktproblematik som följd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.