Hej!
Någon som har tips på hur man får bort jord och murgröna och hur man håller jorden borta?

• Stengång i trädgård med murgröna som växer bredvid och jord på stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordig mark täckt av murgröna och torra löv, med en betongyta delvis synlig.
    Skapa konto
  • Murgröna täcker marken bredvid en stig där jorden är synlig, omgiven av buskar och träd.
    Skapa konto
Kör över murgrönan med en rejäl rotorklippare.

Räfsa och gräv bort oönskat material på traditionellt sätt.

Vad ska du ha istället för murgröna? Och vad tänker du ersätta jorden med?

Det ser ju ut som att någon har lagt trampstenar med avsikten att de ska omges av murgröna. Vill du ha mer av en traditionell gång måste du gräva ut, lägga bärlager och lägga stenarna i grus eller fixa en annan yta. För att hindra murgrönan att växa in i gången behöver du nog jobba med både en rotspärr och klippa den kontinuerligt. Vill du bli av med murgrönan helt så är det nog ett gediget grävjobb som behövs.

Personligen så tycker jag att det är vackert med trampstenar i murgröna och skulle bara ha lagt om stenarna i lite sättsand och trimmat murgrönan lite då och då.

Tror inte att det är avsiktligt utan bara att någon inte hållit efter. Murgrönan har vuxit över kanske 60 procent av stenarna

• Gilla
Kluring
  • Laddar…
Jag gissar att du vill få bort jord och murgröna från trampstenarna, inte från hela området?

Då är det bara att hugga i med spaden. Lyft upp trampstenarna och ta gärna bort murgrönan med god marginal runt omkring. Höj upp marken under trampstenarna och lägg tillbaka dem. Om du lägger dem i samma "gropar" kommer jorden mellan stenarna bara att åka ner på dem direkt igen.

Du kan även byta ut trampstenarna mot en stenlagd gång där du inte har bar jord mellan plattorna. Då får du kanske lite mindre jord på dem.

Det kommer att behövas underhåll oavsett hur du gör. Det blir alltid ogräs mellan och runt stenarna i gångar, och murgröna växer fort så du kan behöva trimma bort den från gången varje år om du inte utrotar den helt.

• Gilla
Viktooor och 1 till
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Jag gissar att du vill få bort jord och murgröna från trampstenarna, inte från hela området?

Då är det bara att hugga i med spaden. Lyft upp trampstenarna och ta gärna bort murgrönan med god marginal runt omkring. Höj upp marken under trampstenarna och lägg tillbaka dem. Om du lägger dem i samma "gropar" kommer jorden mellan stenarna bara att åka ner på dem direkt igen.

Du kan även byta ut trampstenarna mot en stenlagd gång där du inte har bar jord mellan plattorna. Då får du kanske lite mindre jord på dem.

Det kommer att behövas underhåll oavsett hur du gör. Det blir alltid ogräs mellan och runt stenarna i gångar, och murgröna växer fort så du kan behöva trimma bort den från gången varje år om du inte utrotar den helt.
Stort tack bra input!

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Nu har jag kommit en bit på väg från utgångsläget (har varit en del jobb med detta pga kraftiga rötter, jord etc) men det är så mycket jord mellan stenarna nu. Har försökt ta bort en del men då samlas regnet där så vet inte var bästa lösningen är. Helst hade jag sluppit ta bort stenarna för att rätta till underlaget men hade gärna haft något annat än bara jord mellan stenarna typ ngt snyggt grus eller så

• En markyta täckt av grönska och löv, med en smal stig av jord synlig mellan växterna.
    Skapa konto
  • Stengång inbäddad i frodig växtlighet med jord mellan stenarna, en grön säck i bakgrunden. Regnvåta stenar syns tydligt.
    Skapa konto
  • Våta stenar i en rad omgivna av jord och gröna växter, med vattenpölar på ytan, efter arbete med att ta bort jord mellan stenarna.
    Skapa konto
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Det blir oerhört mycket lättare att göra snyggt om du lyfter bort stenarna. Att hålla på och krafsa mellan dem tar bara längre tid, speciellt om du ska ta bort jorden så att du kan lägga grus istället.

Om du vill ha grus mellan stenarna skulle jag rekommendera att du lägger markduk under gruset.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Såhär skulle jag göra;

Lyfta bort samtliga stenar, gräva bort jorden bredvid och under stenarna till ett djup av ca 6-8 cm. Fylla på med det grus eller underlag du önskar och placera in stenarna igen och jämna till gruset så det ligger i nivå med stenarna.

Det finns fullt med rötter kvar i jorden som snart visar sig i form av växtlighet så det är nog bra att sätta någon duk under som håller ogräset borta. Kanske behöver du även gräva ner en metallkant på utsidan av gången också.

Det arbete du gjort kommer inte att synas efter ett tag då allt växer in igen om du inte gör ett ordentligt underarbete.. Murgrönan kommer att slingra sig in över stenarna igen med sin skott så det får räkna med att klippa in den några? ggr varje säsong.

För att göra en historia kort. Innan du lägger tillbaka stenarna, så strör du ut cement som går in underr plattorna min ca 5 cm. Cementen rörs om i jorden och var inte snål. Sen ytterligara ett lager ca 5 mm cement på underlaget. Mellan stenarna kan du även ha cement blandat med fin sand, då blir det problem för att växa mellan stenarna och myrorna bygger inte under. Gärna då att på utsidan gången lika, med en cementblandning ca 5 - 10 cm ut.
Hänger du med.

A Abies koreana skrev:
Såhär skulle jag göra;

Lyfta bort samtliga stenar, gräva bort jorden bredvid och under stenarna till ett djup av ca 6-8 cm. Fylla på med det grus eller underlag du önskar och placera in stenarna igen och jämna till gruset så det ligger i nivå med stenarna.

Det finns fullt med rötter kvar i jorden som snart visar sig i form av växtlighet så det är nog bra att sätta någon duk under som håller ogräset borta. Kanske behöver du även gräva ner en metallkant på utsidan av gången också.

Det arbete du gjort kommer inte att synas efter ett tag då allt växer in igen om du inte gör ett ordentligt underarbete.. Murgrönan kommer att slingra sig in över stenarna igen med sin skott så det får räkna med att klippa in den några? ggr varje säsong.
Tack! Ska tänka på det. Det är förmodligen det bästa att göra. Vi är nyinflyttade och de som bott här innan har klippt väldigt lite av murgrönan och de bodde här i 20 år:)

A Abies koreana skrev:
Såhär skulle jag göra;

Tack! Har nu landat i att vi måste ta bort stenarna och gräva som du och andra varit inne på :). Funderar på om vi som är amatörer kan göra detta själva? Behöver man tex ha något redskap som jämnar ut jorden / underlaget när man grävt? Vad gör man med all uppgrävd jord osv. Hur lång tid tar det att gräva upp på ett ungefär. Har man stenar under plattorna osv. Många frågor :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.