Hej!

Mitt första inlägg här. Vi har nyligen flyttat till vår första villa, en cirka 10 år gammal bostad med mekanisk frånluftventilation. Lite osäker på återvinning...

På övervåningen har vi tre sovrum, allrum, badrum och klädkammare. Tillluftsventiler sitter bakom elementen i alla rum och frånluft i badrum och klädkammare.

Känslan är att luftkvaliteten i sovrummet under natten är sådär och har man stängd dörr är den horribel. Särskilt nu när det är varmt ute. Hade vart gott med lite mer drag. En enkel idé jag tänker är att fimpa filterna i tilluftsventilerna - de gör väl föga nytta då vi ändå har fönstrena öppna hela dagarna. Är det en dum idé tro? Men en mer rejäl lösning hade varit önskvärd! Någon som har något tips om detta? Tack på förhand!

namnbyte
Har du kass luftkvalitet med öppet fönster är det sannolikt snarare frånluften som inte fungerar, dvs luft ut genererar inget undertryck som drar in ny fräsch luft. Hur ser din frånluft ut, både i rummet och huset allmänt? Har du testat justera flåset på frånluften, till en början?

namnbyte namnbyte skrev:
Har du kass luftkvalitet med öppet fönster är det sannolikt snarare frånluften som inte fungerar, dvs luft ut genererar inget undertryck som drar in ny fräsch luft. Hur ser din frånluft ut, både i rummet och huset allmänt?
Tack för svar! Ursäkta otydligheten - fönsterna har vi öppna på dagarna. På nätterna vill vi gärna ha dem stängda för tystnadens skull. Så tänker att just filtren inte gör så mycket nytta eftersom vi ändå får in ofiltrerad utomhusluft dagtid.

Jag håller med om att ni ska satsa på att förbättra frånluften. Går badrumsfläkten konstant? Går det att installera fler badrumsfläktar i tex någon gästtoalett?

Stäng inte sovrumsdörren. Det behöver vara bra flöde mellan frånluft och tilluft, annars händer ju inget. Ibland finns det spalt under dörren eller ovanför dörrkarmen, men jag tycker inte att det brukar räcka.

Vi sover med fönstret öppet sommartid, men utan fungerande frånluft och undertryck hjälper inte ens det. Därför öppnar vi även ett fönster på loftet (en trappa upp från sovrummet) och får ”skorstenseffekt” nattetid. Det gör stor skillnad mot att bara öppna sovrumsfönstret.

Installera lämpligen luftkonditionering/luftluftvärmepump. Det gör en väldigt stor skillnad. Sedan kan man ställa frånluftsvärmpepumpen med forcerad fläkt på kvällen/batten (nattsvalka).

Luftkvalitet är något människor inte kan avgöra själv, däremot avsaknad av syre. Oftast är det dock för hög temperatur som upplevs som dålig luftkvalitet. Bästa luftkvaliteten får du med FTX. Övriga system med central frånluft är svåra att få rätt funktion på då det suger där det är lättast. En ide är om ventilerna är justerbara att dämpa lite o rum som inte används så kommer flödet i ert sovrum öka. Tar du bort filtrena på alla ventiler kommer flödet endast öka marginellt om huset i övrigt är tätt. Jag tror ni egentligen upplever för höga temperaturer nattetid. Lösningen är en luft/luft som du ser till stt ställa på kyla några timmar innan läggdags. Tänk på att även kyla smiter ut genom öppna fönster så stängda fönster när du tillverkar kyla. Som sagt pratar vi luftkvalitet är det FTX men det löser bara temperaturen till en del. Är det 28 grader ute kommer det fortfarande vara varmt i sovrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.