14 826 läst ·
63 svar
15k läst
63 svar
Hur få amortering enl lag o avtalat i samtal, Skandia
Har låg 5-årsbunden ränta till 2026 o därför svårt byta bank. Behöver argument få minsta amortering – nu är amorteringen dubbla min räntekostnad!
Läser idag på min Skandia webbsida;
Marknadsvärde 3.800.000kr, Skuld 1.715.000kr
Amorteringsgrundande värde 2.700.000kr, Slutdatum amorteringsgrundande värde 221204.
Amortering 1% på HELA lånebeloppet avtalades 20171204, då jag tog lånedel 4. Förvånades då över Skandia skrev hela amorteringsbeloppet enbart på lånedel 4 då 1% gällde alla lånedelarna men frågade aldrig varför.
Skandia lovade i juni 2021 0% amortering om skuldkvoten är mindre än 50% men för tidigt ändra nu sa handläggaren.
Upptäckte feb 2023 Skandia höjt amortering med 2.380 kr.
- Loggar då (feb-23) in på banken o ser att Skandia 221231 nyårsnatten! sänt ett auto? meddelande som bara kan ses om jag loggar in – att om jag inte inom 14 dgr hör av mig så skall jag nu amortera på lånedelarna 1o2 som lades upp amorteringsfria enl det avtal som gjordes många år sedan.
Pga att Skandia inte aviserar via brev, sms el mejl när de lägger meddelanden i kunders konton så är jag ovetande o hörde jag inte av mig inom 14 dgr…
(- Samma gjorde Skandia höst 2021 på lånedel 3 (bunden ränta!), upptäckt på fakturan efter 4 mån, ringde o handläggaren svarade direkt – Jaså, du vill inte amortera mer än de 1%, då tar jag bort det! )
- Ringde 17 feb o trodde Skandia skulle ta bort amorteringen som de gjorde 2021...
Nej, en ung tjej som rådgör med chef under samtalet svarar du får läsa det gamla avtal du har…
- Jag förklarar vi gjorde ett nytt avtal om 1% på HELA lånebeloppet 2017...blir avbruten o tjejen upprepar samma ramsa om ursprungligt avtal!
- Jag förklarar jag blivit lovad 0% amortering i samtal juni 2021 eftersom marknadsvärdet är högre, men den dagen för tidigt ändras...blir avbruten med ”lyssna nu på mig…” o samma ramsa! Som om jag var senil...
- Jag förklarar att förra gången ni lade på mer amortering så tog ni bort... TYSTNAD tjejen har lagt på luren!!!
- Sänder mejl 230223 till ”klagomal” på skandia.se – inget svar…
Begärde ”Amorteringsunderlag” 230906,
1. Skuld som inte omfattas av amorteringskrav 1.377.260 kr
2. Aktuell skuld som omfattas av amorteringskrav 357.480 kr
3. Aktuell skuld som omfattas av skärpt amorteringskrav 0 kr
4. Varav enl pkt 1o2 ovan omf av amortkrav enl alternativregeln 0 kr
5. Total amortering 3.922 kr /mån
6. Totalt amorteringskrav på obj i banken – enl huvudregeln 1.542 kr /mån !!!!! pga 2017 skuldkvot 68%
Totalt amorteringskrav på obj i banken – enl alternativregeln 0 kr /mån
Bankerna har fått lagstiftarna skriva de inte får konkurrera genom erbjuda lägre amortering, har nu Skandia låst mig för en hög amortering i evighet??
Vad göra?
1/ Skandia uppger idag Marknadsvärde 3.800.000kr, skuld 1.715.130kr = 45% belåningsgrad.
Förra amorteringsgrundande marknadsvärde 2.700.000kr, har slutdatum 20171204.
Hade en ”normal” bank ändrat amortering till 0% vid belångsgrad 45%?
2/ Om man avtalar 1% på HELA låneskulden och handläggaren inte upplyser om annat som kan ändras – vad kan man göra?
Verkar som att Skandias handläggare är instruerade att inte upplysa om allt, för nu läser jag i liten ”fotnot” längst ned i bekräftelsebrev 20171204 ” att Skandia ger amorteringsfrihet 5 år i taget, men det hade jag sedan lånet togs 10+ år sedan!
3/ Skandia lägger på luren trots jag är lugn o saklig, deras ”klagomal” mejl svarar inte på brev!!
Vad gör man då? Bankföreningen eller liknande?
Amorteringsgrundande värde 2.700.000kr, Slutdatum amorteringsgrundande värde 221204.
Amortering 1% på HELA lånebeloppet avtalades 20171204, då jag tog lånedel 4. Förvånades då över Skandia skrev hela amorteringsbeloppet enbart på lånedel 4 då 1% gällde alla lånedelarna men frågade aldrig varför.
Skandia lovade i juni 2021 0% amortering om skuldkvoten är mindre än 50% men för tidigt ändra nu sa handläggaren.
- Loggar då (feb-23) in på banken o ser att Skandia 221231 nyårsnatten! sänt ett auto? meddelande som bara kan ses om jag loggar in – att om jag inte inom 14 dgr hör av mig så skall jag nu amortera på lånedelarna 1o2 som lades upp amorteringsfria enl det avtal som gjordes många år sedan.
Pga att Skandia inte aviserar via brev, sms el mejl när de lägger meddelanden i kunders konton så är jag ovetande o hörde jag inte av mig inom 14 dgr…
(- Samma gjorde Skandia höst 2021 på lånedel 3 (bunden ränta!), upptäckt på fakturan efter 4 mån, ringde o handläggaren svarade direkt – Jaså, du vill inte amortera mer än de 1%, då tar jag bort det! )
- Ringde 17 feb o trodde Skandia skulle ta bort amorteringen som de gjorde 2021...
Nej, en ung tjej som rådgör med chef under samtalet svarar du får läsa det gamla avtal du har…
- Jag förklarar vi gjorde ett nytt avtal om 1% på HELA lånebeloppet 2017...blir avbruten o tjejen upprepar samma ramsa om ursprungligt avtal!
- Jag förklarar jag blivit lovad 0% amortering i samtal juni 2021 eftersom marknadsvärdet är högre, men den dagen för tidigt ändras...blir avbruten med ”lyssna nu på mig…” o samma ramsa! Som om jag var senil...
- Jag förklarar att förra gången ni lade på mer amortering så tog ni bort... TYSTNAD tjejen har lagt på luren!!!
6. Totalt amorteringskrav på obj i banken – enl huvudregeln 1.542 kr /mån !!!!! pga 2017 skuldkvot 68%
Bankerna har fått lagstiftarna skriva de inte får konkurrera genom erbjuda lägre amortering, har nu Skandia låst mig för en hög amortering i evighet??
Vad göra?
1/ Skandia uppger idag Marknadsvärde 3.800.000kr, skuld 1.715.130kr = 45% belåningsgrad.
2/ Om man avtalar 1% på HELA låneskulden och handläggaren inte upplyser om annat som kan ändras – vad kan man göra?
Verkar som att Skandias handläggare är instruerade att inte upplysa om allt, för nu läser jag i liten ”fotnot” längst ned i bekräftelsebrev 20171204 ” att Skandia ger amorteringsfrihet 5 år i taget, men det hade jag sedan lånet togs 10+ år sedan!
3/ Skandia lägger på luren trots jag är lugn o saklig, deras ”klagomal” mejl svarar inte på brev!!
Redigerat:
Hamnar ju på 4 % betala till banken så ingen stor skillnad... (Vet amortering ibland kallas sparande..)Unikt namn skrev:
Det man kan ha roligt för eller köpa som jag vill solceller, isolera o uterum är de "pengar" man har kvar när räkningarna är betalda.
Om det kallas ränta el amort på fakturan har liten betydelse för köpkraften vilket många ekonomer nu påpekar när byggbranschen konkursar!
Luktar vinstmaximering av banken utan hänsyn till samhället tycker jag.
Fast det är en jäkla skillnad för din egen ekonomi huruvida det kallas ränta eller amortering.
Vad är det som är problemet här egentligen? Förstår om marginalerna är små och amorteringen blir för tung eller är det att du tappar i köpkraft?
Vad är det som är problemet här egentligen? Förstår om marginalerna är små och amorteringen blir för tung eller är det att du tappar i köpkraft?
Problemet är båda;Guzzi skrev:
Pensionär med små marginaler kan inte låna mer och behöver köpkraft för investera i kostnadsbesparande åtgärder på huset - det kan bli Plushus eller åtminstone Passivhus om jag slipper amortering.
Och då får jag större marginaler igen...
Märkligt, vi har oxå Skandia men har ett helt amorteringsfritt lån med en ränta på 1,04 på 2,9 miljoner. Att vi själva har amorterat lånet till idag 2,6 från 3,5 på 6år gör ju inte banken gladare direkt. Men jag har aldrig haft några problem när jag har varit i kontakt med dem. Har iofs varit kund sedan banken föddes då min far jobbade på Skandia försäkringsbolag när de fortfarande ägdes av en svensk familj. Så mitt råd är att ring igen och be att få prata med någon som faktiskt har mandat att bestämma. Hoppas det löser sigY YTONGlimmaren skrev:
Jag har oxo varit nöjd kund sedan banken föddes o blev chockad över den nu förändrade kundservicen.4774 skrev:
Märkligt, vi har oxå Skandia men har ett helt amorteringsfritt lån med en ränta på 1,04 på 2,9 miljoner. Att vi själva har amorterat lånet till idag 2,6 från 3,5 på 6år gör ju inte banken gladare direkt. Men jag har aldrig haft några problem när jag har varit i kontakt med dem. Har iofs varit kund sedan banken föddes då min far jobbade på Skandia försäkringsbolag när de fortfarande ägdes av en svensk familj. Så mitt råd är att ring igen och be att få prata med någon som faktiskt har mandat att bestämma. Hoppas det löser sig
Vid kontakten juni 2021 lyssnade Skandia, men kritiken att bara dra mer amortering utan info till kunden ville de inte ta till sig o ändra.
Alla jag har konto hos även myndigheter sänder ett sms el mejl att jag ska logga in o läsa ett meddelande - nu även Länsförsäkringar.
Det sjuka är väl att förr fick man meddelandet direkt i brevlåda eller mejlet - nu måste BankID användas därför ska man logga in för att läsa meddelanden = Sveriges minskade produktivitet - trots att inget på internet är hemligt...
Finns inget mer förnedrande än personer som lägger på luren så jag väntar på tips o skriver sen till nån behörig. Det är ju styrelseval nu så ett sätt lyfta kundservice kanske är skriva till de valbara.
Håller med fullständig. Har aldrig haft ett arbete där det krävs att kolla mailen konstant . T.o.m min egen far skickar numera ett sms om att han har mailat mig 😉. Men om de lägger på i örat eller är allmänt dryga så be bara att få prata med chefen. Att bete sig så mot kunder är inte mänskligt försvarbart helt enkelt.Y YTONGlimmaren skrev:Jag har oxo varit nöjd kund sedan banken föddes o blev chockad över den nu förändrade kundservicen.
Vid kontakten juni 2021 lyssnade Skandia, men kritiken att bara dra mer amortering utan info till kunden ville de inte ta till sig o ändra.
Alla jag har konto hos även myndigheter sänder ett sms el mejl att jag ska logga in o läsa ett meddelande - nu även Länsförsäkringar.
Det sjuka är väl att förr fick man meddelandet direkt i brevlåda eller mejlet - nu måste BankID användas därför ska man logga in för att läsa meddelanden = Sveriges minskade produktivitet - trots att inget på internet är hemligt...
Finns inget mer förnedrande än personer som lägger på luren så jag väntar på tips o skriver sen till nån behörig. Det är ju styrelseval nu så ett sätt lyfta kundservice kanske är skriva till de valbara.
Tack, jag har varit marknadsansvarig o key account manager o att sådana personer inte sållas bort vid intervju är ofattbart.4774 skrev:
Håller med fullständig. Har aldrig haft ett arbete där det krävs att kolla mailen konstant . T.o.m min egen far skickar numera ett sms om att han har mailat mig 😉. Men om de lägger på i örat eller är allmänt dryga så be bara att få prata med chefen. Att bete sig så mot kunder är inte mänskligt försvarbart helt enkelt.
Jag mejlade o beskrev bemötandet till "klagomal" på skandia.se men fick aldrig svar!
Frustrerande så det blev liggande, lite av rädsla för banken ska stänga av mig pga "dålig kundkännedom". Det är tyvärr vanligt idag, kanske mest av politiska skäl men skrämmande stor makt hos banken.
Nu väntar jag på kunskap, du har tydligen amorteringsfritt - var det före "girighetsinflationen" ??
Kan det vara så bankerna hade panik förra årskiftet o order dra in likviditet - nån bankman här som vet?
Är det lättare få normal 0 eller 1% amortering nu tro??
Skandia är ofta politiskt/socialt engagerade i ledarna - skall pensionärer i villa tvingas ge plats till barnfamiljer i bostadspolitiken??
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 359 inlägg
Begär ny värdering av bostaden och välj sen bort amortering om lånen verkligen är på 45 % av marknadsvärdet.
Klart.
Klart.
Inte för att vara otrevlig, men som jag misstänker tjejen i kundtjänst försökte säga: lyssna nu på mig 🙂.Y YTONGlimmaren skrev:Har låg 5-årsbunden ränta till 2026 o därför svårt byta bank. Behöver argument få minsta amortering – nu är amorteringen dubbla min räntekostnad!
Vad göra?
Du missförstår betydelsen av termen "marknadsvärde". Glöm detta värde, det är en påhittad summa utan praktisk betydelse, den är i bästa fall en indikation på hur du kan planera ditt lån framåt.
Det viktiga i sammanhanget är "amorterings grundande underlag" enligt detta faller ditt bolån in under kategorin för amorteringskrav på 1% av det totala lånebeloppet.
Du nämner delar av lån, och att du bundit någon eller flera delar till 2026,
Det är här det blir lite rörigt, utan att veta exakt hur många delar och hur de är bundna vet vi inte hur dessa påverkar.
Du kan inte göra ändringar gällande amortering på bundna lån, därmed termen "bundna".
Att ha olika lånedelar bundna på olika längd skapar en inlåsning till banken under bindningstiden.
Du behöver kontakta en mäklare (kolla upp med banken vilka krav som ställs på värderaren för att det ska vara giltigt) och beställa en ny värdering för uppdatering av det amorteringsgrundande underlaget, först därefter kan banken ta hänsyn till potentiellt nya parametrar.
Värderingen har ett "bäst före" datum.
Om du gör en värdering idag så har datumet eventuellt gått ut 2026 och du behöver göra en ny 2026.
Det nya värdet har ingen inverkan på redan bundna lånedelar, endast de delar utan bindningstid.
Du kan dock eventuellt i samråd med banken riva upp det bundna lånet, det innebär dock att du landar med en ränta på dagens nivå och är antagligen en jäkligt dålig affär.
Du inleder med att du har 1% amortering, och fortsätter med att amorteringen är dubbla räntekostnaden.Y YTONGlimmaren skrev:Hamnar ju på 4 % betala till banken så ingen stor skillnad... (Vet amortering ibland kallas sparande..)
Det man kan ha roligt för eller köpa som jag vill solceller, isolera o uterum är de "pengar" man har kvar när räkningarna är betalda.
Om det kallas ränta el amort på fakturan har liten betydelse för köpkraften vilket många ekonomer nu påpekar när byggbranschen konkursar!
Luktar vinstmaximering av banken utan hänsyn till samhället tycker jag.
Så det är ju lätt att tolka det som att du har 1% amortering och 0,5% ränta. Totalt 1,5% av lånebeloppet som räkning varje år.
Hur ligger det till egentligen?
Jag har givetvis även amortering ovanpå räntan. Men min amortering är drygt hälften av räntan. Totalen summerar till cirkus 8% av lånebeloppet i räkningar varje år. Jag avundas fortfarande din situation 😀
Så trodde jag oxo man kunde göra...Nötegårdsgubben skrev:
Vi har avtalat 1% pga lagen att 20171204 var belåningen 68% - det är ok för mig.
Problemet är att Skandia sände ett automeddelande man bara ser som inloggad och där skriver att på lånedelarna 1 o 2 har amorteringsfriheten löpt ut o nu kräver man rak amortering på dessa delar enl gammalt avtal trots att skulden ingår i de 1% som amorteras men "bokförs" på lånedel 4.
Dessa 2 lånedelar togs för 10+ år sedan, har alltid varit amorteringsfria!
Har lärt mig nu att Skandia beviljar amorteringsfrihet max 5 år i taget.
Dessa perioder är oberoende av räntebindningsperioderna!
Jag undrar nu om någon har samma erfarenhet, eller kan förklara varför Skandia inte längre vill ge förnyad amorteringsfrihet?
Kräver andra banker mer amortering än nya lagarna kräver?
(Min ekonomi är under kontroll o hade buffert >200.000kr på räntelöst AlltiEtt konto + frugans.)
Bifogar bild på lånedelarna
Räntebindning perioder påverkar inte amortering - vill veta om fler råkar ut för att bankerna kräver amortering utöver de nya lagarna?ARJU skrev:
I mitt fall anser jag vårt avtal 201704 (i samband med utökning av lånet) om 1 % på HELA beloppet inbegriper ALLA lånedelar. Skandia verkar anse äldre lånedelarna 1,2 o3 inte omfattas o de kan kräva rak amortering när de vill, det förklarade inte Skandia på ett tydligt sätt varken i tal eller skrift.
Har dessutom höst 2021 blivit lovad 0% när kvoten lägre än 50%. Är det då 0% på bara lånedel 4 eftersom Skandia verkar anse lånedelar 1,2 o 3 har ett "eget" amorteringsliv.
Hur gör andra banker? Håller de avtal om 0% eller 1% el2% på alla lånedelar i låneskulden eller kräver andra banker oxo olika amorteringar per lånedel?
Vill veta mer innan jag skriver till lite högre upp Skandias hierarki.
Bifogar bild - Skandia uppger inget om de olika amorteringsperioderna eller belopp vid nästa auto revidering!
Förstår dig - jag har dock förr betalat mer pga ränte bindning i nedgående trend.Unikt namn skrev:
Jag börjar avundas din inkomst... Vi har alla olika livsituationer här..
Men kan vi här tipsa varandra om sätt att minska utgifter är mycket vunnet.
- Jag förstår ni har Skandia - har Skandia informerat er om när amorteringsfriheten går ut?
Skandia skriver nånstans max 5-år i taget.
- Har ni flera lånedelar tagna vid olika tillfällen o alla behandlas samma?