Misstänker ledarna ska, fas 1, noll 2.
Kommer ut 5,6 sen ut och värmer.
Ena ledaren är större på givarsladden, antar att den är fas, så 8 åker den. Nu vet jag inte om kyla/värme på schemat är ärvärde eller börvärde....någon som har en gissning? Vid reglaget är låga tempraturer dvs. Värme ska tillföras, fullt motsols och 40-95c är medsols fullt.
Jord?? Direkt till värmekabeln??
Kommer ut 5,6 sen ut och värmer.
Ena ledaren är större på givarsladden, antar att den är fas, så 8 åker den. Nu vet jag inte om kyla/värme på schemat är ärvärde eller börvärde....någon som har en gissning? Vid reglaget är låga tempraturer dvs. Värme ska tillföras, fullt motsols och 40-95c är medsols fullt.
Jord?? Direkt till värmekabeln??
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Jag blir väldigt förvirrad av din beskrivning. Men det låter fel. Vad är det för givare du pratar om? För mig ser det mer ut som 5 och 6 är givare. Du har värmeelement på 4, och någon form av kylagregat på 3.
Vad är det för apparat?
Vad är det för apparat?
Termostat till värmekabelH hempularen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Att något så enkelt kan bli så svårt.
Fas (L) till 1+8
Nolla (N) till 2 och värmekabelns ena tråd.
Värmekabelns andra tråd till 4
Kyla är du inte intresserad av.
Givaren mellan 5 och 6
Skyddsjord till värmekabelns fläta.
Med tanke på din frågeställning borde någon som kan assistera dig i det praktiska kopplandet
Protte, fritidselektriker
Fas (L) till 1+8
Nolla (N) till 2 och värmekabelns ena tråd.
Värmekabelns andra tråd till 4
Kyla är du inte intresserad av.
Givaren mellan 5 och 6
Skyddsjord till värmekabelns fläta.
Med tanke på din frågeställning borde någon som kan assistera dig i det praktiska kopplandet
Protte, fritidselektriker
Steg 1 när man stöter på någonting man inte kan är ju att ta reda på information.
Som ett enkelt kretsschema t.ex. Då tar man reda på vad de olika symbolerna betyder och hur de översätts till komponenterna man har.
En rektangel som ligger i linje med kretsen är ett motstånd, en last. I detta fall värmeslingan.
Om rektangeln har en sneställd pil genom sig så betyder det att motståndet påverkas utifrån, av temperaturen. En termistor. Temperaturgivare är termistorer.
En kvadrat eller rektangel med ett snedställt streck genom från två motstående sidor är ett relä. De ingående strecken skvallrar om vilka ledare som bryta eller sluts av reläet när det påverkas. Eller vad som påverkar reläet.
Som ett enkelt kretsschema t.ex. Då tar man reda på vad de olika symbolerna betyder och hur de översätts till komponenterna man har.
En rektangel som ligger i linje med kretsen är ett motstånd, en last. I detta fall värmeslingan.
Om rektangeln har en sneställd pil genom sig så betyder det att motståndet påverkas utifrån, av temperaturen. En termistor. Temperaturgivare är termistorer.
En kvadrat eller rektangel med ett snedställt streck genom från två motstående sidor är ett relä. De ingående strecken skvallrar om vilka ledare som bryta eller sluts av reläet när det påverkas. Eller vad som påverkar reläet.
Jo, jag kollade symboler till el, ingenting vettigt dök upp. Thx tho, Går det att koppla en installationskabel istället för värmekabeln, för att sedan några meter senare, koppla till värmekabeln? Aj nu gjorde jag det igen, my bad.E Emil_K skrev:Steg 1 när man stöter på någonting man inte kan är ju att ta reda på information.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
jo man kan ha en bit "kallkabel" som anslutningskabel. Men du behöver skarva i en dosa.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Och för tydlighet, du måste ansluta jordstrumpan på kabeln till skyddsjord, och du måste ha en jordfelsbrytare som bryter om det blir isolationsfel i kabeln.
Det går att göra åtskilliga fel vid val av kabeltyp för anslutningskabeln. Beror på förutsättningarna.
Det går att göra åtskilliga fel vid val av kabeltyp för anslutningskabeln. Beror på förutsättningarna.
Att fråga är att ta reda på information. Men att bara anta att en ledare i givarkabeln är fas bara för att den är lite grövre...J jesper--- skrev:
Samma jord som kallkabeln? Är det allt för risky så kan jag skippa kallkabeln, elcentral vs källarn.H hempularen skrev:
Jordfelsbrytare correcto mundo, värmekabeln får en egen krets med en personskyddsbrytare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Jesper har en massa trådar om elinstallationer och sammantaget så tyder det på en massa vilja och liten kunskap.
I ett par trådar antyds också att hantverkare är för dyra och då blir det att göra själv.
Man blir lite mörkrädd.
Protte
I ett par trådar antyds också att hantverkare är för dyra och då blir det att göra själv.
Man blir lite mörkrädd.
Protte