8 927 läst ·
47 svar
9k läst
47 svar
Hur ersätta enpolig strömbrytare med dimmer ☺️
Ja jag menar det också
Då tänkte jag inte helt fel men var lite för snabb när jag gjorde första skissen för jag visste att nollan skulle vara med 

Tack så mycket för att du förklarad och jag insåg att jag inte är helt tappad bakom en vagn
Tack så mycket för att du förklarad och jag insåg att jag inte är helt tappad bakom en vagn
mexitegel skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Finns det inte någon regel om att trådarna för samma grupp ska följas åt så att nollan, tändtråden och skyddsjorden ska komma från samma håll till lampan?
I så fall måste man ju ta hänsyn till det vid dragningen och inte ta en slumpmässig tråd med nolla.
I så fall måste man ju ta hänsyn till det vid dragningen och inte ta en slumpmässig tråd med nolla.
Jag som är lite novis när det gäller dimmers undrar hur man ställer in via vridknappen? Är det lägsta dimmervärdet man kan ställa där om lampan inte sänks så mycket som man önskar? Eller är det högsta ljusvärdet man ställer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mexitegel skrev:
Ja så är det med all säkerhet för annars kan man ju få någon slags "Ring-nolla" runt hela huset utan att veta vart den kommer ifrån
Men det kan säkert någon kunnig svara dig på.
BirgitS skrev:
Men om kopplingsdosan sitter på annat ställe än "raka vägen" till lampan så kommer nollan inte att gå obruten via brytaren utan kortaste vägen, som kan vara genom dosan endast och direkt upp till ljuskällan. Eller tänker jag helt fel 
A AG A skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Ja, bara du tänker på det så.Nobbe_1 skrev:
Hur går tändtråden och jorden?Nobbe_1 skrev:
Går de via kopplingsdosan?
Om det står att man justerar bakkant... Vad betyder det 

Elektronisk dimmer med bakkantsstyrning. Kan trappkopplas tillsammans med trappströmbrytare. Aktiv med endast två anslutningar - ingen neutralledare behövs.
För användning till:
Elektronisk dimmer med bakkantsstyrning. Kan trappkopplas tillsammans med trappströmbrytare. Aktiv med endast två anslutningar - ingen neutralledare behövs.
För användning till:
- Dimbara LED lampor, 5 – 150 W, max. 15 st.
- LV Halogen ljus med elektronisk transformatorer, 0 — 300 VA
- Glödlampor
- MV Halogen lampor från 0 — 300 VA
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, du tänker rätt. Men du har väl inte två nollor vid lampan. Den första nollan från central/dosa ska bort.Nobbe_1 skrev:
Hm, inte riktigt om man ska vara petig. Den sista skissen indikerar ju att Nollan går vidare från lampan. Flytta bokstäverna "L", "N" till över högra hörnet istället så blir nog skissen mer korrekt. Lägger du till en jordsymbol uppe till höger och en gulgrön linje därifrån till uttaget så är du nog hemma.
Sen får vi hoppas att det stämmer med hur det ser ut i verkligheten
Sen får vi hoppas att det stämmer med hur det ser ut i verkligheten