Ja jag tänkte nog underförstått att uttaget hade ingående ström redan men om jag förtydligar så här då :seenoevil::dizzy: Är jag rätt ute då¨:cool:?

Eluttag och elektrisk krets med ledningar, brytare och anslutningsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mexitegel mexitegel skrev:
Nej, nu får ingenting spänning.

Om du drar ett brunt streck från L1 till Uttaget och då underförstått att uttaget vidarekopplingar L till dimmern så är du rätt.

(Sen måste naturligtvis skyddsjord i uttaget vara anslutet till skyddsjord i elcentralen. I din skiss finns inte det)

Ja, om du underförstått också menar att eluttaget är anslutet till skyddsjord ;).

Ja jag menar det också :crysmile: Då tänkte jag inte helt fel men var lite för snabb när jag gjorde första skissen för jag visste att nollan skulle vara med :seenoevil::cool:

Tack så mycket för att du förklarad och jag insåg att jag inte är helt tappad bakom en vagn :p

Ja, om du underförstått också menar att eluttaget är anslutet till skyddsjord ;)

BirgitS
Finns det inte någon regel om att trådarna för samma grupp ska följas åt så att nollan, tändtråden och skyddsjorden ska komma från samma håll till lampan?
I så fall måste man ju ta hänsyn till det vid dragningen och inte ta en slumpmässig tråd med nolla.

Jag som är lite novis när det gäller dimmers undrar hur man ställer in via vridknappen? Är det lägsta dimmervärdet man kan ställa där om lampan inte sänks så mycket som man önskar? Eller är det högsta ljusvärdet man ställer?

Dimmerknapp med justerbart värde inringat, intill blå vred och brytare på grå panel.
Skapa konto

Ja, om du underförstått också menar att eluttaget är anslutet till skyddsjord ;).

Går inte nollan från uttaget, via brytaren/dimmern till lampan (obruten).

Jag misstänker att nolla, jord fas går till uttag från central.
Från uttag till lampa: nolla, jord obrutna. Fas - tändtråd.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Ja så är det med all säkerhet för annars kan man ju få någon slags "Ring-nolla" runt hela huset utan att veta vart den kommer ifrån :cool: Men det kan säkert någon kunnig svara dig på.

BirgitS BirgitS skrev:
Finns det inte någon regel om att trådarna för samma grupp ska följas åt så att nollan, tändtråden och skyddsjorden ska komma från samma håll till lampan?
I så fall måste man ju ta hänsyn till det vid dragningen och inte ta en slumpmässig tråd med nolla.

Men om kopplingsdosan sitter på annat ställe än "raka vägen" till lampan så kommer nollan inte att gå obruten via brytaren utan kortaste vägen, som kan vara genom dosan endast och direkt upp till ljuskällan. Eller tänker jag helt fel :giggle:

A AG A skrev:
Går inte nollan från uttaget, via brytaren/dimmern till lampan (obruten).

Jag misstänker att nolla, jord fas går till uttag från central.
Från uttag till lampa: nolla, jord obrutna. Fas - tändtråd.

BirgitS
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ja så är det med all säkerhet för annars kan man ju få någon slags "Ring-nolla" runt hela huset utan att veta vart den kommer ifrån :cool: Men det kan säkert någon kunnig svara dig på.
Ja, bara du tänker på det så.
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Men om kopplingsdosan sitter på annat ställe än "raka vägen" till lampan så kommer nollan inte att gå obruten via brytaren utan kortaste vägen, som kan vara genom dosan endast och direkt upp till ljuskällan. Eller tänker jag helt fel :giggle:
Hur går tändtråden och jorden?
Går de via kopplingsdosan?

• Gilla
Nobbe_1 och 1 till
  • Laddar…
Om det står att man justerar bakkant... Vad betyder det :seenoevil::dizzy:

Elektronisk dimmer med bakkantsstyrning. Kan trappkopplas tillsammans med trappströmbrytare. Aktiv med endast två anslutningar - ingen neutralledare behövs.

För användning till:

• Dimbara LED lampor, 5 – 150 W, max. 15 st.
  • LV Halogen ljus med elektronisk transformatorer, 0 — 300 VA
  • Glödlampor
  • MV Halogen lampor från 0 — 300 VA
Vit elektronisk dimmer med vred på vit väggplatta, avsedd för bakkantsstyrning och trappkoppling.
Skapa konto

Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Nej, du tänker rätt. Men du har väl inte två nollor vid lampan. Den första nollan från central/dosa ska bort.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Kopplingsdosan blir lika/samma som i bakkant på dosan där uttaget sitter för det är så gott om plats i den (y)

Öppen kopplingsdosa med blå, brun och gul/grön elkabel i ett trävägg.
Skapa konto
Elektriskt schema med kopplingsdosa och ett vägguttag samt ledningar och märkningar.
Skapa konto

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, bara du tänker på det så.

Hur går tändtråden och jorden?
Går de via kopplingsdosan?

Nä det kommer ju faktiskt att bli så här:
Skiss över elinstallation med symboler för strömbrytare, lampor och eluttag.
Skapa konto

Nej, du tänker rätt. Men du har väl inte två nollor vid lampan. Den första nollan från central/dosa ska bort.

Nej, så blir det absolut inte.

Hm, inte riktigt om man ska vara petig. Den sista skissen indikerar ju att Nollan går vidare från lampan. Flytta bokstäverna "L", "N" till över högra hörnet istället så blir nog skissen mer korrekt. Lägger du till en jordsymbol uppe till höger och en gulgrön linje därifrån till uttaget så är du nog hemma.
Sen får vi hoppas att det stämmer med hur det ser ut i verkligheten :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.