4 276 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Hur eldar man och Hur mycket ved behöver man?
Rekommendationen brukar vara att klyva innan påsk om man ska ha det till nästa vinter. Det torkar dåligt efter midsommar, då bör den ligga under tak.J jonaserik skrev:Du kan börja läsa här,[länk]
finns många sätt och varje kamin är sin egen individ. Sen det med ved, bör huggas och klyvas före midsommar och torkar för användning till vintern. Klyv nu och ha till nästa vinter. Förvaring görs bäst i klyven form under tak men öppna väggar ( så det kan blåsa igenom, det ska vara ca 5 cm mellan travarna så det kan blåsa ur fukt/väta, inget tätt hus utan glest mellan brädorna.[länk]
Behåll veden. Klyv så mycket ni kan och orkar, trava upp det kluvna, gärna på lastpall om ni har någon sån över, okluven ved torkar långsamt. Ved på direkt på marken inte alls.
Jag rekommenderar Fiskars klyvyxa och tycker ni det är för jobbigt kan ni förmodligen låna en hydraulklyv av någon granne.
Börja med björken om ni har sådan för den åldras fortast och är kanske inte värd arbetet om den ligger kvar okluven om ett år, om det blir barrved kvar så går den förmodligen bra att bearbeta om ett år eller så.
Jag rekommenderar Fiskars klyvyxa och tycker ni det är för jobbigt kan ni förmodligen låna en hydraulklyv av någon granne.
Börja med björken om ni har sådan för den åldras fortast och är kanske inte värd arbetet om den ligger kvar okluven om ett år, om det blir barrved kvar så går den förmodligen bra att bearbeta om ett år eller så.
Är det en kamin eller öppen eld ? Om det är en kamin så säkerställ att ventilerna är Max öppna.
jag tänder alltid en dubbelsidig tidningspapper som jag tvinnat ihop och låter den brinna ut upp mot kanalen för att få bort ev. Kallpropp i skorstenen.
sedan lägger jag två mindre vedträn bredvid varandra. Mellan dessa en liten hög med mindre flisor och träbitar. Två helsidor tidningspapper som jag tvinnat ihop. Ovan på detta lägger jag två vedträn till vinkelrätt mot de undre vedträna. Och en hög med mindre flisor och träbitar där emellan.
tänder eld på pappret under. Pappret tänder eld på de små träbitarna under sig och över dig. Elden sprider sig till de övre vedträna och sedan vidare.
Elda inte för stora vedträn i början, då tar sig inte elden. Först när det fins glöd och det ör bra tryck i elden så börjar jag lägga på lite normalstora vedträn.
jag tänder alltid en dubbelsidig tidningspapper som jag tvinnat ihop och låter den brinna ut upp mot kanalen för att få bort ev. Kallpropp i skorstenen.
sedan lägger jag två mindre vedträn bredvid varandra. Mellan dessa en liten hög med mindre flisor och träbitar. Två helsidor tidningspapper som jag tvinnat ihop. Ovan på detta lägger jag två vedträn till vinkelrätt mot de undre vedträna. Och en hög med mindre flisor och träbitar där emellan.
tänder eld på pappret under. Pappret tänder eld på de små träbitarna under sig och över dig. Elden sprider sig till de övre vedträna och sedan vidare.
Elda inte för stora vedträn i början, då tar sig inte elden. Först när det fins glöd och det ör bra tryck i elden så börjar jag lägga på lite normalstora vedträn.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Många kloka tips
!
Du nämner inget om en vedbod, finns en sån? Om vedbod finnes har förvaringsproblemet löst sig.
Du nämner inget om en vedbod, finns en sån? Om vedbod finnes har förvaringsproblemet löst sig.
Ved ligger lämpligen ute mellan påsk och midsommar. Sedan ska den in under tak. Sedan påverkar naturligtvis var i sverige man är och vädret också. Men det är något att utgå ifrån.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden