Det känns som att den här frågan borde varit uppe hundra gånger förut i forumet, men jag kunde inte hitta något bra svar.

Hur ska man egentligen elda mest effektivt under året? Jag har en panna som värmer mina 2x750 l tankar till 90-70-40 grader på en laddning. Bör jag elda på så att det är 90 uppifrån och ned i tankarna? Gäller samma teknik både på sommar, när det bara behövs varmvatte,. höst och vår, när det behövs lite värme i elementen också, och vinter?

Har du ett ordentligt reglersystem för laddning och värmesystem samt rejält med isolering kring tankarna så borde det enda vettiga vara att ladda tankarna fulla. På sommaren kanske det inte är så meningsfullt att tokladda acktankarna men å andra sidan räcker de längre för varmvatten. Vi har bara 750 l samt en del dåligt isolerade rör. Om vi på sommaren eldar 80-80-40 räcker det för vv i tre dygn. Mycket mer tycker jag inte är meningsfullt att ladda sommartid eftersom våra förluster i spillvärme blir lite för höga om vi kör upp tanken i säg 95-95-90 (nu hoppas jag slippa elda alls sommartid tack vare solfångare).

God skiktning uppifrån och ner är alltid en förutsättning för att du ska kunna ta till vara den lagrade värmeenergin på ett effektivt sätt, oavsett om du tar ut värme till huset eller vv.

Tack för svaret. Och god skiktning, betyder det att det ska vara lika varmt överallt, eller tvärtom?

God skiktning betyder att det varmaste vattnet är överst och vattnet som är under skiktet ska vara samma som returtempen från elementen (eller lägre).

Jag tycker att den effektivaste strategin är att elda så sällan som möjligt på vintern, men man får väga in vid vilket tillfälle som tankarna är tomma. Ex. Om jag laddar tokfullt en kväll och värmen räcker till förmiddagen ett och ett halvt dygn senare, så är jag ju inte hemma och eldar då utan huset hinner kallna endel till kvällen. Då väljer jag att inte elda lika tokfullt utan så pass att det funkar att tända på morgonen och att det då blir lagom fullt för att räcka till kvällen dagen efter.

När det gäller att elda på sommaren så har vi strategin att tankarna ska vara genomvarma, dvs så varmt som termostaten på laddomaten släpper ut (hos oss 78 grader), men inte varmare. Detta pga att vi bara har 5 cm pur-isolering av våra tankar, och värmeförlusterna till rummet går fortare ju högre deltatemp det är mellan tank och luft. Detta är bara aktuellt på sommaren när en laddning räcker i 5-6 dygn (då avsvalning är en av de stora effektförbrukarna). På vintern hinner aldrig avsvalning att bli ett stort bekymmer, då värmer vi till ca 90-95.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.