Har själv en liknande budgetklyv som Jesca_j - men vad jag skulle vilja ha är en klyv som klyver i tre delar och inte bara i två halvor av stocken, så är det ju ofta på "kubik"-säck man köper av gubbarna bakom "björkved säljes", vad är det för modeller och är det helt andra pengar...? Där hade man sparat tid för stockar med stor diameter måste man ju nu klyva "två" gånger för att inte få stora breda härken som skall torkas...och in i kaminen...

Funderar TMC

Jag röstar för yxan och muskelkraften. Vilken känsla det är att titta på hur vedboden sakta med säkert fylls med ved kluven för hand!

Nu har jag lite tur och kommer över ved från impregneringen i Ludvika. Deras avkapsbitar är helt perfekta, avbarkade furukubb som är riktigt roligt att klyva. Givetvis avkapade INNAN impregneringen...:)

Med bildäcket som fanns i filmen ovan så går det rejält undan med yxan. Tvivlar på att jag skulle göra jobbet så mycket fortare med klyv.

Veden ser ut såhär när den levereras, billigt är det dessutom!
Vissa ministockar får man ju ta med motorsågen men det allra mesta är bara att hiva upp på kubben direkt och sen gå bärsärk med yxan.

• ved.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller med Toobster. En klyv på 5 ton klyver allt du orkar bära (även om det tar tid). Jag har en klyv på 5 ton, med maxläng 52 cm på virket som är inköpt på Jula för några år sedan och den har jag klyvt stammar som varit ca 60 cm i diameter. Det man behöver göra då är att hålla fast den så att den inte rullar av och trycka ner ned när klyvkniven trycker emot (annars "hoppar" stocken av). Jag rekommenderar att du köper ett bord att fästa den på samtidigt för att spara ryggen. Det brukar finnas som tillbehör (om du ni inte har något lämpligt själv).

Själv så använder jag den endast för "husbehov" ca 1 gg/år och det gör därför inte så mycket att det tar lite tid att klyva. Har även en vedkap som jag kapar virke mindre än 25 cm i diameter i lämliga bitar. Tjockare bitar delas med motorsågen. Kapen tror jag gick på strax över tusenlappen och klyven på 2,5.

Lycka till!

Kul film det där med finnarna, men alla som försökt klyva en kubbe full med kvist vet att då tar det roliga med yxan slut snabbt...

Jag har själv en liten elhydraulisk klyv 5ton? som jag köpte på Rusta (Reapris under 1500:- förra året) Nu kostar den nog 1995 eller nåt sånt, och den har verkligen varit värd pengarna. Klena kvistfria kubbar går visserligen (mkt) fortare med yxan, men säkerhetsaspekten är ochså ett plus. till klyvens fördel (yxor är farliga), inga problem att sätta frugan på att klyva småbitarna med el-klyven.... I våras tog jag hand om en 120-årig gran (vindfälle) omkrets närmare 2m i roten. Och efter att ha sågat i 35 cm vedlängder med kedjesågen hade klyven inga problem att dela veden. Gamla ful-björk-kubbar med gott om kvist är heller inget problem för denna lilla klyv. Det klarar vedbitar som man inte orkar lyfta upp själv utan större problem.

(Men visst tar det tid, funderar på eftersom familjen blivit med ytterligare några vedeldade gamla hus, även investera i en vedklipp, för att kunna ta långved direkt (Att kapa & klyva i ett moment verkar trevligt)).

Eftersom investeringskostnaden är minimal, är det svårt att ha något negativt att säga om Rustas klyv, och för en nybörjare är det nog helt rätt....

• 31301024_m.jpg
Frugan, klyver en liten björkkubb...:D

• Kubb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PST skrev:
Frugan, klyver en liten björkkubb...:D
Tvi vale för sådana där as till björkar. Det är ungefär som att raka en gris, mycket väsen för lite ull.

Vedstockar ska helst, enligt min mening, vara 15-20 cm i diameter. Då är de fullt hanterbara för en man och hellre klyver jag 4 ggr så många kubb än att hålla på med övergrovt. Man får fram säkert dubbelt så mycket ved per timme i jämförelse plus att kroppen och humöret mår bra.

För många år sen beställde jag 30 kubik björk och fick BARA sådana där stockar. Gissa om jag var sur.

Cheesus skrev:
Tvi vale för sådana där as till björkar. Det är ungefär som att raka en gris, mycket väsen för lite ull.

För många år sen beställde jag 30 kubik björk och fick BARA sådana där stockar. Gissa om jag var sur.
Ja! Varför tror du att han satte sin kvinna på jobbet. :D

Rund_skruvad skrev:
Ja! Varför tror du att han satte sin kvinna på jobbet. :D
Tääänkte inte på det!

olni65 skrev:
Har man trilskande kubbar kanske man ska bygga den här varianten av vedklyv. Fast risken är väl stor att både kubbar och fingrar ryker :p

[länk]
Jajamen, sådär ska de tas! Någon som har en liknande tingest stående eller har ritningar till en?

Visst borde man kunna utveckla den där mackapären litegrann, sätt dit en yxa till så går det rejält undan!

Cheesus skrev:
Jajamen, sådär ska de tas! Någon som har en liknande tingest stående eller har ritningar till en?

Visst borde man kunna utveckla den där mackapären litegrann, sätt dit en yxa till så går det rejält undan!
Farfar hade en liknande tingest (och han hade alla fingrar kvar när han gick bort). Hans vedklyv byggde på samma princip, dvs ett stort roterande hjul med en (eller om det var två) klyvkilar. Hjulet var helt inkapslat i en trälåda och kilarna satt monterade på hjulets sidor. Det drevs via en rem från en elmotor (som också drev vedkapen). Jag kan dock inte minnas att jag såg den i drift, men det lär ha varit en skräckinjagande uppgift att använda den, och det gällde att hålla koll på vad man gjorde.

MagnusSt skrev:
Den här är ju rätt underbar också... [länk]
Man kan ju ana hur han har skadat högerarmen.:D

maxell skrev:
Farfar hade en liknande tingest (och han hade alla fingrar kvar när han gick bort). Hans vedklyv byggde på samma princip, dvs ett stort roterande hjul med en (eller om det var två) klyvkilar. Hjulet var helt inkapslat i en trälåda och kilarna satt monterade på hjulets sidor. Det drevs via en rem från en elmotor (som också drev vedkapen). Jag kan dock inte minnas att jag såg den i drift, men det lär ha varit en skräckinjagande uppgift att använda den, och det gällde att hålla koll på vad man gjorde.
Precis en sådan som du beskriver finns hos några släktingar till mig!

Jag minns när man var yngre och mina morbröder tillsammans med morfar drog igång det blåmålade monstret för att klyva en årsved! Den drevs av traktorn om jag inte minns fel.
Den hade luckor på bägge sidor om hjulet för ett effektivt arbete och jag minns att ibland small det som ett bösskott och så kom klabben utflygandes med en jäkla fart om de misslyckades med att sätta in klabben på rätt sätt! :)

Jag vet inte om de fortfarande använder den eller om den bara står och samlar damm numera, men ett hiskeligt monster var det....

MagnusSt skrev:
Den här är ju rätt underbar också... [länk]
Är det någon som vet om skruvklyvarna finns kvar längre? Har själv sett några sittande på traktorers kraftuttag. En del olyckor har ju hänt och man vill helst inte tänka på hur det gick till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.