Detta är väl dagens I-landsproblem ;)
Men hur formulerar man sig när man vill tacka nej till en person som varit på hembesök för ett ev uppdrag? Anledningen till att jag inte vill ha personen är att jag inte fick förtroende för den. Jag vill inte linda in det i några lögner om att vi skjuter på projektet. Har ni gjort så att ni sagt rätt ut att "du är inte rätt person för oss"? Eller har ni bara sagt nej tack utan motivation? Jag tycker på nåt sätt att en person som tagit sig tiden att komma förbi förtjänar en motivation och det skulle inte förvåna mig om h*n begär en motivation.

Så vad säger man utan att vara onödigt brutalärlig alternativt komma med en nödlögn?

"jag valde att anlita en annan firma den här gången"
Rätt och slätt.
Men glöm inte orden "den här gången", då har du inte dumpat hon(om) helt.

Jag är numera alltid "brutalärlig" och tackar nej väldigt tydligt. Jag har tyvärr vid flera tillfällen inte varit tillräckligt tydlig vilket i det långa loppet bara ställt till det värre än om jag varit tydlig från början.

Jag har sedan jag började med detta också fått en bättre gallring bland de kontakter jag vill ha kvar och de som jag sållar bort för all framtid.

Bra människor som är duktiga på det de gör, ser saker för vad de är och är inte omöjliga att ha att göra med i framtiden trots ett tidigare "nej tack". Småsinta människor som man inte får förtroende för blir ofta irriterade eller förbannade och tycker att jag har slösat med deras tid. Tänk om jag hade gett mig in i affärer med dessa människor.

Ett tydligt och ärligt "Nej tack" sparar tid både för dig och den andra parten. Samt står för en naturlig gallring.

Bart, hur gör du när du är brutalärlig? Jag håller med om att det i längden kan kännas väldigt knepigt om man inte är tydlig och liksom bara förhalar det hela genom ett vagt besked.

Att vara brutalärlig är helt enkelt att vara ärlig, helt ärlig.
Känner jag att kag fick bättre kontakt och samförstånd med någon annan så säger jag det till de andra. Är priset det som spelar roll då säger jag det.
Att vara tydlig är att meddela att jag har bestämt mig. Att komma dragandes med ytterligare säljargument är inte intressant.

De flesta jag har varit i kontakt med har uppsakattat att få ett snabbt och ärligt svar istället för halvsanningar och utdragna upphandlingar. Vissa har svårt att ta att de har de lägsta priset men att jag fick bättre kontakt och förtroende för någon annan.

Jag vill inte behöva anpassa mig i framtiden efter vad jag sagt tidigare. Sanningen är ett faktum som är lätt att komma ihåg och leva efter.

Håller med Bart, finns ingen anledning att använda någon nödlögn. Har du haft flera alternativ att ta ställning till och du bestämt dig för ett av dem måste du haft en anledning till detta. Använd den anledningen när du tackar för de andras insatser. För tacka dem bör du göra så att de vet att de inte fått arbetet och även då varför.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.