Nu ska vi minska energianvändningen igen, läste jag på Konsumentverkets hemsida. Den här veckan inleds en kampanj för att du ska dra ner på energianvändningen. Kampanjen drivs av diverse statliga verk med Energimyndigheten i spetsen. Det ska bli intressant att se hur den här kampanjen går till väga.

Du kan läsa blogginlägget här: Hur drar vi mindre energi?

G
Hej Marléne Eskilssson! - Först tack för Din utmärkta sajt!
..Du har rätt...Bland alla de tjänstemän som sitter på Konsument-
verket,Energimyndigheten och d:o andra, så borde de ju för länge sedan ha kunnat upplysa svenska folket att det tex finns enkla
Kwh-mätare...tex att sätta i stickproppsuttagen..och som då kontinuerligt registrerar hur många kWh-timmar Du förbrukar.
Det finn ju även sk effekt-vakter...som installeras där inkommande
kabel sitter...och som kan ställas in så att Du max kan förbruka ,
momentant, tex 10 kWh...varvid den automatiskt kopplar bort tex
full effekt på elvärme-elementen, till dess att Du inte längre har alla plattor på spisen på "fullgas".-En ytterligare finess med en effektvakt är ju att Du kan säkra ned Dina 3 st huvudsäkringar från tex 25 Amp till tex 20 Amp..eller 16...varigenom Du kan få en betydligt lägre "fast" kostnad debiterad från el-leverantören.
--Mvh, Bertil Karlsson ( tel 08-604 42 65 )

Se där, det fanns redan och jag hade ingen aning om det! Kunde man inte lägga pengarna på att ge alla en effektvakt istället för att sätta in svindyra annonser i tidningarna? Nu mailar jag till Energimyndigheten och tipsar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.