Byggahus.se
Hej,

Jag behöver upp dimensionera min befintliga element för att den klarar inte värma fönster partiet som sitter ovan. Det finns en liknande lite längre bort till höger. Den som ni ser på bild är 800mm lång och den andra 1700mm lång. Men i princip kopplad på samma sätt.

Jag har lite erfarenhet av att byta befintliga rör och byta ut element. Men jag är lite osäker på hur jag byter ut den här mot Purmo compact RCV44 så det ser fackmannamässigt ut.

Befintlig Element uppifrån Längd 800: Det kommer ett rör från var sitt håll på samma nivå, (två rörsystem eftersom det är inte serie kopplat, jag kan ha fel, kolla på nästa bild. )
Ett element under ett fönster med synliga anslutningsrör, 800mm långt, avsett för diskussion om uppgradering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Befintlig Element underifrån - garage: (Här ser man att det är parallel kopplat och inte serie. Så kom jag fram till att det är två rörsystem och elementen fungerar oberoende av varann. )
Vit rörledning och värmesystem under tak i ett garage, fråga om installation av nytt element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är information om den nya. Purmo RCV44 (längd 800) har stöd för bottenkoppling, sido och diagonal. Dock ligger den i en annan höjd och har större djup.
Illustration över olika Purmo radiatorer, inklusive compact ventiltyper med mått och installationsanvisningar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk illustration av olika Purmo radiatorer och dess anslutningstyper inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så frågan är hur hade rörmokaren gjort det här, gjort ett nytt borr hål för båda genom golvet, så det blir en bottenkoppling, gjort ett L på ena röret på undersidan så den kommer upp bredvid den andra? Om man behåller rören där de är så får man göra massa krångliga böj på ovansidan tror jag för att den nya sitter på en annan höjd och djup som sagt. Kan ni rita kanske hur ni hade gjort med streck på bilderna, hade hjälpt mig komma vidare.

Tack för all hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.