Byggahus.se
Gjorde relining i våras. Visade sig att en WC-stol monterats på ett relinat rör med en enorm skada, se bild. Vid spolning forsade det ut litervis med vatten som täckte hela golvet. Fick tjata på firman dussintals gånger under tre månader. Två olika personer jag pratade med sade att de behövde sätta på en ny relining-"strumpa" för att fixa röret. Lät rimligt.

Så kom då till slut en kille och skulle reparera. Men i stället för att sätta på en ny rörände, vilket förstås kräver dyr utrustning, demontering av WC och tar lite tid, kletade han på epoxy och målade med tätningsfärg. Nu är jag ju inte rörmokare och kan inte säga om det kanske håller lika bra, men det är ju märkligt att två personer först bedömt att det krävs en större lösning och så plötsligt duger det med ett snabbjobb. Är orolig för att läckan återuppstår eller att det exempelvis blir jättedyrt om vi ska byta ut WC-stolen i framtiden.

Bilden visar före reparationen samt efter. På före-bilden är alltså det blå relining-röret, med ett stort hål längst ned. Det är också en stor spricka upptill på det blå. Att det gamla vita yttre röret spruckit är inget jag fäster någon vikt vid.
 
  • Toalettens avloppsrör försett med tätning, slitage syns, behov av underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalettfot förseglad med blått silikon mot golv, slarvigt arbete, gammal och gulnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan ju bara säga att jag själv aldrig hade godkänt denna lösning. Fråga dem hur de har tänkt att det ska gå att byta WC stol?
 
Håller med Typrätt.

Ta dit en besiktningsman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.