Hej,
Om vi äger ett fritidshus tillsammans med min bror och sin fru och brorsan och sin fru vill nu gärna överlåta hela huset till oss.
Gör vi rätt i att vi behöver skriva ett köpekontrakt för överlåtelse, överför pengarna och sedan anmäla allt till Lantmäteriet?
Behöver vi tänka på något annat också?

Samt behöver vi betala lagfart på nytt?

Stort tack för era synpunkter, Bart

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Menar du som en gåva utan ersättning eller som en försäljning (ni betalar något)?

• Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du som en gåva utan ersättning eller som en försäljning (ni betalar något)?
Det blir en försäljning mellan oss.

BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag vet blir det då en stämpelskatt: [länk]
Jag är lite fundersamt eftersom vi står redan som ägare. Men kanske bäst att ringa till Lantmäteriet på måndag.

• Gilla
Polgara71
  • Laddar…
Om ni skriver köpeavtal och betalar cash för andelen kommer ni få betala lagfartskostnad på köpeskillingen. 1,5% på beloppet plus 875kr om jag minns rätt.

• Gilla
Ingmar Albinson och 4 till
  • Laddar…
B bartfysio skrev:
Jag är lite fundersamt eftersom vi står redan som ägare.
Det har ingen betydelse. Det blir stämpelskatt, och ev. reavinsskatt för din bror, om du köper till högre pris än ni köpte för. Är det något ni har ärvt, eller liknande, så räknas föregående ägares köpesumma som ingångsvärde för reavinsten.

Det kan vara värt att konsultera en jurist. Vid överlåtelser mellan gifta, eller sambos. Så kan man istället för försäljning göra en bodelning, det utlöser varken stämpelskatt eller reavinstskatt, det är tänkbart att det finns en konstruktion som kan användas mellan andra närstående.

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Rätt eller fel men jag har gjort motsvarande och blivit utköpt och då gjorde vi som följer;

Ett gåvobrev upprättades där vi angav "Gåva mot ersättning"
Ersättningen uppgick till 85% av taxeringsvärdet, för att slippa vinstskatt osv.

På detta vis slapp vi den procentuella lagfartskostnaden och vinstskatt.

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Rätt eller fel men jag har gjort motsvarande och blivit utköpt och då gjorde vi som följer;

Ersättningen uppgick till 85% av taxeringsvärdet, för att slippa vinstskatt osv.

Tack, intressant. Ska kolla på det!

@

Låter som en förklädd försäljning och inte någon gåva...

Såhär ser jag på Google om jag googlar på Gåva mot ersättning:

En gåva mot vederlag anses därför vara en sorts blandning mellan köp och gåva. När man ger bort en fastighet mot viss ersättning tillämpas huvudsaklighetsprincipen. Det innebär att om överföringen till största del var att anse som en gåva då anses hela överföringen vara en gåva.

https://www.familjensjurist.se/frag...vederlag anses,hela överföringen vara en gåva.

• Gilla
PNI
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Låter som en förklädd försäljning och inte någon gåva...
Som sagt, rätt eller fel men vi fick som vi ville ha det helt enkelt.

@
Jo, alla skattefusk upptäcks inte ;)

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
På detta vis slapp ni den procentuella lagfartskostnaden. Däremot slapp ni inte vinstskatt/reavinstskatt. Ni har fått tidigare ägares ingångsvärde på fastigheten. Vinstskatten betalas då när ni säljer fastigheten. Pengarna som ni gav till tidigare ägare räknas inte med i ingångsvärdet. Dom pengarna är ju en gåva och därmed skattefria.

• Gilla
bartfysio
  • Laddar…
Som sagt, om det är ett alternativ att ta över för max 85% av taxeringsvärdet (har för mig att det är just 85% som gäller), så kan man undvika skatt och avgift (lagfartskostnaden blir då bara en adminkostnad på 8 - 900 kr).

Sedan finns det folk som gör så, men som sedan "ger" bort en avsevärt större summa åt andra hållet. Alltså en tydligt dold försäljning. Det blir då olagligt, och med den otrevliga risken att lagfarten kan ogiltigförklaras långt senare, om överföringen kommer fram. Då finns risk att hela affären backas, och köparen får köpa "en gång till", till dagspris då om typ 10 år.

Men jag tror att det finns lagliga varianter av sådana upplägg, som det kan vara värt att prata med en jurist om.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.