9 874 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Brorsan drar sig ur
Sida 1 av 2
Hej,
Om vi äger ett fritidshus tillsammans med min bror och sin fru och brorsan och sin fru vill nu gärna överlåta hela huset till oss.
Gör vi rätt i att vi behöver skriva ett köpekontrakt för överlåtelse, överför pengarna och sedan anmäla allt till Lantmäteriet?
Behöver vi tänka på något annat också?
Samt behöver vi betala lagfart på nytt?
Stort tack för era synpunkter, Bart
Om vi äger ett fritidshus tillsammans med min bror och sin fru och brorsan och sin fru vill nu gärna överlåta hela huset till oss.
Gör vi rätt i att vi behöver skriva ett köpekontrakt för överlåtelse, överför pengarna och sedan anmäla allt till Lantmäteriet?
Behöver vi tänka på något annat också?
Samt behöver vi betala lagfart på nytt?
Stort tack för era synpunkter, Bart
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 731 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 731 inlägg
Så vitt jag vet blir det då en stämpelskatt: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Stampelskatt-och-avgifter/
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Det har ingen betydelse. Det blir stämpelskatt, och ev. reavinsskatt för din bror, om du köper till högre pris än ni köpte för. Är det något ni har ärvt, eller liknande, så räknas föregående ägares köpesumma som ingångsvärde för reavinsten.B bartfysio skrev:
Det kan vara värt att konsultera en jurist. Vid överlåtelser mellan gifta, eller sambos. Så kan man istället för försäljning göra en bodelning, det utlöser varken stämpelskatt eller reavinstskatt, det är tänkbart att det finns en konstruktion som kan användas mellan andra närstående.
Rätt eller fel men jag har gjort motsvarande och blivit utköpt och då gjorde vi som följer;
Ett gåvobrev upprättades där vi angav "Gåva mot ersättning"
Ersättningen uppgick till 85% av taxeringsvärdet, för att slippa vinstskatt osv.
På detta vis slapp vi den procentuella lagfartskostnaden och vinstskatt.
Ersättningen uppgick till 85% av taxeringsvärdet, för att slippa vinstskatt osv.
Tack, intressant. Ska kolla på det!Skogspromenix skrev:
Rätt eller fel men jag har gjort motsvarande och blivit utköpt och då gjorde vi som följer;
Låter som en förklädd försäljning och inte någon gåva...Skogspromenix skrev:
Såhär ser jag på Google om jag googlar på Gåva mot ersättning:
En gåva mot vederlag anses därför vara en sorts blandning mellan köp och gåva. När man ger bort en fastighet mot viss ersättning tillämpas huvudsaklighetsprincipen. Det innebär att om överföringen till största del var att anse som en gåva då anses hela överföringen vara en gåva.
https://www.familjensjurist.se/frag...vederlag anses,hela överföringen vara en gåva.
En gåva mot vederlag anses därför vara en sorts blandning mellan köp och gåva. När man ger bort en fastighet mot viss ersättning tillämpas huvudsaklighetsprincipen. Det innebär att om överföringen till största del var att anse som en gåva då anses hela överföringen vara en gåva.
https://www.familjensjurist.se/frag...vederlag anses,hela överföringen vara en gåva.
På detta vis slapp ni den procentuella lagfartskostnaden. Däremot slapp ni inte vinstskatt/reavinstskatt. Ni har fått tidigare ägares ingångsvärde på fastigheten. Vinstskatten betalas då när ni säljer fastigheten. Pengarna som ni gav till tidigare ägare räknas inte med i ingångsvärdet. Dom pengarna är ju en gåva och därmed skattefria.Skogspromenix skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Som sagt, om det är ett alternativ att ta över för max 85% av taxeringsvärdet (har för mig att det är just 85% som gäller), så kan man undvika skatt och avgift (lagfartskostnaden blir då bara en adminkostnad på 8 - 900 kr).
Sedan finns det folk som gör så, men som sedan "ger" bort en avsevärt större summa åt andra hållet. Alltså en tydligt dold försäljning. Det blir då olagligt, och med den otrevliga risken att lagfarten kan ogiltigförklaras långt senare, om överföringen kommer fram. Då finns risk att hela affären backas, och köparen får köpa "en gång till", till dagspris då om typ 10 år.
Men jag tror att det finns lagliga varianter av sådana upplägg, som det kan vara värt att prata med en jurist om.
Sedan finns det folk som gör så, men som sedan "ger" bort en avsevärt större summa åt andra hållet. Alltså en tydligt dold försäljning. Det blir då olagligt, och med den otrevliga risken att lagfarten kan ogiltigförklaras långt senare, om överföringen kommer fram. Då finns risk att hela affären backas, och köparen får köpa "en gång till", till dagspris då om typ 10 år.
Men jag tror att det finns lagliga varianter av sådana upplägg, som det kan vara värt att prata med en jurist om.
Redigerat: