Jag skulle vilja installera en AJAX videodörrklocka som behöver en lågspänningsingång för AC eller DC (12–24 DC eller 16–24 AC, 50/60 Hz). Den medföljande adaptern är inte klassad för utomhusbruk, så jag är inte säker på hur jag ska dra kabeln.
Jag har tänkt på två alternativ i den bifogade bilden.
Blå - mycket synlig kabel som går under dörren och ut. Och sedan bakom panelen (streckad linje) och in i dörrklockan.
Grön - Jag undrar om jag kan dra kabeln i kanalen som ansluter strömbrytaren till utomhusuttagen, och bakom panelen (streckad linje) och in i dörrklockan.
Vad är det bästa sättet att dra den här kabeln?
Eller ska jag bara köpa en dörrklockstransformator och låta en elektriker dra kabeln genom befintliga kanaler?
(Ursäkta min svenska, jag är inte modersmålstalare)
Jag har tänkt på två alternativ i den bifogade bilden.
Blå - mycket synlig kabel som går under dörren och ut. Och sedan bakom panelen (streckad linje) och in i dörrklockan.
Grön - Jag undrar om jag kan dra kabeln i kanalen som ansluter strömbrytaren till utomhusuttagen, och bakom panelen (streckad linje) och in i dörrklockan.
Vad är det bästa sättet att dra den här kabeln?
Eller ska jag bara köpa en dörrklockstransformator och låta en elektriker dra kabeln genom befintliga kanaler?
(Ursäkta min svenska, jag är inte modersmålstalare)
Det är inte lågspänning (50-1000 V AC och 120-1500 V DC) utan det är klenspänning (upp till 50 V AC och 120 V DC).
Att dra klenspänningsledning ihop med lågspänning kan vara lurigt, det luriga är om lågspänningsledarna är enkelisolerade och det är dom i apparatdosan för strömbrytaren, för då måste klenspänningsledningen ha en isolering som klarar lågspänningen (230V i aktuella dosan).
Att dra klenspänningsledning ihop med lågspänning kan vara lurigt, det luriga är om lågspänningsledarna är enkelisolerade och det är dom i apparatdosan för strömbrytaren, för då måste klenspänningsledningen ha en isolering som klarar lågspänningen (230V i aktuella dosan).
En dostrafo får förhoppningsvis plats bakom strömbrytare, sen borra ut 2 st fk och ansluta så.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Typ av lampkontakt när man drar om el?
El -
Hur löser man tv-tittandet och mobiltelefoni för mina föräldrar?
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Hur man på bästa sätt drar och isolera ventrör på vind
Ventilation -
Fått vattenläcka undrar vad som händer?
Försäkringar -
Bytte tryckgivare nu drar pumpen inte vatten
Vatten & Avlopp