stavee
Jag skulle vilja installera en AJAX videodörrklocka som behöver en lågspänningsingång för AC eller DC (12–24 DC eller 16–24 AC, 50/60 Hz). Den medföljande adaptern är inte klassad för utomhusbruk, så jag är inte säker på hur jag ska dra kabeln.

Jag har tänkt på två alternativ i den bifogade bilden.

Blå - mycket synlig kabel som går under dörren och ut. Och sedan bakom panelen (streckad linje) och in i dörrklockan.

Grön - Jag undrar om jag kan dra kabeln i kanalen som ansluter strömbrytaren till utomhusuttagen, och bakom panelen (streckad linje) och in i dörrklockan.

Vad är det bästa sättet att dra den här kabeln?

Eller ska jag bara köpa en dörrklockstransformator och låta en elektriker dra kabeln genom befintliga kanaler?

(Ursäkta min svenska, jag är inte modersmålstalare)

• Två bilder visar installationsalternativ för AJAX videodörrklocka med blå och grön linje som indikerar kabeldragning utomhus och inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exploderad vy av AJAX videodörrklocka med monteringsplatta och kablar för installation på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte lågspänning (50-1000 V AC och 120-1500 V DC) utan det är klenspänning (upp till 50 V AC och 120 V DC).

Att dra klenspänningsledning ihop med lågspänning kan vara lurigt, det luriga är om lågspänningsledarna är enkelisolerade och det är dom i apparatdosan för strömbrytaren, för då måste klenspänningsledningen ha en isolering som klarar lågspänningen (230V i aktuella dosan).

• Gilla
stavee
  • Laddar…
En dostrafo får förhoppningsvis plats bakom strömbrytare, sen borra ut 2 st fk och ansluta så.

• Gilla
stavee
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.