Behöver dra ut ethernet till garaget från fasadskåpet.

Tidigare ägaren har dragit ethernet från en patchpanel på husets övervåning (Garo) ut till fasadskåpet till en energimätare (Watty?). Detta är inte speciellt snyggt gjort. Han har terminerat nätverkskabeln i skåpet med en keystone-kontakt och sen från den en nätverkskabel till energimätaren. Har gjort hastighetstest och den är på 100 MBit/sek. Fullt tillräcklig för mina IOT-prylar i garage + förråd

Hur gör jag en vidare dragning till garaget på ett SNYGGT sätt? Nu ligger nätverkskablaget och skräpar i fasadskåpet lite huller om buller. Jag vill ju dels ha ethernet i fasadskåpet, samt gå vidare under marken in till en kopplingsdosa av något slag i garaget, där jag vill ansluta både vår växelriktare samt dra vidare två uttag till min arbetsbänk. Tänker man kan köra med siameskabel, kabelkanaler och utanpåliggande exxakt-dosor?

Hur hade ni som är mer kunniga än jag på att dra nätverk gjort detta? Är van att koppla vanlig el, mindre van vid nätverksprylar.

/S

Du behöver dra en ny kabel från övervåningen till garaget, sedan är det enklast att köpa en switch och ha i garaget. Alternativt om du har eluttag där elmätaren sitter så kan du sätta en switch där också för att slippa dra en kabel till förbi där.

Persson88 Persson88 skrev:
Du behöver dra en ny kabel från övervåningen till garaget, sedan är det enklast att köpa en switch och ha i garaget. Alternativt om du har eluttag där elmätaren sitter så kan du sätta en switch där också för att slippa dra en kabel till förbi där.
Alternativt kan man sätta switch i skåpet utan eluttag och mata ström till switchen via PoE.

Du behöver dra en ny kabel från övervåningen till garage
Varför då?

K Kurtivan skrev:
Varför då?
Varför inte? Vad har du för lösning annars?

P
Det behövs mer underlag till detta..
Det beror ju på hur saker och ting är placerade i förhållande till varandra.
Är skåpet nära garaget?
Det kanske finns nån ledig slang/rör från elcentralen till garaget då man kan gissa att garaget har eluttag och då kan man kanske dra nätverkskabel genom en sån slang/rör.

Varför inte? Vad har du för lösning annars?
ursäkta, läste ts fråga för snabbt och missförstod :( Ditt förslag var bra!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.