Jag har en södmur som med tiden blivit souterräng väggen i ett förråd. När det regnar mycket läcker det in vatten i förrådet under väggen.
Min misstanke var att det låg jord direkt mot stödmuren och att det var därför det läckte in. Vidare utredning skulle kräva en spade och en hel del svett. En fylld 1m³ bigbag senare är baksidan på muren frilagd och det visar sig att betongplattan i förrådet sticker ut drygt 30cm bakom muren.
Allt vatten samlas effektivt upp av betongen och leds in i boden. Inte så bra....
Min plan är att hantera betongplattan som en källarväggsfot
Vad säger expertisen. Hur noggrann är det lönt att vara?
Jag har en slangsnutt av den här typen. Behöver den duk runt eller räcker det med grus?
Min misstanke var att det låg jord direkt mot stödmuren och att det var därför det läckte in. Vidare utredning skulle kräva en spade och en hel del svett. En fylld 1m³ bigbag senare är baksidan på muren frilagd och det visar sig att betongplattan i förrådet sticker ut drygt 30cm bakom muren.
Allt vatten samlas effektivt upp av betongen och leds in i boden. Inte så bra....
Min plan är att hantera betongplattan som en källarväggsfot
- kapa ner betongplattan till ca 10cm utstick.
- spackla ett fall mot muren med betong
- Lägga platonmatta mot muren och över betong kanten
- Markduk över betongkanten
- Lägga dräneringrör under betongkanten
- Grus över dräneringsröret
- Vika om markduken
- Fylla upp med jord.
Vad säger expertisen. Hur noggrann är det lönt att vara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en slangsnutt av den här typen. Behöver den duk runt eller räcker det med grus?
Logga in
Skapa konto
I vänstra kanten på bilden är det en stor kladd betong som gör att jag inte kommer ner med slangen så där måste det kapas hur som. Anledningen till att kapa av hela plattan är att den ska fånga upp så lite vatten som möjligt mellan dräneringen och väggen.Om jag inte kapar den blir det 30 cm platta som kan fånga vatten. Dessutom måste jag gräva bredare schakt om jag inte kapar plattan
Väggen är byggd av murblock så baksidan är väldigt ojämn, därför tänkte jag att platon var enklare att applicera än asfalt. Då kan jag också få ner mattan hela vägen ner till dräneringen.
Väggen är byggd av murblock så baksidan är väldigt ojämn, därför tänkte jag att platon var enklare att applicera än asfalt. Då kan jag också få ner mattan hela vägen ner till dräneringen.
Ok klart att är plattan i vägen så kan du kapa den så drän kommer på rätt plats, sen det med en platon, den är mjuk så det går att bocka den ut över plattan, låt den gärna gå ut över drän så att ev vatten kommer utifrån och inte direkt från vägg
Idag blev betongen kapad. Den stora klacken visade sig vaar en del av källarväggen som togs bort när huset byggdes ut. Någon tyckte tydligen det var smart att gräva ner den istället för att ta till tippen. Jag gjöt upp ett fall på den del av golvplattan som fortfarande sticker ut.
Imorgon blir det kallasfalt, Platon, dränering och återfyllning
Logga in
Skapa konto
Imorgon blir det kallasfalt, Platon, dränering och återfyllning
Nu är allt klar!
Ifyllt med jord som fått stå nån vecka och sjunka ihop i regnet sen lite 0-16 grus som jag hade liggande för att jämna av. Ett lager 6mm armeringsnät upppallat på små stenar och så betong.
Hyrde en riktig visp för första gången och det fungerade riktigt bra. Två säckar betong i en 65liters balja var inga problem. Väldigt mycket lättare att transportera än en tombola!
När betongen brunnit återstår att måla över det sista gula som blev kvar bakom vedförrådet vid ommålningen och att baxa tillbaka vedboden
Logga in
Skapa konto
Ifyllt med jord som fått stå nån vecka och sjunka ihop i regnet sen lite 0-16 grus som jag hade liggande för att jämna av. Ett lager 6mm armeringsnät upppallat på små stenar och så betong.
Hyrde en riktig visp för första gången och det fungerade riktigt bra. Två säckar betong i en 65liters balja var inga problem. Väldigt mycket lättare att transportera än en tombola!
Logga in
Skapa konto
När betongen brunnit återstår att måla över det sista gula som blev kvar bakom vedförrådet vid ommålningen och att baxa tillbaka vedboden
Klicka här för att svara