Hej kära BH, hoppas kunna få lite kloka råd. I startgroparna på att dränera ett hus från 1926 och stötte på den här betongklumpen nedanför berghällen. På denna längden trodde jag det var dränerat för fukt kommer upp längs väggen, men inser att det är säkert under golvet som fukten kommer ifrån. Med det i åtanke, tror ni det räcker med att slänga på betong här så man får fallhöjd vidare till vänster där den faktiska dräneringen börjar, eller måste jag göra något mer? Senaste dräneringen är från 70-talet, så låg bara 8 cm med sand längs väggen.

Tacksam för råd, google var inte till jättestor hjälp. Ska bli spännande att se vad man stöter på mer runt det här huset, så kanske blir en följetong.

• Betongklump och berg bredvid väggen på ett hus från 1926, potentiell plats för dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävt område vid en husgrund med synlig betongklump och bergvägg, omgiven av jord och sten.
    Skapa konto
FörvirradAkademiker FörvirradAkademiker skrev:
Hej kära BH, hoppas kunna få lite kloka råd. I startgroparna på att dränera ett hus från 1926 och stötte på den här betongklumpen nedanför berghällen. På denna längden trodde jag det var dränerat för fukt kommer upp längs väggen, men inser att det är säkert under golvet som fukten kommer ifrån. Med det i åtanke, tror ni det räcker med att slänga på betong här så man får fallhöjd vidare till vänster där den faktiska dräneringen börjar, eller måste jag göra något mer? Senaste dräneringen är från 70-talet, så låg bara 8 cm med sand längs väggen.

Tacksam för råd, google var inte till jättestor hjälp. Ska bli spännande att se vad man stöter på mer runt det här huset, så kanske blir en följetong.
Så här gjorde jag. Gjöt ett fall och kallasfalt på, vet inte hur jag ska täcka över det, funderar på bara makadam. Kanske är dumt?

• Betongfall vid husgrund med verktyg på marken, inklusive borste och pensel, som visar renoveringsarbete påbörjat.
    Skapa konto
  • Svart kallasfalt applicerad vid en husgrund intill en gjuten betongyta och omgiven av jord och makadam.
    Skapa konto
Så här gjorde jag. Gjöt ett fall och kallasfalt på, vet inte hur jag ska täcka över det, funderar på bara makadam. Kanske är dumt?
Ska dränera resten av väggen sen, började på en annan plats istället för ska gräva med grävmaskin nästa helg och då ska jag plocka bort stora stenar och en stentrapp. Har två av dessa kollapsade rabatter, tror inte det ens finns nån dränering men man ser att mycket betong har vittrat sönder. Så blir väl att gjuta mer. Men vad bör jag egentligen ha på för att göra ett bra jobb? Tror jag kommer få leda bort vattnet till en stenkista också. Suck.

• Delvis grävd rabatt intill en vägg med vittrad betong. Marken är grusig och det finns några stenar kvar. Väggen har en grå kant nära marken.
    Skapa konto

Bästa svaret

A
Lägg gärna på något som skyddar kallasfalten en markduk eller isolering eller vad som helst som skyddar tätskiktet..

Rejäl skrev:
Lägg gärna på något som skyddar kallasfalten en markduk eller isolering eller vad som helst som skyddar tätskiktet..
Tack för svaret, då kör jag en markduk innan makadam åker på! Tänkte köra många lager kallasfalt också innan det är klart, så får gå och smeta på nu i några dagar.

A
Tack för svaret, då kör jag en markduk innan makadam åker på! Tänkte köra många lager kallasfalt också innan det är klart, så får gå och smeta på nu i några dagar.
Ja det skadar inte med flera lager bara du skyddar det ifrån kontakten med makadammen..

• Gilla
FörvirradAkademiker
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.