Hej Forumet,
Bor i ett hus byggt 1965, 1 plan med källare.

Nu har det blivit dags att dränera om (dräneringen är original). Tomten sluttar lätt (ca 50 cm skillnad längs grunden, men ca 3 meter totalt över hela tomten).Vi har viss fuktinträngning i källaren i den sida som vetter mot backen (inget allvarligt, men det luktar fukt och det är "bom" i putsen på insidan). Men givet var vi befinner oss i projektet äga hus och vad vi vill göra i trädgård mm så skulle det lämpa sig bra med dränering nu.

Vi bor i Göteborg, så lera i marken och matjord på toppen. Enligt muntlig uppgift från första ägaren fick man spränga för hörnet av huset närmst backen men resten av huset "flyter" i leran.

Ytterväggar i källaren består av murad hålsten, på markplan är det murad lättbetong och fasadtegel, putsad sockel. Så far so good. Tänker mig att dränera om och lägga isodrän på utsidan.

Huset är byggt med ett vidbyggt garage utan källare, 3 väggar i trä, 4e väggen är stora husets yttervägg. Enligt bygglovet från 60-talet med golv av "stampat grus", men har betonggolv idag (troligtvis gjutet efter att garaget byggdes).
Ytterväggen av huset är alltså dränerad under garaget, vad jag förstår går också dagvattnet från stuprör till tak och garage tak under garaget.

Nu till min fråga:

Hur ska man komma åt att dränera och isolera grunden under garaget? Går det att få in nån form av grävare (är ca 230 i takhöjd inne i garaget)

• Byggnadsritning av ett enfamiljshus från 1965 med källarplan, bottenplan och garage, visar planlösning och exteriör vy i norr och öst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.