5 085 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Hur dra elen till köksfläkten
Vår elektriker vill veta var han ska dra elen till den kommande köksfläkten. Jag ska alltså märka upp på väggen var jag vill att kablarna ska komma ut. Exakt vilken fläkt vi ska ha är inte bestämt men det blir en vanlig rostfri kåpa. Ska uttaget sitta högt upp? Mitt på kåpan eller till höger/vänster om fläkten?
Uttaget bör sitta några dm ovanför fläktens överdel så att det döljs av fläktslang-schaktet när allt är klart. Det är bra om uttaget har så låg profil som möjligt, så att det inte blir för trångt för både uttag + fläktslang i schaktet.
Min förra fläktkåpa hade ett bakstycke av metall så på den hade det iallafall inte gått att få uttaget bakom själva fläkten.
Min förra fläktkåpa hade ett bakstycke av metall så på den hade det iallafall inte gått att få uttaget bakom själva fläkten.
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
På de flesta fläktar har du ett rör som imkanal. Detta röret är sedan täckt av ett skåp eller av en fyrkantig låda. Så om du sätter uttaget ett par centimer till höger eller till vänster om där imkanalen skall gå så hamnar du säkert rätt. Fast det är klart, visste du vad du skulle köpa för fläkt så vore det enklare.
om du ska ha en sån dær flækt med "halvrør" så bør uttaget sitta innanfør detta, førmodligen dærfør som elektrikern vill veta vilken typ du ska ha. det blir inte så snyggt om uttaget tittar ut lite bakom "halvrøret2
tænk vad lætt om alla visste innan vilka vitvaror dom skall ha å om det ær en eller flera faser och var dom ska ha och vilket bord i tex køk o vardagsrum, då skulle man få sætta uttagen på rætt stælle! men nu blir det si sådær ibland
tænk vad lætt om alla visste innan vilka vitvaror dom skall ha å om det ær en eller flera faser och var dom ska ha och vilket bord i tex køk o vardagsrum, då skulle man få sætta uttagen på rætt stælle! men nu blir det si sådær ibland
Själv så har jag satt uttaget mitt emellan tak och fläkt (undre kant), samt två centimeter åt höger från mittlinjen sett. Har använt eljos infälda jorduttag (enkelt) vilket bygger en knapp centimeter.
Jag har beställt en Fjäråskupan Cupol och de hade nedladdningsbara skisser vilket gjorde att jag kunde vara säker på min sak. Men, jag tror denna montering funkar i de flesta fall.
Jag har beställt en Fjäråskupan Cupol och de hade nedladdningsbara skisser vilket gjorde att jag kunde vara säker på min sak. Men, jag tror denna montering funkar i de flesta fall.
Av egen erfarenhet så beror det lite på om motorn till fläkten sitter på taket eller i kåpan. Fläkten hos mina föräldrar som har motorn i kåpan så krävde den att uttaget satt högt upp då motorn var stor. Mitt tips är alltså montera uttaget så högt du har möjlighet till utan att överdriva. kåpan brukar sitta ca 700mm ovan bänskiva så lägg till en 500mm på det så är du på den säkra sidan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden