4 001 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Hur dra el från dosa till strömbrytare till taklampa ?
Hej någon som vet hur sladdarna ska kopplas i kopplingsdosa ner till brytaren som man kan använda taklampan?
Lampsladd, den vi ser på bilderna, är inte avsedd för fast installation.S Shillan 86 skrev:
https://www.biltema.se/bygg/elinsta...cbaLgWz2cABZ0W2hCuFc-kV8hYPmwrcRoC4yoQAvD_BwE
Med en blå och en brun ledare ner till brytaren måste blå användas till fas eller tändtråd, och det kommer inte någon tycka är en bra idé.
Edit - det är inte antalet ledare, utan ledarnas tjocklek (eller egentligen arean) och kabelns uppbyggnad som avgör om den är lämplig för ändamålet eller ej. Gul/grön (jord) behöver du om lamputtaget ska jordas.
Jag får intryck av att du tagit dig an en uppgift utan att ha läst på det minsta, och dessutom har ett taskigt utgångsläge. Du skulle kanske ta hjälp av någon du känner, som besitter lite kunskap på området.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 59 inlägg
Sluta med en sån tramstråd, du gör det bara för att få igång forumet.
Jaha ursäkta om du upplever att jag är otrevligK Kardan79 skrev:Lampsladd, den vi ser på bilderna, är inte avsedd för fast installation.
[länk]
Med en blå och en brun ledare ner till brytaren måste blå användas till fas eller tändtråd, och det kommer inte någon tycka är en bra idé.
Edit - det är inte antalet ledare, utan ledarnas tjocklek (eller egentligen arean) och kabelns uppbyggnad som avgör om den är lämplig för ändamålet eller ej. Gul/grön (jord) behöver du om lamputtaget ska jordas.
Jag får intryck av att du tagit dig an en uppgift utan att ha läst på det minsta, och dessutom har ett taskigt utgångsläge. Du skulle kanske ta hjälp av någon du känner, som besitter lite kunskap på området.
jag har nog ordnat nu för att få det rätt
Tack för hjälpen
nu har jag fixat rätt kabel röd pil är hur det är kopplat i kopplingadosan och den blåa pilen hur det är kopplat i strömbrytaren , någon som vet vad som inte stämmer ?
För lampan lyser men går ej att släcka med strömbrytaren 😞vad kan vara fel någon som vet ? Oerhört tacksam för svar
För lampan lyser men går ej att släcka med strömbrytaren 😞vad kan vara fel någon som vet ? Oerhört tacksam för svar