Hej någon som vet hur sladdarna ska kopplas i kopplingsdosa ner till brytaren som man kan använda taklampan?

• Kopplingsdosa med flera oskyddade sladdar i taket, frågor om kopplingsschema för lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterad strömbrytare med synliga sladdar på en vit vägg; koppling till taklampa efterfrågas i forumet.
    Skapa konto
  • Taklampa med öppen vit kopplingsdosa och två svarta och vita sladdar synliga, fråga om hur koppla sladdarna till brytare.
    Skapa konto
RoTe
Lampsladd är inte till för fast installation

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Lampsladd är inte till för fast installation
Menar du sladden från lampan som går upp till dosan ?
Kan du förklara mer ?

RoTe
S Shillan 86 skrev:
Menar du sladden från lampan som går upp till dosan ?
Kan du förklara mer ?
Strömbrytaren på väggen där, vilken kabel tänker du ha dit?

Det är det jag helst vill veta . Vart kablarna ska kopplas? Så lampan kan släckas och tändas ?

• Väggmonterad ljusbrytare med exponerade kablar, används för att koppla lampan för att kunna släcka och tända.
    Skapa konto
RoTe
Jag säger att du har fel typ av kabel för uppgiften. Dessutom undrar jag var du får elen från.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag säger att du har fel typ av kabel för uppgiften. Dessutom undrar jag var du får elen från.
Ok är det en sån kabel jag ska ha med 3 st i ? Jag har dragit elen från en vägg kontakt på andra sidan väggen , där fanns kablarna gul, blå och brun , är det jag ska ha ?

S Shillan 86 skrev:
Ok är det en sån kabel jag ska ha med 3 st i ? Jag har dragit elen från en vägg kontakt på andra sidan väggen , där fanns kablarna gul, blå och brun , är det jag ska ha ?
Hur ska jag då koppla dem kablarna till lampan och strömbrytaren?

K
S Shillan 86 skrev:
Det är det jag helst vill veta . Vart kablarna ska kopplas? Så lampan kan släckas och tändas ?
Lampsladd, den vi ser på bilderna, är inte avsedd för fast installation.
https://www.biltema.se/bygg/elinsta...cbaLgWz2cABZ0W2hCuFc-kV8hYPmwrcRoC4yoQAvD_BwE

Med en blå och en brun ledare ner till brytaren måste blå användas till fas eller tändtråd, och det kommer inte någon tycka är en bra idé.

Edit - det är inte antalet ledare, utan ledarnas tjocklek (eller egentligen arean) och kabelns uppbyggnad som avgör om den är lämplig för ändamålet eller ej. Gul/grön (jord) behöver du om lamputtaget ska jordas.

Jag får intryck av att du tagit dig an en uppgift utan att ha läst på det minsta, och dessutom har ett taskigt utgångsläge. Du skulle kanske ta hjälp av någon du känner, som besitter lite kunskap på området.

Redigerat:
Ok vet du hur jag ska gå tillväga om jag ska koppla taklampan till strömbrytare och hur sladdarna ska ligga i kopplingsdosan?

Sluta med en sån tramstråd, du gör det bara för att få igång forumet.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Lampsladd, den vi ser på bilderna, är inte avsedd för fast installation.
[länk]

Med en blå och en brun ledare ner till brytaren måste blå användas till fas eller tändtråd, och det kommer inte någon tycka är en bra idé.

Edit - det är inte antalet ledare, utan ledarnas tjocklek (eller egentligen arean) och kabelns uppbyggnad som avgör om den är lämplig för ändamålet eller ej. Gul/grön (jord) behöver du om lamputtaget ska jordas.

Jag får intryck av att du tagit dig an en uppgift utan att ha läst på det minsta, och dessutom har ett taskigt utgångsläge. Du skulle kanske ta hjälp av någon du känner, som besitter lite kunskap på området.
Jaha ursäkta om du upplever att jag är otrevlig :(
jag har nog ordnat nu för att få det rätt
Tack för hjälpen

S Shillan 86 skrev:
Jaha ursäkta om du upplever att jag är otrevlig :(
jag har nog ordnat nu för att få det rätt
Tack för hjälpen
Bilder?
Annars har det inte hänt.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Bilder?
Annars har det inte hänt.
Har inga bilder än , kan lägga upp när det är klart :)

nu har jag fixat rätt kabel röd pil är hur det är kopplat i kopplingadosan och den blåa pilen hur det är kopplat i strömbrytaren , någon som vet vad som inte stämmer ?
För lampan lyser men går ej att släcka med strömbrytaren 😞vad kan vara fel någon som vet ? Oerhört tacksam för svar

• Elinstallation med röd pil mot kopplingsdosa och blå pil mot strömbrytare; felkoppling misstänks då lampan inte kan släckas.
    Skapa konto
  • Elinstallation med synliga kablar, en kopplingsdosa på väggen och en lysande lampa på en pall, där en röd och blå pil indikerar kopplingar.
    Skapa konto
  • Wow
  • Haha
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.