Jag bygger hus och ska just börja dra rör för antennkabeln. Jag har aldrig förr undrat över hur man ska dra ett antenn nät eftersom jag bara haft ett antennuttag tidigare... Nu vill jag ha antennuttag i flera rum. Jag vill ha tillgång till markbundet digital tv samt parabol signal.
-Finns det nått smart sätt att lösa detta på eller krävs det 2 olika kablar för resp signal?
-Vid separata nät, ska marknätet vara ett stjärnnät där man har nån sorts box för antennen och så en kabel ut till resp rum? Eller kan man paralellkoppla på nått sätt?
-För parabolen gäller väl att en kabel från LNB till resp rum (en LNB/utgång per rum) eller finns det nått bättre sätt?
-Är det olika typer av koaxial kabel för satelit signalen och markbundna eller kan man köra med samma kabel och vilken typ ska det isåfall vara?

-Finns det nått smart sätt att lösa detta på eller krävs det 2 olika kablar för resp signal?
-Vid separata nät, ska marknätet vara ett stjärnnät där man har nån sorts box för antennen och så en kabel ut till resp rum? Eller kan man paralellkoppla på nått sätt?
-För parabolen gäller väl att en kabel från LNB till resp rum (en LNB/utgång per rum) eller finns det nått bättre sätt?
-Är det olika typer av koaxial kabel för satelit signalen och markbundna eller kan man köra med samma kabel och vilken typ ska det isåfall vara?
Det går att kombinera sattelitsignalen och digital-tvsignalen i samma kabel och använda ett sk TV/SAT uttag för anslutning i de olika rummen. För en kombilösning är ett stjärnnät det som funkar. Har du ett teknikrum drar du alla kablar dit och korskopplar där med hjälp av splitters och combiners. Vanlig KTV-kabel gärna en med lite grövre mittledare (>1 mm) för lägre dämpning.
Den här frågan kommer upp så ofta att det kanske är dags att göra en ritning och klistra!?
Den här frågan kommer upp så ofta att det kanske är dags att göra en ritning och klistra!?
Blir inte klok på detta. Hur ska man koppla ihop allt?
Tänk att man vill ha möjlighet att ta in 4 olika satelliter och att kuna ta emot på 4 olika mottagare, och givetvis ha möjlighet att kolla på olika kanaler samtidigt på olika mottagare.
Vore mkt tacksam för en skiss.
MVH Gregor
Tänk att man vill ha möjlighet att ta in 4 olika satelliter och att kuna ta emot på 4 olika mottagare, och givetvis ha möjlighet att kolla på olika kanaler samtidigt på olika mottagare.
Vore mkt tacksam för en skiss.
MVH Gregor
Ja det låter sunt. Där sker väl egentligen ingen direkt förstärkning i själva multiswitch utan den vidarebefodrar bara signal. Snarare blir det en mindre förlust då signaler går igenom switchen. Men så är det alltid då det gäller passiva komponenter i antennvärlden.
Eftersom allt som kopplas på dämpar signalen mer eller mindre gäller det att se till att man har tillräcklig nivå på det man matar in. Ju tidigare man förstärker desto bättre signal/brus förhållande får man så därför ska man alltid placera förstärkare så nära signalkällan som möjligt.makkan_x skrev:
Dra allt till en plats, då finns alltid möjligheterna att koppla hur man vill.
Klicka här för att svara
