Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Jag ska sätta gips i taket istället för brädpanel. Jag ska fälla in LED-spottar med frågan är hur jag ska dölja drivdonet. Det blir ingen glespanel för att inte förlora takhöjd. Finns det diskreta infällbara lådor i taket som kan svälja drivdon mm?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Fäll in en box i panelen.
Sätt drivdonen några meter bort där du kan gömma dem i någon garderob eller liknande, och bara dra fram lågspänningsmatningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 151 inlägg
Det är precis det som är fördelen med dagens LED - de tillåtet ett längre avstånd mellan drivdon och lampor. Det ger möjlighet till att ordna en fin plats för drivdonen. Det innefattar separata rör för 230 V och klenspänning och nödvändig isolation i kopplingsutrymmet. Installationen på bild behöver förbättras, det får inte se ut så där.
Som vanligt verkar drivdonen inte ha stöd för normal installationskabel. Då kan en anslutningsdosa monteras i högra dosan, där man går ut med SKX eller liknande till drivdonen. Dubbelisolerat hela vägen. Dosan till vänster passar då bra till klenspänningssidan. Hoppas rördragningen kan göras om så.
Som vanligt verkar drivdonen inte ha stöd för normal installationskabel. Då kan en anslutningsdosa monteras i högra dosan, där man går ut med SKX eller liknande till drivdonen. Dubbelisolerat hela vägen. Dosan till vänster passar då bra till klenspänningssidan. Hoppas rördragningen kan göras om så.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Det ska väl tilläggas att det enbart gäller när det handlar om de som drivs med konstant ström?
Jag har lite problem då vi tänkt använda oss av ledlist i fönstersmygarna, vilket drivs med konstant spänning istället, vilket gör att man rätt fort får spänningsfall om man väljer att ha drivdonen långt borta.
Jag har lite problem då vi tänkt använda oss av ledlist i fönstersmygarna, vilket drivs med konstant spänning istället, vilket gör att man rätt fort får spänningsfall om man väljer att ha drivdonen långt borta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 151 inlägg
Jo det beror ju på strömmen. Just LED-lister kan ha väldigt hög effekt. Men några meter ska man väl kunna dimensionera för.
Klicka här för att svara