Byggahus.se

Hur dokumenterar ni bygget/tillbygget/renoveringen?

1. E
    Medlem · Västra Götaland · 16 inlägg

Einie

Medlem
    Hej allihopa,

Har en praktisk fråga om dokumentation. Hur gör ni för att dokumentera era projekt framför allt under utförandet? Är alltså inte intresserad i första hand hur ni hanterar skisser och ritningar utan själva det fysiska resultatet. Har själv provat en massa olika sätt och är nyfiken på era tankar och tillvägagångssätt kring:

1. Dokumenterar du resultatet? Om nej: vad upplever du är det största anledningen till att du inte gör det?
    2. Om ja: vad är den viktigaste anledningen till att du dokumenterar?
    3. Hur gör du rent praktiskt?
    4. Om du har provat olika sätt: vad upplever du fungerar bra och vad upplever fungerar dåligt?

2. Keiller
    Husägare · T-län · 953 inlägg

Keiller

Husägare
    Jag brukar ta några bilder före och efter det jag gör på huset. Ibland tar jag även lite bilder under arbetets gång, om det är större ingrepp än att bara måla om. Sen kan jag ta bilder på sånt jag plockar isär som stöd för minnet när det ska plockas ihop igen.

Det är alltid kul att i efterhand se vad man gjort.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Västra Götaland · 16 inlägg

Einie

Medlem
    @Keiller Jag gör likadant, men varje gång som jag återvänder till ett ställe där jag gjort jobb och kanske behöver göra något annats önskar jag att jag hade tagit lite fler och lite mer detaljerade kort.

4. Ramnemark
    Hobbysnickare · Halland · 6 031 inlägg

Ramnemark

Hobbysnickare
    Jag tar kort varje dag om jag fixat något på huset. Jag har säkert 1000 bilder från de 7 åren jag hållit på. Man glömmer snabbt hur det såg ut innan när det väl är färdigt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.