5 471 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Hur djupt?
Hur djupt måste jag gräva för att lägga elkabel mellan boningshus-friggebod-dammpump?
All dragning sker på min egen tomt. Skall kabeln läggas i någon typ av rör? Vilken typ av kabel skall användas? Sträckan mellan boningshus och friggebod är cirka fyra meter och sedan är det ungefär lika långt mellan friggebod och damm.
Ha en bra sommar med mycket "grejande" med hus och tomt!!!
Anders
All dragning sker på min egen tomt. Skall kabeln läggas i någon typ av rör? Vilken typ av kabel skall användas? Sträckan mellan boningshus och friggebod är cirka fyra meter och sedan är det ungefär lika långt mellan friggebod och damm.
Ha en bra sommar med mycket "grejande" med hus och tomt!!!
Anders
Jag är inte behörig elektriker, men så här har jag fattat det;
EKKJ(NIVCV-U) -behöver inget rör.
EKLK(N07VA5EV-U) -får grävas ner, men behöver skydd, dvs rör.
65 cm är ett mått jag läst som minsta förläggningsdjup, och nån decimeter ovanför lägger man en plastremsa med varningstext för elkabel.
Jag skulle inte tveka att lägga i rör, så jättepraktiskt om man nu behöver göra om.
Trä i en draglina innan du gräver ner den.
Röret som brukar användas är gult, korrugerat och ca två tum.
EKKJ har jag inte sett i mindre dimension än 2.5mm2, och är ganska stel och jobbig.
Skulle föreslå 3x1.5 EKLK i rör, avsäkrat med 10A. Och hemskt gärna en jordfelsbrytare då vägguttag i friggebodar ofta får mata både häcksaxar och andra elprylar som används utomhus. Jordat är givetvis ett krav här.
Jag serverar inga moralkakor men... elektriker är duktiga på sånt här..
EKKJ(NIVCV-U) -behöver inget rör.
EKLK(N07VA5EV-U) -får grävas ner, men behöver skydd, dvs rör.
65 cm är ett mått jag läst som minsta förläggningsdjup, och nån decimeter ovanför lägger man en plastremsa med varningstext för elkabel.
Jag skulle inte tveka att lägga i rör, så jättepraktiskt om man nu behöver göra om.
Trä i en draglina innan du gräver ner den.