5 471 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Hur djupt?
Hur djupt måste jag gräva för att lägga elkabel mellan boningshus-friggebod-dammpump?
All dragning sker på min egen tomt. Skall kabeln läggas i någon typ av rör? Vilken typ av kabel skall användas? Sträckan mellan boningshus och friggebod är cirka fyra meter och sedan är det ungefär lika långt mellan friggebod och damm.
Ha en bra sommar med mycket "grejande" med hus och tomt!!!
Anders
All dragning sker på min egen tomt. Skall kabeln läggas i någon typ av rör? Vilken typ av kabel skall användas? Sträckan mellan boningshus och friggebod är cirka fyra meter och sedan är det ungefär lika långt mellan friggebod och damm.
Ha en bra sommar med mycket "grejande" med hus och tomt!!!
Anders
Jag är inte behörig elektriker, men så här har jag fattat det;
EKKJ(NIVCV-U) -behöver inget rör.
EKLK(N07VA5EV-U) -får grävas ner, men behöver skydd, dvs rör.
65 cm är ett mått jag läst som minsta förläggningsdjup, och nån decimeter ovanför lägger man en plastremsa med varningstext för elkabel.
Jag skulle inte tveka att lägga i rör, så jättepraktiskt om man nu behöver göra om.
Trä i en draglina innan du gräver ner den.
Röret som brukar användas är gult, korrugerat och ca två tum.
EKKJ har jag inte sett i mindre dimension än 2.5mm2, och är ganska stel och jobbig.
Skulle föreslå 3x1.5 EKLK i rör, avsäkrat med 10A. Och hemskt gärna en jordfelsbrytare då vägguttag i friggebodar ofta får mata både häcksaxar och andra elprylar som används utomhus. Jordat är givetvis ett krav här.
Jag serverar inga moralkakor men... elektriker är duktiga på sånt här..
EKKJ(NIVCV-U) -behöver inget rör.
EKLK(N07VA5EV-U) -får grävas ner, men behöver skydd, dvs rör.
65 cm är ett mått jag läst som minsta förläggningsdjup, och nån decimeter ovanför lägger man en plastremsa med varningstext för elkabel.
Jag skulle inte tveka att lägga i rör, så jättepraktiskt om man nu behöver göra om.
Trä i en draglina innan du gräver ner den.
Röret som brukar användas är gult, korrugerat och ca två tum.
EKKJ har jag inte sett i mindre dimension än 2.5mm2, och är ganska stel och jobbig.
Skulle föreslå 3x1.5 EKLK i rör, avsäkrat med 10A. Och hemskt gärna en jordfelsbrytare då vägguttag i friggebodar ofta får mata både häcksaxar och andra elprylar som används utomhus. Jordat är givetvis ett krav här.
Jag serverar inga moralkakor men... elektriker är duktiga på sånt här..
Alla nya inst. SKALL ha jordfelsbrytare så sätter man upp en ny central så ska det sitta en jorfelsbrytare sätter man upp ett uttag ute i en gammal anläggning skall man skydda det med jorfelsbrytare. EKLK i rör fungerar alldeles utmärkt och nått minsta djup finns inte men den bör ligga så djupt att man inte riskerar att sätta en spade eler ett spett i den
elmont skrev:Alla nya inst. SKALL ha jordfelsbrytare så sätter man upp en ny central så ska det sitta en jorfelsbrytare sätter man upp ett uttag ute i en gammal anläggning skall man skydda det med jorfelsbrytare. EKLK i rör fungerar alldeles utmärkt och nått minsta djup finns inte men den bör ligga så djupt att man inte riskerar att sätta en spade eler ett spett i den
Det är fel. Finns inget krav på alla nya installationer. Utan kravet är, i grova drag, uttag placerade på ställen där barn kan komma åt.
// DeBe
Men det var ju också ett moget svar när en som har behörighet och som påstår något annat än en som inte har det. För jag förutsätter att du inte har någon.elmont skrev:
i Elsäk-FS 2004:1 4kap §5 står klart och tydligt när det är krav på JFB i en installation.
// DeBe
Det finns inget krav i föreskrifterna på några fler JFB. Däremot så kan det vara till rätt stor nytta att dela upp centralen i flera. Framför allt om centralen är stor. På så sätt blir inte hela huset spänningslöst vid ett ev fel i anläggningen.andershelin skrev:
// DeBe
Jag har tyvär inte dom nya eller gammla föreskrifterna liggande hemma (ELSÄK-FS 2006:1 resp ELSÄK-FS 2006:1) så att jag kan läsa på. Och det är möjligt att det är jag som är ute och cycklar. Men att uttag som sitter så att dom ej kan användas till nått annat än det domär avsedda för som tex. ett inbygt kylskåp, ej kräver JFB är jag helt medveten om, men att det skulle finnas nån bostad utförd med all elinst. "placerad" så att kravet på JFB skulle falla tvivlar jag starkt på.
Så jag hävdar fortfarande att all nyinst NORMALT kräver JFB.
Ps
Behörig elinstallatör.
Ps
Behörig elinstallatör.
Nu skiljer det du skrev här rätt mycket mot det du skrev tidigare och som jag inte höll med om. Tidigare skrev du att ALL nyinstallation kräver JFB. Även om man bara kompletterar med ett nytt uttag. Och i ditt senaste mess skriver du att normalt skall det vara JFB. Det är stor skillnad på ALLT och NORMALT.elmont skrev:Jag har tyvär inte dom nya eller gammla föreskrifterna liggande hemma (ELSÄK-FS 2006:1 resp ELSÄK-FS 2006:1) så att jag kan läsa på. Och det är möjligt att det är jag som är ute och cycklar. Men att uttag som sitter så att dom ej kan användas till nått annat än det domär avsedda för som tex. ett inbygt kylskåp, ej kräver JFB är jag helt medveten om, men att det skulle finnas nån bostad utförd med all elinst. "placerad" så att kravet på JFB skulle falla tvivlar jag starkt på.
Ps
Behörig elinstallatör.
Som sagt så står det i föreskrifterna att i byggnader eller del i byggnad där barn förkommer t.ex bostäder, skolor, barnhem o.s.v skall uttag upp till 16A vara försedda med 30mA JFB. Undantaget är uttag där stora konsekvenser uppstår vid strömlöset.
Länk till föreskrifterna: http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.fc40aefe938efb7180003099/2004_1.pdf
Läs 4kap §4-5
// DeBe
OOOpppsss....lyckades jag reta upp någon med denna fråga....???
Okay....har jag förstått det rätt då att det inte finns något krav på hur djupt jag måste lägga kabeln utan i princip "sunt förnuft" duger? Sen om jag kopplar ytterligare en jfb verkar vara hugget som stucket.
Nu ska jag inte slarva utan jag kommer så klart att använda mig av en behörig elektriker till själva "igångsättandet". Detta var mest för att jag ska kunna göra så mycket som möjligt i förväg....tack för hjälpen
Anders
Okay....har jag förstått det rätt då att det inte finns något krav på hur djupt jag måste lägga kabeln utan i princip "sunt förnuft" duger? Sen om jag kopplar ytterligare en jfb verkar vara hugget som stucket.
Nu ska jag inte slarva utan jag kommer så klart att använda mig av en behörig elektriker till själva "igångsättandet". Detta var mest för att jag ska kunna göra så mycket som möjligt i förväg....tack för hjälpen
Anders
Hmm...
Jag tycker faktiskt att denna delen av forumet börjar bli lite av en fars. Det finns ett stort antal kunniga personer härinne som gärna vill dela med sig av sina kunskaper, gärna genom att trycka ner någon annan med tolkningar av regler hit och dit.
Jag själv är inget undantag, jag kan ta på mig att jag reagerat lite hetsigt när någon besserwisser klyvt hårstrån i de svar jag gett.
Kort sagt: jag tycker vi alla ska tagga ner lite och inte bara slå ner med kraft på alla andra bara för att bevisa våran egen förträfflighet. Att ge synpunkter på svar är inte fel, men att ägna sig åt kränkningar eller hårda ordalag borde vi lämna därhän. Ett sundare diskussionsklimat helt enkelt.
mvh
Z
Jag tycker faktiskt att denna delen av forumet börjar bli lite av en fars. Det finns ett stort antal kunniga personer härinne som gärna vill dela med sig av sina kunskaper, gärna genom att trycka ner någon annan med tolkningar av regler hit och dit.
Jag själv är inget undantag, jag kan ta på mig att jag reagerat lite hetsigt när någon besserwisser klyvt hårstrån i de svar jag gett.
Kort sagt: jag tycker vi alla ska tagga ner lite och inte bara slå ner med kraft på alla andra bara för att bevisa våran egen förträfflighet. Att ge synpunkter på svar är inte fel, men att ägna sig åt kränkningar eller hårda ordalag borde vi lämna därhän. Ett sundare diskussionsklimat helt enkelt.
mvh
Z
Funkar gör det väl, men varför inte använda kabelrör när det nu finns sådana?andershelin skrev:
Det är ju en klar fördel att det synns på röret att det är elkabel i och inte skitvatten.
Klicka här för att svara