Hej

Jag har problem med att det samlas vatten i mitt tycke lite nära huset.Planen är att gräva ner ett dränrör för att få bort ytvattnet.
Den ordinarie dräneringen är nygjord och väggen/sulan är isloerad med Isodrän.
Hur djupt behöver jag gräva ner röret? Röret är tänkt att gå i kanten slät mark och slänt.Sen ska det dras vidare ut i gräsmattan.Hur ska jag göra i gräsmattan ?Hur djupt ska det läggas ner ?.
Hur ska jag göra med "stenskistan" i slutet på röret?
Gräva ett stort hål fylla med duk,singel,slang och sen jord överst ? Hur stort ska isåfall hålet vara?
Vi planerar att ha gårdssingel överst på gången vid huset..
Brunnen som syns på bilden är för husdräneringen och dit vill jag inte ha ytvattnet.

Fredrik

• drän.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt å se på bilden, men är det en ingång längst bort? Om inte så kan du väl höja marknivån så att ytvattnet får en naturlig avrinning.? som det ser ut nu så är marknivån alldeles för låg. Samt att om dräneringen är nygjord varför ligger det jord mot huset? Borde vara en singel ränna på 10-15 cm som går ända ner till isodränskivan.
Svaret på din fråga beror på en del faktorer.. Är det bara ytvatten så som regn som samlas där så skulle jag om det går, få marken att luta bort från huset å vidare. Är det så att allt ligger i en svacka och vattnet som samlas kommer underifrån. Bergslänt eller liknande som gör att vattnet trycks upp underifrån så lägg ett dränrör och koppla till stupröret om du inte vill koppla till dränbrunnen? För stupröret går väl inte i samma brunn? Svårt å ge ett ärligt svar på den bilden.

Det SKA vara jord/stenplattor/asfalt etc mot huset, inte singel. Singel gör att ytvatten leds ner till dräneringen och dit vill man inte ha mer vatten än nödvändigt. Det ska vara sk täta massor (jord) närmast huset och den ska luta bort från huset för att vattnet inte ska rinna ner i dräneringen. Det enda ställe där man har singel är längst ner i rörgraven runt röret.
Läs mer på www.pordran.se samt www.isodran.se

bra jeppeknaster

Självfallet ska det luta bort från huset och helt korrekt att man inte vill ha mer vatten i dräneringen än nödvändigt. Plattor är ett bra sätt att förhindra detta..men för att skippa diskussioner huruvida singel eller inte är okej så har han ju fortfarande ett problem. Marken ser vattensjukt ut och vi vet inte hur marken förhåller sig till kåken utav den bilden.

Marken är lutad från huset så mycket det bara går.Bilden är tagen vid ett extremt skyfall och numera finns det en brunn precis vid dörren.
Fredrik

jeppeknaster skrev:
Det SKA vara jord/stenplattor/asfalt etc mot huset, inte singel. Singel gör att ytvatten leds ner till dräneringen och dit vill man inte ha mer vatten än nödvändigt. Det ska vara sk täta massor (jord) närmast huset och den ska luta bort från huset för att vattnet inte ska rinna ner i dräneringen. Det enda ställe där man har singel är längst ner i rörgraven runt röret.
Läs mer på www.pordran.se samt www.isodran.se

Allt utom jord mot grunden! jord transporterar fukt mot grunden = dåligt.
Man ska ha ett kapilärbrytande skickt mot huset.

Nix. Man återfyller med befintliga massor. Inget kapillärbrytande skikt.

Saxar från isodräns webb:
OBS! För att undvika att ytvatten rinner in mot
skivan ska jorden alltid vara uppfylld över täcklisten.
Markytan planeras med lutning >1:20 till
minst 1,0 m från grundmuren. I orter med stora
snömängder ökas lutningen. Marksättning efter
återfyllning medför att komplettering med ny jord
måste ske.

.. Finns inget skrivet att man INTE ska ha kapillärbrytande skikt emot huset. Det är en egen tolkningsfråga å ja tolkar som att du inte sysslar med fukt å dränering. Dom få m2 som det blir när man lägger singel emot huset gör inte att det kommer att komma en synda flod ner till dräneringen..däremot så kan fukt få promenera ut stillsamt men ack så nödvändigt.

Jag har kollat upp med Isodrän och man ska absolut INTE ha grus närmast huset.
Om man absolut vill ha grus ska det vara jord till strax ovanför den gula listen.
Är det ingen som vet hur djup röret ska ligga?
Dräneringen är gjord av en firma som har Isodräns högsta certifiering så att diskutera hurvida den är korrekt gjord tycker jag vi kan lämna därhän.
Fredrik

Om dom har deras certifiering så kan du väl bara ringa dom? Dom borde väl kunna lösa ditt problem, dom vet ju hur det ser ut.

JanneNevala skrev:
.. Finns inget skrivet att man INTE ska ha kapillärbrytande skikt emot huset. Det är en egen tolkningsfråga å ja tolkar som att du inte sysslar med fukt å dränering. Dom få m2 som det blir när man lägger singel emot huset gör inte att det kommer att komma en synda flod ner till dräneringen..däremot så kan fukt få promenera ut stillsamt men ack så nödvändigt.
Mycket riktigt, jag jobbar inte med fukt och dränering. Faktum kvarstår dock, grus ska inte användas av två skäl som diskuterats i tidigare trådar: 1 vatten rinner ner och belastar dräneringen i onödan. Vattnet ska istället bort från huset. 2. Grus isolerar betydligt sämre än jord och leder även ner kyla till källarväggen med ökad energiförbrukning som följd. (och kanske till och med frostsprängning av källarmuren?)

Fukten som är i väggen behöver inte grus för att promenera ut och den går ändå inte uppåt utan kondenseras i pordränskivan och rinner sedan ner i dräneringen.

Men som sagt, jag är ingen expert.

Heter inte singel, utan makadam 8-16, och är bäst om man kan ha det ända upp. Att lägga plattor nära en husgrund, är ett bra sätt att hålla grunden våt, då regnvatten som träffar plattan, stänker ner allt i sin omgivning. Men å andra sidan, finns det en del som planterar sina växter utmed husgrunden, och sedan vattnar regält med slangen, för att få dom att växa.

otroligt att det finns några som helst fuktproblem i detta landet med så många experter

Saturnus, du har självklart rätt om att det ska vara makadam och inte singel. Men att det ska vara makadam hela vägen upp är fabler. Fast vill du ha ner en massa onödigt vatten och kyla till källarväggen så kan det ju vara bra...
Fan, till och med jag som är fullständig novis på området fattar ju att fukten ska bort från huset - inte ner till dräneringen. :)

Bara att läsa på isodräns och pordräns webbar. Fast de kanske har fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.