Tjena. Ny till att använda handöverfräs. Undrar hur djupt man kan fräsa? Köpte den dom har på biltema och köpte till frässats och märkte att det går inte att fräsa så djupt, det går att förlänga men själva skärsidan på notfräsen jag använder är inte bredare än 5mm. Jag ska göra lite spår på en väggregel för att sedan trycka in andra trädelar i där. Spåren är 13mm djup 13mm bredd. Tack på förhand

Chic0 Chic0 skrev:
Tjena. Ny till att använda handöverfräs. Undrar hur djupt man kan fräsa? Köpte den dom har på biltema och köpte till frässats och märkte att det går inte att fräsa så djupt, det går att förlänga men själva skärsidan på notfräsen jag använder är inte bredare än 5mm. Jag ska göra lite spår på en väggregel för att sedan trycka in andra trädelar i där. Spåren är 13mm djup 13mm bredd. Tack på förhand
Det beror på hur långt skaft du har på fräset. Och diametern. Ju grövre diameter dessto djupare kan du fräsa utan att riskera för mycket.
Att skärsidan är kort får att lösa genom att fräsa 5mm och sen ta 5mm till därefter.

Chic0 Chic0 skrev:
Om du inte kollat igenom Daniels film om fräs Ing så rekommenderas det.

• Gilla
Chic0
  • Laddar…

• Gilla
KSadian
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Det beror på hur långt skaft du har på fräset. Och diametern. Ju grövre diameter dessto djupare kan du fräsa utan att riskera för mycket.
Att skärsidan är kort får att lösa genom att fräsa 5mm och sen ta 5mm till därefter.
Ska jag dra ut den 5mm till menar du ? Den är ca 3mm bred och ja standard längd

• Gilla
carljuice
  • Laddar…
Om du inte kollat igenom Daniels film om fräs Ing så rekommenderas det.
Ska titta. Tackar

Chic0 Chic0 skrev:
Ska jag dra ut den 5mm till menar du ? Den är ca 3mm bred och ja standard längd
Nej inte dra ut skaftet sänka basen.
Kan du posta en bild på vad du köpt? Eller en länk?
3mm skatt låter som en minihistoria...

Jag förstår inte hur detta kan vara ett problem? Basen går ju att köra ner iaf 5-10 cm normalt. Du monterar ju stålet i "noll" läget. Sen kör ner så mkt du vill fräsa. Men ta aldrig mer än stålets radie varje runda. Brukar vara en bra tumregel.

Det här är en överhandsfräs.
Blå och svart överhandsfräs med justerbara handtag och transparent basplatta, märkt 1200 W.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det en sån du har köpt?

Mikael_L
Nope, jag tycker det ser ut som en handöverfräs.

Jag har nog aldrig sett en överhandsfräs, dvs en som man fräser över händerna med.
Men Bilteman där är en överfräs, som man kör för hand = handöverfräs. Sen finns det ju bordsöverfräsar etc.

• Gilla
Chic0 och 1 till
  • Laddar…
Överhandfräs låter som när något fyllo försöker rensa näsan utan näsduk och misslyckas. Inte bra.

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det här är en överhandsfräs.
[bild]
Är det en sån du har köpt?
Jo precis

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nope, jag tycker det ser ut som en handöverfräs.

Jag har nog aldrig sett en överhandsfräs, dvs en som man fräser över händerna med.
Men Bilteman där är en överfräs, som man kör för hand = handöverfräs. Sen finns det ju bordsöverfräsar etc.
Sam sagt tidigare ny till detta. Jo jag skrev fel och är precis det du påstår.

Redigerat:
J Joonazz skrev:
Jag förstår inte hur detta kan vara ett problem? Basen går ju att köra ner iaf 5-10 cm normalt. Du monterar ju stålet i "noll" läget. Sen kör ner så mkt du vill fräsa. Men ta aldrig mer än stålets radie varje runda. Brukar vara en bra tumregel.
Men om skäret, delen som den skär med inte är längre än 5 mm?

Om någon skulle kunna länka mig vart jag kan hitta det jag söker vore extremt tacksam. Lite längre notfräs eller liknande där jag kan fräsa raka spår och inget annat. Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.