Tjena. Ny till att använda handöverfräs. Undrar hur djupt man kan fräsa? Köpte den dom har på biltema och köpte till frässats och märkte att det går inte att fräsa så djupt, det går att förlänga men själva skärsidan på notfräsen jag använder är inte bredare än 5mm. Jag ska göra lite spår på en väggregel för att sedan trycka in andra trädelar i där. Spåren är 13mm djup 13mm bredd. Tack på förhand
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Det beror på hur långt skaft du har på fräset. Och diametern. Ju grövre diameter dessto djupare kan du fräsa utan att riskera för mycket.Chic0 skrev:
Tjena. Ny till att använda handöverfräs. Undrar hur djupt man kan fräsa? Köpte den dom har på biltema och köpte till frässats och märkte att det går inte att fräsa så djupt, det går att förlänga men själva skärsidan på notfräsen jag använder är inte bredare än 5mm. Jag ska göra lite spår på en väggregel för att sedan trycka in andra trädelar i där. Spåren är 13mm djup 13mm bredd. Tack på förhand
Att skärsidan är kort får att lösa genom att fräsa 5mm och sen ta 5mm till därefter.
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Om du inte kollat igenom Daniels film om fräs Ing så rekommenderas det.Chic0 skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Ska jag dra ut den 5mm till menar du ? Den är ca 3mm bred och ja standard längdFrustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Jag förstår inte hur detta kan vara ett problem? Basen går ju att köra ner iaf 5-10 cm normalt. Du monterar ju stålet i "noll" läget. Sen kör ner så mkt du vill fräsa. Men ta aldrig mer än stålets radie varje runda. Brukar vara en bra tumregel.
Verktygstokig
· Halland
· 8 305 inlägg
Nope, jag tycker det ser ut som en handöverfräs.
Jag har nog aldrig sett en överhandsfräs, dvs en som man fräser över händerna med.
Men Bilteman där är en överfräs, som man kör för hand = handöverfräs. Sen finns det ju bordsöverfräsar etc.
Jag har nog aldrig sett en överhandsfräs, dvs en som man fräser över händerna med.
Men Bilteman där är en överfräs, som man kör för hand = handöverfräs. Sen finns det ju bordsöverfräsar etc.
Sam sagt tidigare ny till detta. Jo jag skrev fel och är precis det du påstår.Mikael_L skrev:
Redigerat:
Men om skäret, delen som den skär med inte är längre än 5 mm?J Joonazz skrev: