Som frågan antyder vill jag bygga en altan, eller rättare sagt en del av en altan, som är tillräckligt djup för sin funktion, utan att vara onödigt djup. Altanen i fråga sitter ihop med huset och ska husera en normalstor matgrupp. Utöver matgruppen ska inga möbler finnas. Längst ut på altanen ska det vara ett räcke/vindskydd eftersom det är viss fallhöjd.
Av olika anledningar vill jag inte överdriva djupet på denna del av altanen. Samtidigt vill jag inte att det ska kännas trångt att sitta vid bordet eller att passera längst med husväggen.
Vad är det magiska måttet?
Av olika anledningar vill jag inte överdriva djupet på denna del av altanen. Samtidigt vill jag inte att det ska kännas trångt att sitta vid bordet eller att passera längst med husväggen.
Vad är det magiska måttet?
4.5 meter.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Jag skulle säga 42 (liftarens guide) men är det då tum (inch) så tror jag det blir trångt.
Tar vi dm så blir det gott om plats.
Vår veranda är 3,5 m bred och där ryms återvinningslåda, dagligt in och utgående samt bord och stolar.
2,5 meter kan vara ett minmått.
Protte
Tar vi dm så blir det gott om plats.
Vår veranda är 3,5 m bred och där ryms återvinningslåda, dagligt in och utgående samt bord och stolar.
2,5 meter kan vara ett minmått.
Protte
Intressant. 3.5 är en siffra jag har tänkt. Kan man tänka sig en bild?prototypen skrev:
Räkna minst 1 meter gärna, 1.5 mellan bordet och vägg. Så man smidigt kan gå förbi samtidigt som någon sitter vid bordet. Då har du 3m bara där, sen är bordet ca 110cm Brett. ~ 4.5m
Ber om ursäkt. Det jag menar är ett normal, inte anpassad för smala altaner. Tanken är inte att bygga en snålaltan utan att göra den tillräckligt djup, utan onödig marginal.Scouten skrev:
En halvmeter extra trall är en marginell kostnad . Och du kommer bara att irritera dig på att det är trångt senare.