3 300 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Hur dimensionerar man en cirkulationspump?
Hej.
Cirkulationspumpen har gett upp, verkar det som, den låter numera högt med ett vibrerande ljud. Jag har kollat runt bland prislistartjänsterna och hittat en där det står just att den "kan ersätta följande modeller" med Grundfos UPS 15-40 130 listad, vilket är precis den nuvarande trasiga.
*Men*.. När jag pratade med företaget så rekommenderade de *inte* 15-40 på ersättaren, utan 15-60, dvs "en storlek större". Och för mig som nybörjare så var det ju oväntat. De säger såhär:
Cirkulationspumpen har gett upp, verkar det som, den låter numera högt med ett vibrerande ljud. Jag har kollat runt bland prislistartjänsterna och hittat en där det står just att den "kan ersätta följande modeller" med Grundfos UPS 15-40 130 listad, vilket är precis den nuvarande trasiga.
*Men*.. När jag pratade med företaget så rekommenderade de *inte* 15-40 på ersättaren, utan 15-60, dvs "en storlek större". Och för mig som nybörjare så var det ju oväntat. De säger såhär:
..och det antar jag låter vettigt, jag har ingen koll på driftpunkter. Vad anger 40/60? Kan man förstå och ställa in(?) driftpunkter själv, innebär det nåt slags injusteringar? Jag antar att det inte skiljer nåt i garanti/livslängd mellan dem, utan det handlar väl mest om några hundralappar i pris? Är det overkill eller att göra det lätt för sig att helt enkelt ta till lite extra?"Det är för dom gamla pumparna var lite kraftigare vid vissa driftpunkter så för att kompensera om vi inte vet det specifika driftpunkten så rekomenderar vi en storlek större. Vet kunden vilken driftpunkt han kommer ha så kan vi kolla om det räcker med en 15-40 annars rekomenderar jag att han väljer en storlek större"
Hur ser värmesystemet ut?
Vilka dimensioner är det på rören?
Längd på rörsystemet?
Vilken inställning går den befintliga på?
Hur är värmesystemet injusterat?
I följande inlägg finns det flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Vilka dimensioner är det på rören?
Längd på rörsystemet?
Vilken inställning går den befintliga på?
Hur är värmesystemet injusterat?
I följande inlägg finns det flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Siffrorna där anger uppfordringshöjden dvs tryck pumpen kan ge i dm vattenpelare så översatt till bar då 0,4 respektive 0,6 bar. Nu är det inte hela sanningen utan man får se till karaktäristiken, pumpkurvan som ger samband tryck/flöde det är säkert vad de menade med driftpunkt.T Tobbe St skrev:Hej.
..och det antar jag låter vettigt, jag har ingen koll på driftpunkter. Vad anger 40/60? Kan man förstå och ställa in(?) driftpunkter själv, innebär det nåt slags injusteringar? Jag antar att det inte skiljer nåt i garanti/livslängd mellan dem, utan det handlar väl mest om några hundralappar i pris? Är det overkill eller att göra det lätt för sig att helt enkelt ta till lite extra?
I praktiken är det inte fel om du väljer typen 60 det finns normalt tre kapacitetssteg du kan välja på motorn om du vill ställa. Sen i praktiken steg två har detta väldigt lite inverkan där så små pumpar används det är i princip okritiskt med valet 40/60 om du klarat dig med 40 tidigare.
Viktigare numera är att man om möjligt väljer en pump som har reglerfunktion inbyggd så den anpassar tex tryckuppsättningen eller ett flödesberoende tryck osv det sparar ganska mycket drivenergi och gör justeringen enkel. Kolla på tex Grundfos eller Wilo som har typer du kan passa in som ersättare.
Jag tittar på Grundfos Alpha2. https://www.rorprodukter.se/pdf/10_17_585731800-10-17-58.pdf var det jag kunde hitta som inte var nån säljarsida. Den verkar ju ha nåt slags reglerfunktion, vad jag förstår utifrån det där.
Det som väl krånglar till det i mitt fall är att planen är att bygga ut golvvärmen ganska mycket, åtminstone 4-5 rum(jag vet inte vilket mått som är mest intressant, de där rummen är gissningsvis runt 100 kvm sammanlagt). Så det är ganska intressant för mig att ta höjd för framtiden också(och hoppas att pumpen räcker länge?). Nu sitter pumpen på bottenvåningen(2-våningshus), där den hittills mest använts rätt "lokalt" för att trycka varmvatten till ett annat skåp i samma rum, och husets varmvatten då, antar jag. Golvvärmen har "påbörjats" på övervåningen och värmer ett rum där hittills, så en "hjälppump"(?) och shunt sitter mellan våningarna för det. Hjälppumpen är just en Grundfos alpha2 15-40.
Är det bättre att ta höjd med - möjlighet till - mera tryck, då? Om det behövs så kan jag gå ta rördimensioner och försöka rita en skiss.
Det som väl krånglar till det i mitt fall är att planen är att bygga ut golvvärmen ganska mycket, åtminstone 4-5 rum(jag vet inte vilket mått som är mest intressant, de där rummen är gissningsvis runt 100 kvm sammanlagt). Så det är ganska intressant för mig att ta höjd för framtiden också(och hoppas att pumpen räcker länge?). Nu sitter pumpen på bottenvåningen(2-våningshus), där den hittills mest använts rätt "lokalt" för att trycka varmvatten till ett annat skåp i samma rum, och husets varmvatten då, antar jag. Golvvärmen har "påbörjats" på övervåningen och värmer ett rum där hittills, så en "hjälppump"(?) och shunt sitter mellan våningarna för det. Hjälppumpen är just en Grundfos alpha2 15-40.
Är det bättre att ta höjd med - möjlighet till - mera tryck, då? Om det behövs så kan jag gå ta rördimensioner och försöka rita en skiss.
Klicka här för att svara