178 läst · 2 svar
178 läst
2 svar
Hur dimensionera gjutform
Ska gjuta en stödmur på berg, 50 cm hög. 12 meter lång och sen svänger den och ytterligare 9 meter i en annan riktning. Jag tänkte mig att den kanske behöver vara 10 cm bred? Är det lagom? Sen tänkte jag armera genom att borra ner armeringsjärn i berget i centrum av formen som jag sätter fast med ankarmassa, och sen ett nät mellan alla järnen. Nätet hamnar således mitt i formen med 5 cm till murens ytterväggar och ovansida. Men hur kraftig bör formen vara(vilka reglar, hur tätt mm)? Kom med tips! Muren kommer slutta svagt uppåt och jag tänker mig gjuta nedifrån och upp, vad behöver man tänka på då?
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"

Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
236 kr
212 kr inkl moms
Läs mer
Jag gjorde samma med mellan 90 och 140 cm hög. Visserligen byggde jag L-stöd på makadam, men formen är ju samma. Jag byggde av 12mm plywood på yttersidan ( den var svängd) och råspånt 17mm på insidan. Hade stående 45x70 ca varje meter. Drog ihop det med formstag av gängstång och vp-rör. Utanför detta, som kopplades samman med formstagen, hade jag liggande 45x70.
Om det bara är 50 cm skulle jag se till att ha bra stöd för formen i botten och toppen, formstagen genom betongen behövs nog inte. Virket i formen borde hålla formen utan att bukta med botten+topp.
Min mur är ca 10-15 cm bred, det hat hållit hela vintern. Armering är nyckeln, jag armerad dubbla rader men 140cm är ju en helt annan sak än din.
Om det bara är 50 cm skulle jag se till att ha bra stöd för formen i botten och toppen, formstagen genom betongen behövs nog inte. Virket i formen borde hålla formen utan att bukta med botten+topp.
Min mur är ca 10-15 cm bred, det hat hållit hela vintern. Armering är nyckeln, jag armerad dubbla rader men 140cm är ju en helt annan sak än din.
Klicka här för att svara