Jag har en dammsugare (Bosch Silentclean) där de större hjulen på golvmunstycket har tjärvat fast så jag tänkte demontera och göra rent, men hur i hela friden får man loss dem från axeln??
Jag har plockat av "navkapslarna" och försökt bända på bägge sidor på axelns "låsningar" med skruvmejslar etc. (där jag trodde att åtminstone den ena sidan borde vara lossningsbar) men det är helt stumt.
Har någon tips på vad jag kan göra för att demontera hjulen??
Närbild på ett Bosch SilentClean premium golvmunstycke till en dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett dammsugarmunstycke med fastsatt hjul och borttagen navkapsel.
Skapa konto

Närbild på en dammsugares golvmunstycke där ett hjul demonteras med en skruvmejsel.
Skapa konto

Närbild på golvmunstycket till en Bosch Silentclean dammsugare med fokus på de större fastsatta hjulen.
Skapa konto

• Gilla
NukerB52
  • Laddar…
Antar du har testat att hålla i och skruva hjulen och/eller axeln med hjälp av tänger åt olika håll? Man vet ju aldrig :)

Hjulen hjälper det inte att snurra på då det sitter en "metallklack" på axeln som håller hjulet kvar.
Axeln däremot hade jag inte testat snurra på (tack), men nej tyvärr så hjälpte inte det heller..

Problemet är alltså hur/om det går att få bort klackarna/stopparna av metall på axeln som jag pekar på med mejseln i bild 3 eller hur f*n man bär sig åt?

Det är ju ihopsatt, går det inte att skönja några clips, sprintar, låsringar etc så är det väl antingen gängat, som ovan föreslog eller pressat ihop. Om inte det är så att hela "klumpen" på något vis är delbar (så du kan dela den och lyfta ur axeln med hjul som en enhet)?

Jag hittar inget som tyder på att den är delbar eller demonterbar (fast det borde ju finnas ett sätt).
Att lyfta ut axeln har jag också letat efter alternativ för, men plasten den sitter i verkar gjuten, jag lyckas inte bända ut eller gänga ut "Klumpen" som håller fast hjulet heller. :thinking::oops:

Bästa svaret

Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Jag har en dammsugare (Bosch Silentclean) där de större hjulen på golvmunstycket har tjärvat fast så jag tänkte demontera och göra rent, men hur i hela friden får man loss dem från axeln??
Jag har plockat av "navkapslarna" och försökt bända på bägge sidor på axelns "låsningar" med skruvmejslar etc. (där jag trodde att åtminstone den ena sidan borde vara lossningsbar) men det är helt stumt.
Har någon tips på vad jag kan göra för att demontera hjulen??
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Jo, med våld fick jag ut dom. Om det inte funkar så mera våld.

• Utdragen plugg och skruvar på en träyta, antyder att våld använts för att ta bort dem.
    Skapa konto
  • Två hjul med axlar och tydliga slitage- och rivmärken efter att ha tagits bort med kraft.
    Skapa konto
  • Skruvmejsel används för att ta bort en fastklämd del på en verktygsmaskin.
    Skapa konto
  • Gilla
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
NukerB52 NukerB52 skrev:
Jo, med våld fick jag ut dom. Om det inte funkar så mera våld.
Nu rullar det bra. Räcker inte att skära hårstråna, det satt ända in i hålet.

Själv gav jag upp och köpte en twinner

• Gilla
NukerB52
  • Laddar…
NukerB52 NukerB52 skrev:
Nu rullar det bra. Räcker inte att skära hårstråna, det satt ända in i hålet.
Tack för tipset. Som ny. Och så säger dom att våld inte löser några problem. 🤪

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.