Hej,
jag har problem med min dimmer som sannolikt behöver bytas ut. Men hur kommer jag åt den? Har försökt bryta försiktigt i plastramen runt - men får den inte att "hoppa loss" och vill inte ha sönder någonting.
Hur kan jag bäst gå till väga för att demontera dimmern nederst och köpa en ny?
jag har problem med min dimmer som sannolikt behöver bytas ut. Men hur kommer jag åt den? Har försökt bryta försiktigt i plastramen runt - men får den inte att "hoppa loss" och vill inte ha sönder någonting.
Hur kan jag bäst gå till väga för att demontera dimmern nederst och köpa en ny?
Är muttern borta borde den "inre ramen" gå att pilla ut om det inte är någon för mig okänd konstruktion.
Sedan lär du få göra samma sak med den övre dimmern för att få bort den "yttre ramen":
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan lär du få göra samma sak med den övre dimmern för att få bort den "yttre ramen":
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste även demontera brytaren genom att pilla och bryta lös den, sedan kommer du åt en plastlåsning som ska demonteras innan hela den stora ramen kan plockas bort (samt naturligtvis ramen som hålls fast av muttern.
Ps
Nu ser jag att det knappast var en brytare i övre facket men oavsett vad det är måste även den avlägsnas innan den stora ramen kan demonteras och därefter dimmern.
Ps
Nu ser jag att det knappast var en brytare i övre facket men oavsett vad det är måste även den avlägsnas innan den stora ramen kan demonteras och därefter dimmern.
Stort tack för all fin hjälp!
Jag fick loss allting och ända ned till dimmern som jag sedan googlat och beställt ;-)
Sedan får jag se hur det går att montera dimmern, två kablar som skall monteras men jag utgår ifrån att det är enkelt där man lossar på plastkåpan på dimmerns baksida för att komma åt att skruva dit kablarna. Efter att ha slagit av strömmen dårå... ;-)
Jag fick loss allting och ända ned till dimmern som jag sedan googlat och beställt ;-)
Sedan får jag se hur det går att montera dimmern, två kablar som skall monteras men jag utgår ifrån att det är enkelt där man lossar på plastkåpan på dimmerns baksida för att komma åt att skruva dit kablarna. Efter att ha slagit av strömmen dårå... ;-)
Jag tror inte det är någon säkring men skall kolla. Själva pinnen som knappen/vredet sitter på fjädrar inte tillbaka på det sätt den övre gör. Min gissning är att fjädern gett upp. Den är 10 år gammal så det är nog bara att byta.E etompau skrev:
OK, är det mekaniskt fel på dimmern så är det bara att byta ut den.N NikHall skrev:
Klicka här för att svara