11 286 läst ·
19 svar
11k läst
19 svar
Hur demontera blandarfäste samt hantera ev problem med för korta rör?
Jodå bubblorna är uttryckta så ska nog inte vara några problem. Nu har jag dock en liten fråga, nu när det är färdigkaklat och sen igår även fogat så upptäcker jag att ett antal plattor finns det sprickor i, kanske 5-6 totalt i badrummet, upptäckte nu iom att jag har en mörk fog så när sprickan fylldes framhävdes det tydligt mot när jag satte upp dom. Hade ni knackat bort dessa plattor med allt vad det innebär, riskera tätskikt osv eller finns det någon annan lösning man kan köra på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i glasyren, är ofta så i lite billigare plattor och man ser inte det förrän man har fogat, ytters störigt är det när man råkar ut för det och får plocka fram huggmejseln och knacka bort skiten. Naturligtvis brukar en söndrig platta alltid hamna i duschdelen av någon anledning
Så ja, det är bara att bita i det sura och byta plattorna, börja med att skära bort fogen och sedan är det bästa att slå några hårda slag med en hammare på plattan och försöka krossa den i mindre bitar som man sedan kan bända bort och då är det mindre risk att man förstör tätskiktet. Oftast sitter det mesta av fixet kvar på tätskiktet beroende hur plattan har sugit och detta skrapar man bara bort innan man sätter en ny platta. Skulle olyckan vara framme så får man faktiskt "lappa" tätskiktet.
Så ja, det är bara att bita i det sura och byta plattorna, börja med att skära bort fogen och sedan är det bästa att slå några hårda slag med en hammare på plattan och försöka krossa den i mindre bitar som man sedan kan bända bort och då är det mindre risk att man förstör tätskiktet. Oftast sitter det mesta av fixet kvar på tätskiktet beroende hur plattan har sugit och detta skrapar man bara bort innan man sätter en ny platta. Skulle olyckan vara framme så får man faktiskt "lappa" tätskiktet.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ja, sprickor i glasyren är ett fenomen hos Bauhaus och liknande varuhus tycker jag. 
Sen såg jag att brunnen var rent för nära väggen då där ska vara 20cm till flänsen, men det är ju så dax att göra något åt nu.
Sen såg jag att brunnen var rent för nära väggen då där ska vara 20cm till flänsen, men det är ju så dax att göra något åt nu.
Jo det är livet, bilade inte upp hela golvet med golvvärme och allt utan den fick vara där den var tidigare, var inga problem med tätskikt osv så lär inte bli problem utav det...Paul-Staffanstorp skrev:
Klicka här för att svara