Hej på er. Jag fick till en avstyckning av 1000m2 från min större fastighet för 3 år sedan. Nu är tomten såld och skall deklareras i år. Fastigheten ligger inom storstadsregionen med dyra tomter.

Vilket värde sätter man på en sådan tomt? Det finns 3 olika metoder enligt skatteverket att fördela stamfastighetens värde med styckningslotten, men de gäller inte om fastigheten fått ett taxeringsvärde står det lite längre ned på sidan efter att man plöjt igenom all skön matematik för de olika metoderna.
Skatteverket tycker att jag skall skatta som näringsfastighet 27% på vinsten i stället för bostadsfastighet, 22% eftersom jag inte själv skall bo där.

Jag har bara hitta på ett ställe på webben att man skall använda taxeringsvärdet som "inköpsvärde" på tomten.
Stämmer det? Det är ju väldigt förmånligt i så fall eftersom nya taxeringsvärdet var högt vilket leder till mycket lägre vinst och skatt än att fördela gamla stamfastighetens låga inköpsvärde för länge sedan.

med risk att slå in öppna dörrar brukar jag i liknande situationer skriva till Skatteverket med förslag med tillhörande argument för att få ett okej, ingångsvärde taxeringsvärde, de har ett formulär som du kan använda;

ps som jag förstår det är det en engångsförsäljning, och i så fall skulle jag hävda att det rör sig om försäljning av privatfastighet,

Jag skickade in med taxeringsvärdet, bära eller brista. Att undkomma näringsfastighet tror jag blir svårt eftersom vi sålt till en ren tomt till icke närstående.

B
Så länge du öppet skriver det i en kommentar till skatteverket så blir det inte fel. Då kan de bara korrigera ditt antagande.

Om du däremot inte är öppen med ett osäkert antagande kan det bli skattetillägg.

Japp det gjorde vi.
Märkligt, är vi de enda i hela världen som säljer av avstyckad tomt? Ingen verkar veta säkert, inte ens skatterådgivare. Jag ställde frågan för 10 dagar sedan till skatteverket och har ännu inte fått svar.

• Gilla
Lasse Holmström
  • Laddar…
L Lasse Holmström skrev:
med risk att slå in öppna dörrar brukar jag i liknande situationer skriva till Skatteverket med förslag med tillhörande argument för att få ett okej, ingångsvärde taxeringsvärde, de har ett formulär som du kan använda;

ps som jag förstår det är det en engångsförsäljning, och i så fall skulle jag hävda att det rör sig om försäljning av privatfastighet,
A Ahuran skrev:
Jag skickade in med taxeringsvärdet, bära eller brista. Att undkomma näringsfastighet tror jag blir svårt eftersom vi sålt till en ren tomt till icke närstående.
skv rättslig vägledning;

Säljer du till någon som inte är närstående räknas tomtmarken som en privatbostadsfastighet om du själv eller närstående hade en konkret och påvisbar avsikt att bygga en privatbostad på tomten vid utgången av året före eller andra året före det år du säljer tomten (den så kallade tröghetsregeln).

• Gilla
Fotojono
  • Laddar…
Stämmer, men då skall det vara konkret, dvs ett bygglov som jag sökt.

A Ahuran skrev:
Stämmer, men då skall det vara konkret, dvs ett bygglov som jag sökt.
Har du hittat någon dom som styrker kravet på ansökt bygglov? Du har ändå ägt tomten ett antal år,

I annat fall tycker jag att du tolkar rättslig vägledning väl hårt,

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.