3 308 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Hur deklarerar du avdrag efter försäljning?
Låter orimligt att behöva spara underlag i 24 år bara för att reavinstskatten inte dragits? Men det är bra att du har struktur.yonna skrev:
Förstår inte att detta är då svårt! Förra huset som jag hade i 24 år och som såldes för 30 år sedan har fortfarande sin pärm med samtliga (avdragsgilla) kvitton - behåller mest för att jag har kvar en rejäl och oreglerad reavinstskatt som skvalpar 😉. Rena underhållskvitton behåller jag naturligtvis inte.
Nybygget (från 2006) har sin egen pärm. Där finns rubbet och kompletteras efterhand med kvitton som (idag) kan tänkas ha betydelse om jag skulle falla av pinn och om arvingarna säljer - lätt som en plätt att kolla och räkna ihop.
Nu är jag belastad med en strukturell mentalitet som kan knäcka även den minsta slarvpetter - men är det så svårt att spara kvitton?
Skattemyndigheten är ändå mycket överseende och förlåtande om man håller sig inom rimlighetens gränser. Men det är så lätt att glömma husinvesteringar som gjordes för tio år sedan!
Skulle dina barn förstå att kvitto xyz är kopplad till en specifik åtgärd på huset? Eller är det ordnat efter projekt i pärmregistret? Jag vill gärna ha en vattentät metod 😁
Det finns ingen anledning att förklara nånting i förväg. Det riskerar snarare att den nitiske handläggaren blir misstänksam...harrebarre skrev:
Men om du använt ROT-avdraget på arbetet på får man inte dra av den kostnaden. Men du kanske menar att man får dra av kostnader för material som hantverkaren använt?K Kirre2021 skrev:
Jag förstår inte hur så många av er kan skatta en schablonkostnad. Finns det någon hemsida för det här är eller är det liksom fingertoppskänsla? Låter ju sjukt att någon tjomme på skatteverket sen ska kunna kolla på en bifogad bild och säga "ja, det där ser ut som 137,689 kr".
Tjänstemannen skulle kunna hävda nått annat än vad jag uppskattat renoveringen kostade men 137,689kr tror jag aldrig skulle kunna ske(myndigheter bryr sej knappast om ören) Man uppskattar väl att en renovering/ ombyggnad kostat 100 000kr och accepterar utan knot om myndigheten anser att det är en 90 000kr renovering om man själv inte har full dokumentation med kvitton sparade.harrebarre skrev:
Jag menar att om jag betalt exempelvis 60.000 SEK för ett tak så kan jag ju dra av 60.000 för det är vad jag betalt efter ROT, men jag kan ju inte dra av hela kostnaden innan ROT.harrebarre skrev:
Äsch! Tar naturligtvis inte upp petitesser men skriver kortfattat förtydligande på kvitto/faktura. Det nya barummet via FB är ju inte avdragsgillt men flyttning av vägg och rör etc är avdragsgillt. Utbyte av kök inte avdragsgillt men senare ombyggnad av viss del kan dras av. Dyr ny mur i trädgård inkl schaktning är förbättring men årliga inköp av jord/plantor etc är "petitesser". Sedan lite extra koll på ändringar de senaste 5 åren - slänger dessa efter ett antal år. Större jobb baseras ju på fakturor och inte små kvitton som bleks. Och den som bekymrar sig över skruvar och slippapper är väl lite överambitiös - om det nu gäller relativt nytt hus på ett antal miljoner.harrebarre skrev:
Samtidigt är det ganska kul att behålla ett hus' dokumentation och historik. Jag fick med alla gamla vackra lösta pantbrev från huset byggt på 1920-talet med handskrivna månatliga avbetalningar på 27 kronor 😉. Egnahemsbygge där totalbelåningen vid bygget var 3.700 kr. Vilken historik! Dessa handlingar var rullade och instoppade i en (tömd) gammal flaska äkta rent brännvin och inkilad mellan två rör under taket i källaren. Inkluderade fullständig ägarlängd med alla familjemedlemmar fram till 1967! Dessutom en trädgårdsritning med namn på alla 28 fruktträd från 1930 (7 st återstod när jag övertog huset). Kul.
Det här hade jag ingen aning om. Men även den här artikeln säger samma sak: ekonomifokus.se/.../vad-far-man-dra-av-deklarationen-avdragsgilltK Kirre2021 skrev:
Jag trodde att de utgifterna var "förbrukade". 😃😃😃 Det här var riktigt goda nyheter!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan avdrag göras på en faktura efter utfört arbete?
Juridik -
Försäkringsbolag hävdar att åldersavdrag påbörjas efter 2 år för jordvärmeslang till jordvärmepump
Försäkringar -
Prisavdrag efter besiktning
Köpa & Sälja hus -
Köper hus, avdrag efter besiktning?
Köpa & Sälja hus -
Vite, före eller efter rotavdraget?
Juridik