Har precis hyrt en ställning runt huset för att måla. Klättrade upp och kollade igenom allt trä lite noggrannare och konstaterade att den utskjutande biten där vindskivan liksom gör ett avslut är murken längst ut och behöver bytas. Det är bara den övre (två delar) som är dålig (närmast plåten), så den nedre kan man kanske behålla. Jag är helt nybörjare på snickerier men skulle gärna vilja byta den biten innan jag målar. Finns det någon som skulle vilja vara snäll och ge mig en steg för steg på vad jag behöver göra? Som ni ser på en av bilderna så är det en kapad bit som inte går hela vägen upp mot nocken så det torde vara hyfsat enkelt att bara få bort den och byta ut den.
I mitt nybörjartänk så tänker jag att jag måste bända loss biten (kofot?) måtta ut den i nytt virke och sedan spika fast den igen. Eller? Takplåten sitter ju liksom runt ovankanten av den, så hur gör man med det? Vill ju för allt i världen inte skada takplåten när jag försöker ta loss den träbiten. Är det något där som jag inte tänker på? Jättetacksam om det är någon som vill hjälpa mig i tänket.
I mitt nybörjartänk så tänker jag att jag måste bända loss biten (kofot?) måtta ut den i nytt virke och sedan spika fast den igen. Eller? Takplåten sitter ju liksom runt ovankanten av den, så hur gör man med det? Vill ju för allt i världen inte skada takplåten när jag försöker ta loss den träbiten. Är det något där som jag inte tänker på? Jättetacksam om det är någon som vill hjälpa mig i tänket.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
definiera murken? Den ser inte särskilt påverkad ut? Kanske fungerar i 20 år till om du målar...
Klicka här för att svara