Hej hej, ny till denna sida då jag äntligen köpt mitt första hus!
Första veckan så började en läcka under köksvasken i gjutjärnsröret. Jag har aldrig bytt ett rör i mitt liv men efter samtal med en snickarpolare så har han gett mig självförtroendet att jag kan själv.
Så min plan är att såga upp träplattan under vasken för att komma åt röret, se eventuell skada och torka ut. Det inringade är där läckan sitter enligt Anticimex. Sen såga ca 150mm från kopplingen nere i krypgrunden, bild 1. Hamra eller bilmaskin runt röret som sitter i betongen, fogskum för att täta sen och fixera.
Om ni har någon annan idé så kom gärna med tips och ser fram emot att lära mig massa nu!
Är jag naiv som ger mig in på detta?
P.S Jag vet att gjutjärnet bör bytas, men just nu måste bränder släckas lite.
Första veckan så började en läcka under köksvasken i gjutjärnsröret. Jag har aldrig bytt ett rör i mitt liv men efter samtal med en snickarpolare så har han gett mig självförtroendet att jag kan själv.
Så min plan är att såga upp träplattan under vasken för att komma åt röret, se eventuell skada och torka ut. Det inringade är där läckan sitter enligt Anticimex. Sen såga ca 150mm från kopplingen nere i krypgrunden, bild 1. Hamra eller bilmaskin runt röret som sitter i betongen, fogskum för att täta sen och fixera.
Om ni har någon annan idé så kom gärna med tips och ser fram emot att lära mig massa nu!
Är jag naiv som ger mig in på detta?
P.S Jag vet att gjutjärnet bör bytas, men just nu måste bränder släckas lite.
Nej du är verkligen inte naiv att ge dig på detta själv.Angie Malmberg skrev:
Det är ett bra "första-jobb" inom VVS! 👍
Börja med att mät omkretsen på ditt gjutjärn för att få korrekt länkning till produktval.
Det intressanta här är att veta diametern.
70, 75 eller kanske 83mm?
För att förenkla det hela från din synvinkel så hade jag gjort det såhär.
Kapa gjutjärnet med ett rakt snitt i krypgrunden.
(Detta är det svåraste momentet som nybörjare!)
- Vinkelslip är lätt, men massor med gnistor = Stor brandrisk!! 🔥🔥
- Tigersåg med lite olika varianter av blad är säkrare, men alla har inte den maskinparken + blad.
- Metallsåg av typen "cirkelsåg". Men även här har inte alla den möjligheten till maskinpark.
- Kjedjekniv lånad av lämplig rörmokare, men denna också ett specialprodukt för gjutjärn.
När avloppet är rakt kapat där nere (oavsett dimension) så trär du på en påse och säkerställer att ingen skit åker ner i det befintliga röret. Fungerar även med lager på lager av silvertejp. Alla sätt är bra, men målet är att inget ska kunna åka ner vidare i avloppet i detta läget när det är färdig-kapat.
Steg två är att slå av resterande gjutjärn.
Undertill är det lätt.
Går bra med en hammare, men lättare med en slägghammare.
Bara slå tills det spricker och går sönder upptill. (skyddsglasögon!!!!)
Åter uppe i köket så kopplar du bort vattenlåset och slår av resterande synligt gjutjärn på samma sätt. Slå slå slå. Det spricker!
I det befintliga hålet (i det gamla gjutjärnet som pekar rakt ner) så sticker du upp ett plaströr 50mm och ansluter vattenlåset i detta. Vattenlåset kopplas således till höger och inte längre vänster.
Nertill blir det en koppling (beroende på dimension på gjutjärnet).
Täta glipan som blir kvar i bjälklaget med stenull + fogmassa och du är klar!
Så skulle jag ha gjort för att göra det någelunda enkelt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Jag har gjort detta som amatör och instämmer att kapa gjutjärnet är det svåraste. Jag tog dem med tigersåg. Men det krävs rätt blad, förra sommaren när jag kapade så köpte jag långa diamantblad till tigersågen och det gick som en dans. Jag har tidigare köpt långa specialblad som ej var diamant men som var för gjutjärn. Det gick det också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



